Monday, January 24, 2011

ایرانی ها در انگلستان پاكترین، در آلمان موفق ترین و در پاكستان، وطن پرست ترین اقلیت های خارجی محسوب می شوند

http://www.pic.iran-forum.ir/images/q4tatcrsw1pmn57g77hi.jpg


ایرانی ها در انگلستان پاكترین، در آلمان موفق ترین و در پاكستان، وطن پرست ترین اقلیت های خارجی محسوب می شوند.


اینها توصیفاتی است كه روسای نمایندگیهای ایرنا در لندن، برلین و اسلام آباد در میزگرد 'بررسی وضعیت ایرانیان خارج از كشور' در مورد هموطنان مقیم آن كشورها بیان كرده اند.

این میزگرد امروز چهارشنبه در حاشیه همایش روسای دفاتر داخلی و خارجی ایرنا در تهران برگزار شد.
'مسعود میرزایی' رییس دفتر ایرنا در لندن، 'محمدحسن دوستارگان' رییس دفتر ایرنا در برلین و 'احمد فراهانی' رییس دفتر ایرنا در اسلام آباد در اسلام آباد تصریح كردند:ایرانیان هر جای دنیا كه باشند، دلشان با وطن شان است و اگر نمایندگی های مختلف ایران در كشورهای دیگر یك قدم به سوی آنها بروند، آنها ده قدم جلو می آیند.

آنها در این زمینه به بهبود عملكرد ارایه خدمات از سوی كنسولگریهای ایران و رفتار شایسته مسئولان و كاركنان آنها با ایرانیان مقیم در كشورهای مختلف اشاره كردند و كه به عقیده آنها، تاثیر بسیار مثبتی در افزایش گرایش و تقویت علاقه ایرانیان مهاجر به وطن داشته است.
میرزایی مسئول دفتر ایرنا در انگلیس با ستایش از جایگاه والای ایرانیان مقیم این كشور، آنها را از سالم ترین مهاجرین ساكن در انگلستان خواند و گفت: در این كشور مهاجرینی از كشورهای گوناگون از جمله آسیا و آفریقا زندگی می كنند كه در میان آنها ایرانی ها، كمترین میزان تخلف را مرتكب می شوند.

وی در این زمینه به یك نمونه اشاره كرد و اظهارداشت: در حالی كه در كشورهای غربی از جمله انگلیس، به راحتی مسلمانان به تروریسم متهم می شوند و از سوی دیگر، مشكلات سیاسی نیز بین تهران و لندن وجود دارد، اما رفتار و منش ایرانیان در این كشور به گونه ای است كه هیچگاه ایرانیان به تروریسم متهم نشده اند.
میرزایی شمار ایرانیان مقیم انگلیس را بر اساس آمار رسمی حدود 500 هزار نفر بیان كرد كه از این نظر، پس از ایالات متحده امریكا، بیشترین شمار ایرانیان مهاجر را در خود جای داده است.
وی گفت: ایرانیها از موفق ترین اقلیتهای مهاجر هم در عرصه تجارت، هم تحصیل و هم تخصص هستند.
دوستارگان رییس دفتر ایرنا در آلمان نیز جامعه ایرانی ها را در این كشور در عرصه های مختلف علمی، پزشكی، فرهنگی ،ورزشی و هنری بسیار موفق خواند و گفت: ایرانی ها در این كشور بطور جد دنبال این هستند كه توانمندی و استعداد ایرانی را به رخ آلمانی ها بكشند.
دوستارگان افزود: در حالی كه جمعیت ایرانیان مقیم آلمان طبق آمار رسمی حدود 250 هزار نفر است، اما آنان از چنان جایگاه والایی در جامعه برخوردارند كه هم اكنون 6 نماینده پارلمان آلمان، از مهاجران ایرانی هستند.
وی افزود: این در شرایطی است كه جامعه ترك ها به رغم اینكه جمعیت شان در آلمان حدود 10 برابر ایرانی هاست، این تعداد نماینده در پارلمان ندارند.
دوستارگان، دید و نگاه ملت و دولت آلمان به ایرانی ها را بسیار مثبت ارزیابی كرد و اظهارداشت: ایرانی ها رشد و پیشرفت فوق العاده علمی و اجتماعی در آلمان داشته اند و به همین خاطر، شرایط مطلوبی را برای خود در جامعه این كشور ایجاد كرده اند.

