Monday, January 31, 2011

گفتگوی روزانه ی محسن سازگارا آدینه 8 بهمن 2569

سلام وجمعه 8 بهمن 1389، 28 ژانویه 2011 میلادی


امروز مورد 10 موضوع صحبت خواهیم کرد.


موضوع اول اینکه روز گذشته 10 نفر دیگر در زندانهای ایران اعدام شدند. هفت نفر در زندان قزل حصار کرج و سه نفر در زندان ارومیه به جرم قاچاق مواد مخدر. دهها سازمان حقوق بشری در دنیا به روند اعدامها در ایران اعتراض کردند. خانم کاترین اشتون مسوول سیاست خارجهء اتحادیهء اروپا گفته که اعدام به مرز هشدار در ایران رسیده و نگرانی های خشونت ورزی حکومت بالاگرفته. مقالهء خیلی خوبی آقای علی تهرانی در سایت رادیو زمانه در این خصوص نوشته تحت عنوان "امپراطوری اعدام" که من ضمیمهء برنامهء امروز میکنم. در این مقاله آقای تهرانی بدرستی توضیح داده که وقتی حکومتها دچار بحران مشروعیت میشوند ناچارند که قدرت نمایی خودشان را بخصوص حکومتهای اقتدارگرا با خشونت ورزی و خشونت در قبال تن شهروندانشان اعم از اعدام، شکنجه و یا محدودیت برای پوشش های آنها اعمال بکنند و حکومتهای دموکرات در واقع نیازی به این قبیل خشونت ورزی ها ندارند.


نکتهء دوم اینکه خانواده های زندانیان سیاسی گوهر دشت وقتی دیروز برای ملاقات عزیزانشان رفتند بجای ملاقات حضوری آنها را به ملاقات کابینی بردند که این کار با اعتراضشان مواجه شد و اصولاً بچه های سیاسی را که به بند 4 سالن 12 منتقل کرده اند شرایط این بند اصلاً خوب نیست، یعنی شیشه های شکسته، شوفاژ سرد، حمام خراب و دهها مشکل دیگه که با اعتراض زندانیان و خانواده هاشون مواجه شده. خانم سمیهء فرید، فعال حقوق زنان و عضو سازمان ادوار تحکیم وحدت به 2 سال حبس تعزیری محکوم شده. آقای کروبی که روز گذشته به بهشت زهرا رفته بود، وقتی قصد داشت بر سر آرامگاه شهداء برود از رفتن او جلوگیری کردند و اراذل و اوباشی طبق معمول آنجا بوده اند و شعار داده اند و اجازه ندادند آقای کروبی به جایی که میخواهد برود.


نکتهء سوم اینکه سایت شهرزاد نیوز که از سایتهای فعال زنان است فراخوانی را مطرح کرده که قبض های آب و برق و گاز و غیره را مردم نپردازند. با توجه به اینکه فاز اول در واقع در حال طی شدن است و مردم در حال متوجه شدن گرانی کالاها میشوند، پیشنهادات مختلفی این روزها مطرح میشود برای بسیج مردم جهت نپرداختن قبوض و مقاوت مدنی از این مسیر که وقتی که به اجماع برسد و جمع کلی این تصمیم را بگیرند خدمتتون اعلام خواهم کرد.


نکتهء چهارم اینکه سایت جهان نیوز خبر از رسیدگی کمسیون اصل 90 مجلس به پروندهء زمین خواری در دماوند داده. به موجب این خبر کاربری های 2880 هکتار زمین از باغات آنجا عوض شده و این زمین خواری و این مقدار زمین خواری شاید نزدیک به دو برابر کل مساحت شهر دماوند است. در پروندهء زمین خواری در دماوند پای روزنامهء کیهان و آقای حسین شریعتمداری هم مطرح بوده و چند سال قبل هم که دعوایی بین ایرنا و کیهان مطرح شد، زمانی که بچه های ایرنا از پروندهء زمینخواری و شخص آقای شریعتمداری در اراضی دماوند سخن به میان آوردند کیهان ساکت شد و دیگر صدایش در نیامد.
سردار جمشیدی هم خبر از هزینه کردن 400 میلیارد تومان جهت ساختن پایگاههای بسیج در سال جاری داده و گفته که هر سال هم تا پایان برنامهء 5 ساله همین مبلغ هزینه خواهد شد. به نظر میرسه که این یک بخشی از فسادی است که آقای نقدی و اعوان و انصارش در بسیج در پیش گرفته اند و به بهانهء ساختن پایگاهها میلیاردها تومان پول در بسیج حیف و میل میشود به اضافهء سایر زمینه های اقتصادی که این سازمان در آن درگیر است.


نکتهء پنجم اینکه حساب پرس تی وی، تلویزیون انگلیسی زبان جمهوری اسلامی در لندن مسدود شد. در جشنوارهء فیلم فجر امسال هم بعد از آقای طالبی و خانم تهمینه میلانی، سیروس الوند و عبدالرضا کاهانی هم فیلمهایشان را از جشنوارهء فجر بیرون بردند. فیلم رسول صدر عاملی هم توقیف شد و روند توقیف خیلی از فیلمها آغاز شده، ضمن اینکه با باز کردن بخش دیگری در این جشنواره با نام نوعی نگاه، فیلمهایی را هم که گردانندگان وزارت ارشاد دوست ندارند به این بخش داده اند. به نظر میرسه که کشمکش سینماگران و تحریم جشنوارهء فجر توسط سینماگران در دستور قرار دارد و روزهای آینده باز هم منتظر شنیدن خبرهایی در این زمینه باشیم.


