Monday, January 24, 2011

احمدی مقدم در مراسم آغاز به کار پلیس سایبری:سال گذشته شبکه‌های اجتماع


100929807024.JPG

در مراسم افتتاح پلیس سایبری ایران با نام پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا (فتا) سردار اسماعیل احمدی‌مقدم با اشاره به اینکه حوزه پلیس فتا حوزه دیجیتال است در بررسی امنیت فضای مجازی می‌پردازد گفت: پیشرفت پلیس در حوزه الکترونیک و سرعت توسعه علوم تبادل اطلاعات موجب شد مداخلات دارندگان قدرت افزایش یابد اگرچه خود آنها هم از مضرات آن مصون نماندند.

به گزارش خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرداراسماعیل احمدی مقدم روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا (فتا) اظهار کرد: حوزه پلیس تبادل اطلاعات حوزه دیجیتال است و امنیت این فضا با پیشرفت بشر در حوزه الکترونیکی و دیجیتالی جامعه جهانی را دچار تحولات عمیقی کرده است.

وی با بیان اینکه سرعت علوم و تبادل اطلاعات موجب شده است تا مداخلات دارندگان قدرت در این زمینه‌ها بیش از پیش افزایش پیدا کند، گفت: گرچه این کشورها هم از مضرات این فضا مصون نمانده‌اند. البته عصر دیجیتال مزایای زیادی را به دنبال داشته اما معایبی هم در پی داشته است.

وی ادامه داد: در گذشته با ورود هر تکنولوژی با واژه تاخر فرهنگی روبرو بودیم و امروز تاخر امنیتی را باید به تاخر فرهنگی اضافه کنیم.

وی ادامه داد: ورود بی محابای تجهیزات الکترونیکی فارغ از توجه و بار امنیتی آن بسیار ما را آسیب پذیر کرده است. شاید کمتر کسی بداند که وقتی یک نامه الکترونیکی برای کسی پست می‌شود این نامه از یک نقطه خارج از کشور تبادل می‌شود و اطلاعات آن ذخیره می‌شود.

فرمانده ناجا با بیان اینکه ابعاد خصوصی زندگی مردم به شدت کاهش پیدا کرده است افزود: بسیاری از مردم علاقه دارند که زندگی خود را افشا کنند و در اختیار دیگران بگذارند که این موضوعات نیاز به فرهنگ‌سازی دارد چون افراط در این رابطه باعث می‌شود که حتی برخی از افراد عکس عروسی خود را هم در اینترنت بگذارند.

احمدی مقدم اضافه کرد: فضای مجازی در تکنولوژی روز دنیا مانند سیل تمام جهان را با خود می‌برد و فرصت چاره اندیشی را از همه سلب می‌کند و در ایران ولو با تاخیر گامهای خوبی در این زمینه برداشته شده است.

وی ادامه داد: حوزه قانون مبارزه با فضای مجازی یک موضوع است و مسلح شدن سازمان‌ها در جامعه مسئله دیگری است که اهمیت بسیاری دارد.

فرمانده نیروی انتظامی خاطر نشان کرد: سرقت اینترنتی، ارسال بلوتوث، سرقت اطلاعات موبایل و محتویات کامپیوتر از جمله جرایمی است که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد که متاسفانه امروز با دست خودمان کامپیوتر را به شبکه وصل می‌کنیم و به دلیل عدم آشنایی زمینه برای جاسوسی و سرقت به وجود می‌آید. این در حالی است که کاربران باید اطلاعات لازم را در زمینه ایمنی داشته باشند.

فرمانده ناجا به بحث تروریسم اشاره کرد و افزود: به طور مثال پرونده شهید محمدی همه طراحی‌های عملیاتی، مبادلات اطلاعات در بستر دیجیتال و اینترنت بود و بسیاری از انفجارها و حتی انتخاب تروریست همچنین ساخت مواد منفجره و حتی مبادله پول در بستر اینترنت و خلاء های آنها انجام می‌شود.