مسئول دفتر ایرنا در پاكستان هم ایرانی های مقیم این كشور را افرادی وطن دوست و علاقمند به ایران خواند و گفت: نماینده مقام معظم رهبری در این كشور از احترام و جاذبه خاصی در میان ایرانیان و مردم پاكستان برخوردار است و مخصوصا در حادثه اسفناك بروز سیل در پاكستان هم ایرانی ها و هم پاكستانی ها از ملت، رهبر و دولت ایران بخاطر كمك های شان به مردم سیلزده بارها قدردانی كرده اند.
احمد فراهانی با اشاره به حضور شماری از ایرانی ها در پاكستان كه از دیرباز در این كشور همسایه زندگی می كنند، خاطرنشان ساخت: آنان به شدت به وطن شان، ایران، عشق می ورزند.
وی ایرانیهای مقیم پاكستان را بیشتر تاجر یا دانشجو معرفی كرد كه در شهرهای كراچی، لاهور و اسلام آباد - پایتخت- زندگی می كنند.
به گفته فراهانی، شمار رسمی ایرانیان مقیم پاكستان اندك است و دانشجویان ایرانی مقیم این كشور نیز 180 نفر هستند كه اغلب در لاهور تحصیل می كنند.
وی گفت: البته، فقدان اطلاعات لازم در باره دانشگاهها و وجود برخی مشكلات، موجب شده است دانشجویان ایرانی مقیم پاكستان با مشكلاتی روبرو باشند.

* تشكل های ایرانی ها در خارج
شركت كنندگان در این میزگرد با اشاره به فقدان یك تشكل رسمی جامع كه بتواند همه ایرانیان مقیم در هر كشور را گرد هم آورد، خواستار سرعت گرفتن طرح تاسیس 'خانه ایران' شدند.
رییس دفتر ایرنا در انگلیس، نبود یك تشكل رسمی جامع برای گردهم آوردن ایرانیان مقیم این كشور را به مناسبتهای مختلف ملی و فرهنگی، یك خلاء ارزیابی كرد و گفت: البته، در حال حاضر سه نهاد فرهنگی شامل مركز اسلامی انگلستان، مجمع اسلامی لندن و مركز آقای خویی كمابیش با حضور ایرانی ها و غیرایرانی ها فعال هستند.
میرزایی از فعالیت موسسه میراث فرهنگی ایران در انگلستان كه یك نهاد خصوصی است و توسط ایرانی ها ایجاد شده است، هم به عنوان یكی از تشكل های فعال نام برد.
وی تصریح كرد: ظاهرا، از سوی شورای عالی ایرانیان خارج از كشور نیز طرحی برای ایجاد خانه ایران در انگلستان ارائه شده است تا بتواند همه ایرانی های این كشور را در آنجا جمع كند.
مسئول دفتر ایرنا در آلمان نیز ایرانی های مقیم این كشور را فاقد تشكل خاص اعلام كرد و گفت: البته از گذشته مراكز اسلامی در شهرهای بزرگ آلمان از جمله در هامبورگ فعال بودند كه ایرانی ها، ترك ها و سایر مسلمانان به این مراكز رفت وآمد دارند.
دوستارگان، سفارت ایران در برلین و كنسولگری های كشورمان در پنج شهر بزرگ این كشور را محل اجتماع ایرانی های مقیم این كشور در اعیاد و مناسبت های مختلف خواند.
مسئول دفتر ایرنا در پاكستان هم با اشاره به فعالیت عادی كنسولگری های ایران در شهرهای بزرگ این كشور از فعالیت خانه های فرهنگ ایران در شهرهای لاهور و حیدرآباد خبر داد و گفت: در لاهور دانشجویان ایرانی استقبال خوبی از خانه فرهنگ ایران می كنند.
فراهانی در عین حال از اینكه سفارت و كنسولگری های ایران به علت نبود ظرفیت لازم و برخی مقررات قانونی، قادر به ارائه خدمات كافی به ایرانی ها مخصوصا دانشجویان نیستند، اظهار تاسف كرد.

* تاثیر رسانه های ایرانی در جامعه ایرانیان
شركت كنندگان در این میزگرد در بخش دیگری از سخنان خود، لزوم راه اندازی پایگاههای خبری فعال برای ایرانیان مقیم خارج و نیز، توجه بیشتر رسانه های داخل كشور به مسائل ایرانیان مهاجر را مورد تاكید قرار دادند.
مسئول دفتر ایرنا در انگلیس در این زمینه به نقش موثر رسانه های ایرانی در تلطیف آرا و دیدگاه ایرانیان مقیم این كشور اشاره كرد و گفت: پس از وقایع انتخابات سال 88در كشورمان و در نتیجه تبلیغات سوء رسانه های انگلیسی، تا حدودی دیدگاه منفی در میان برخی از ایرانیها نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایجاد شد كه با گذشت زمان و تلاش رسانه های ایرانی برای روشن كردن برخی از حقایق این دیدگاه تغییر كرده است.
میرزایی، در این زمینه بر لزوم حضور خبرنگاران و رسانه های ایرانی در میان ایرانیان خارج از كشور تاكید كرد.
وی گفت: تعامل و تماس مستمر خبرنگاران ایرانی با ایرانی های مهاجر می تواند دیدگاه و نظرات احیانا منفی آنها را نسبت به وقایع داخل ایران تغییر دهد.

No comments:

Post a Comment