نکتهء ششم اینکه سندیکای مستقل شرکت واحد خواستار تشکیل گروه مستقلی شده برای بررسی حادثهء ایران خودرو و کشته و زخمی شدن کارگرهای این کارخانه.


نکتهء هفتم اینکه روسیه اعلام کرده که ایران پیشنهاد مبادلهء سوخت را بپذیرد که در استانبول به ایران داده شده. از محتوای این پیشنهاد چیزی منتشر نشده است. وزیر خارجهء جدید برزیل هم اعلام کرده که برزیل دیگر قصد ندارد در مسألهء هسته ای ایران میانجیگری بکند. لیست مطلبی را هم بی بی سی منتشر کرده دال بر اینکه آقای صالحی وزیر خارجهء پیشنهادی دولت آقای احمدی نژاد به مجلس در لیست تحریمهای اتحادیهء اروپا در ردیف پانزدهم قرار دارد و اگر ایشان به عنوان وزیر رأی بیاورد امکان سفر به اتحادیهء اروپا را ندارد مگر اینکه در هر نوبت اجازهء مخصوص بگیرد.


نکتهء هشتم اینکه آقای مهدی طائب برادر حسین طائب، چهرهء خونریز و از عوامل اصلی سرکوب بعد از کودتا، در حمله به آقای هاشمی رفسنجانی مطرح کرده که آقای هاشمی اصولاً نمیفهمد! ایشان از مدافعین آقای رحیم مشایی است و القاب عجیب و غریبی را به آقای رحیم مشایی منتسب میکند اما در سوی دیگر مخالفین مثل جوان آنلاین مطرح کرده که اصول گرایان منحرف، که منظورشون آقای رحیم مشایی است در شهرستانها شروع به عزل و نصب های انتخاباتی کرده اند. کشمکشها در دو طرف طیف اصولگراهای دور دولت آقای احمدی نژاد بر سر آقای رحیم مشایی، در ابعاد مختلف خودش را نشان میدهد.
آقای الهام مشاور آقای احمدی نژاد هم مطرح کرده که مصوبهء مجمع تشخیص مصلحت در مورد رییس کل بانک مرکزی خلاف قانون اساسی است و ایشون البته ناشیانه سعی کرده که پای رهبری را بکشد به وسط و او را روبروی آقای رفسنجانی و مجمع تشخیص قرار دهد و گفته که لابد در قدم بعدی بحث اختیارات رهبری مطرح خواهد شد.


نکتهء نهم دو خبری است که من اسمش را گذاشته ام بیماری دون کیشوتیزم که از شخص رهبری تا احمدی نژاد و تا بقیه، گریبانگیر همهء دست اندرکاران این حکومت شده، چون خودشان را محور دنیا میدانند و فکر میکنند همهء دنیا صبح تا شب مشغول برنامه ریزی علیه آنها هستند و کار و زندگی دیگری جز برنامه ریزی برای برخورد با جمهوری اسلامی ندارند. این دو خبر یکی اش این است که آقای احمد حسین شریفی معاون موسسهء امام خمینی یعنی همان موسسهء آقای مصباح یزدی که میلیاردها تومان از بودجهء عمومی مصرف میکند گفته که دشمن هفت هزار دین ساختگی برای مقابله با نظام اسلامی درست کرده است. یک سایت طرفدار آقای احمدی نژاد هم گفته که استقبال استان گیلان از آقای احمدی نژاد معادلات جهانی را بهم زد. جز خبط دماغی و دون کیشوتیزم نام دیگری به این قبیل اخبار نمیشه داد.


نکتهء آخر بحث مصر و حرکت در دنیای اسلام و عرب است. امروز جمعه از طرف فیس پوک و سایتهای اینترنتی 6 آوریل، مردم دعوت شده اند و به نام جمعهء خشم اسم گذاری شده است و مردم دعوت شده اند که در نماز جمعه که در مصر در مساجد متعدد برگزار میشود و یک نقطهء خاص ندارد شرکت کنند و تظاهرات ضد حکومتی انجام بدهند، یعنی از این فضا استفاده بشود. اخوان المسلمین که تا الان حضور نداشته گفته که شرکت میکند اما با زیرکی به نظر میرسد که سعی میکنند خودشان را دورتر نگاه دارند تا بهانه به دست آقای مبارک و همراهانشان ندهند. ارزش بورس مصر کاهش پیدا کرده. توییتر، فیس بوک، و اینترنت را دولت مصر قطع کرده، مبایلها و تلفنهای دستی را قطع کرده و کارهایی را کرده که سایر دیکتاتورها میکنند. در این مورد در روزهای آینده بیشتر صحبت خواهیم کرد.


اندکی صبر، سحر نزدیک است
تا فردا شاد، پیروز، موفق و سرافراز باشید
به امید پیروزی ایران و ایرانی

No comments:

Post a Comment