احمدی مقدم اضافه کرد: حتی بحث تخریب سازمان‌های مختلف از دورترین نقاط از طریق فضای مجازی صورت می‌گیرد و دیگر نیازی به مراجعه به این سازمان‌ها نیست.

وی اختلال در سیستم برج‌های فرودگاه‌ها را از دیگر موضوعاتی عنوان کرد که می‌تواند در بستر اینترنتی انجام شود و افزود: امکان دستاندازی و دسترسی دیگران به حریم خصوصی، وقوع سرقت، اخاذی، شورش، اغتشاش‌گری و شایعه‌پراکنی از دیگر موضوعاتی است که در شبکه اینترنت صورت می‌گیرد.

او با اشاره به شبکه‌های اجتماعی گفت: ایجاد شبکه‌های اجتماعی اینترنتی برای کشورهایی مثل کشور ما بود گرچه برای خود آنها هم ضرر داشت مانند اتفاقی که در تونس افتاد.

او با اشاره به ضرر شبکه‌های اجتماعی برای کشورهای ما گفت: شبکه‌های اجتماعی اینترنتی سال گذشته هزینه‌های بسیاری را در کشور ما تحمیل کردند که به علت شایعه پراکنی و شناختن گروه‌های ضد حکومتی توسط یکدیگر بود.

احمدی‌مقدم به درگیری‌های اخیر در تونس اشاره کرد و افزود: کسانی که از طریق فضای مجازی برای ما چاره می‌اندیشیدند امروز خود از همین طریق دچار مشکل شده‌اند.

وی با اشاره به وقایع سال گذشته ادامه داد: چقدر این موضوعات در سال گذشته آسیب‌های جدی وارد کرد.

احمدی مقدم با بیان اینکه باید زودتر از این وارد موضوع می‌شدیم افزود: پلیس فضای مجازی یکی از راهکارهاست و کاربران سایت‌ها خودشان باید این ایمنی را داشته باشند.

وی کاهش بار ترافیکی، کنترل تخلفات رانندگی، کنترل مجرمان را از جمله پیشرفت‌های پلیس عنوان کرد و افزود: ناجا در نوسازی و گذر از دوران سنت و تحول زیر ساخت‌های امنیتی خود پیشگام بوده است و در حوزه دیجیتال از سازمان‌های پیشتاز از نظر تعداد سامانه‌ها، زیر ساخت‌ها و میزان خدماتی که ارائه می‌دهد محسوب می‌شود و این سامانه‌ها از امنیت مثال زدنی برخوردار است البته امنیت در فضای مجازی هیچگاه صد در صد نخواهد بود.

احمدی مقدم خاطر نشان کرد: ایجاد پلیس «فتا» به معنای ایجاد محدودیت برای مردم و ایجاد مداخله در حریم خصوصی آنها نیست بلکه پیش‌بینی جرایم جدید در حوزه‌های جدید اینترنتی و پیشگیری اجتماعی است که از طریق اطلاع‌رسانی باید انجام شود. پلیس ما نباید بگیر و ببندی باشد بلکه موضوع آگاه سازی مدنظر است که رسانه‌ها در این رابطه مسئولیت خطیری را بر عهده دارند.

وی اظهار امیدواری کرد که شاهد تصویب قوانینی باشیم که دست پلیس را در برخورد با مجرمان در حوزه مجازی باز بگذارد.

فرمانده نیروی انتظامی افزود: سرعت ورود تجهیزات جدید در حوزه جرم بالاست و مردم را باید از جرایم اخلاقی آگاه کنیم به طوری که فردی که در آن سوی چت نشسته و دلربا است کسی جز یک فرد فریبکار نیست که دامی را برای یک دختر پهن کرده است و برای پیشگیری از وقوع چنین موضوعاتی باید آموزش‌های لازم داده شود که البته تا جامعه آگاهی پیدا کند متاسفانه شاهد تلفاتی در این زمینه هستیم.

No comments:

Post a Comment