Tuesday, January 18, 2011

سخن علی مطهری با آیت الله جنتی

علی مطهری
جناب آقاي جنتي در خطبه نماز جمعه گذشته فرمودند: «احضار وزرا به مجلس زياد شده است. اي نماينده عزيز! اين وزير مي‌خواهد كار كند و بايد شبانه روزي تلاش كند تا هدفمند كردن يارانه‌ها درست پيش رود و يك سوال شما گاهي ده ساعت و يا بیست ساعت از وقت او را مي‌گيرد و بايد از معاونين و مشاوران گوناگون خود موضوع را جويا شود تا بتواند از خود دفاع كند و بعد هم آن آقا بگويد ما قانع نشديم. آيا اين درست است؟»

اگر احضار وزرا به مجلس زياد شده، يكي از دلايل آن افزايش تخلف آنها از قانون است. همچنين اگر وزيري براي پاسخ دادن به يك پرسش نماينده‌اي، ده تا بیست ساعت وقت لازم دارد تا بتواند از خود دفاع كند، پس او بر كار خود مسلط نيست و بايد مورد سئوال قرار گيرد.

برای نمونه، وقتي وزير اقتصاد قانون تسهيلات ارزي براي مترو تهران و كلان شهرها و حمل و نقل عمومي ساير شهرها را عمل نمي‌كند و رئيس جمهور نيز مي‌گويد من اين قانون را قانون نمي‌دانم و اجرا نمي‌كنم، آيا نماينده وظيفه ندارد در دفاع از حقوق مردم از وزير يا رئيس جمهور سئوال كند؟ اگر اين قانون عمل شده بود اكنون كه اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها آغاز شده و نياز مردم به مترو و حمل و نقل عمومي به مراتب بيشتر شده است كمك بزرگي براي مردم بود. تعلق خاطر حضرت عالي به برخي اشخاص نبايد شما را از جاده حق و انصاف خارج كند. اگر جناب عالي به عدم اجراي قانون مترو توسط دولت اعتراض نمي‌كنيد، دست کم مجلس را نيز تضعيف و تحقير نفرماييد.

جناب عالي در خطبه نماز جمعه مورخ 21 آبان نيز فرموديد: «برخي در مجلس وزيري را فرا مي‌خوانند تا مواردي را از وي طلب كنند و هنگامي كه اين وزير به خواسته نادرست آنها پاسخ منفي مي‌دهد، وي را تهديد به استيضاح مي‌كنند.»

به راستي، مردم كوچه و بازار وقتي اين سخن را از يك امام جمعه مي‌شنوند چه تصوري از مجلس پيدا مي‌كنند؟ آيا فكر نمي‌كنند كه مجلس، محلي است براي معامله و امتياز گرفتن؟ اگر نماينده‌اي چيزي از وزيري طلب مي‌كند، خواسته نادرست و خواسته‌اي براي خودش نيست بلكه مطالبات مردم است و اگر وزيري را تهديد به استيضاح مي‌كند باز براي احقاق حقوق مردم است.

بايد به گونه‌اي سخن گفت كه در شرايط گوناگون، سخن ما يكي باشد و از يك منطق پيروي كند. اگر يك دولتِ مخالف مشي سياسي شما مثلا يك دولت اصلاح طلب روي كار بود باز همين طور مجلس را تحقير مي‌كرديد و دولت را تعظيم، يا در آن صورت مجلس را تقويت و دولت را نقد مي‌كرديد؟ مجلس قوي به نفع كل نظام است و مانعي است در مقابل تمايل به استبداد. مجلس به فرموده امام خميني و رهبر انقلاب در رأس امور است و آنچه را در رأس امور است، نبايد به ذيل امور تنزل داد.

No comments:

Post a Comment