Monday, January 24, 2011

راز حمایت‌بی‌سابقه آیت‌الله‌جنتی ازوزیرنفت؟

راز حمایت‌بی‌سابقه آیت‌الله‌جنتی ازوزیرنفت؟


20101227112026cb-_newsimages_uploads_2010_12_26_11_3_56705.547514.jpg.jpg

به نوشته پایگاه خلیج فارس دبیر شورای نگهبان در سفر روز گذشته خود به منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در عسلویه، در حالی كه توسط وزیر نفت همراهی می شد، در جمع خبرنگاران، سیدمسعود میركاظمی را اینگونه مورد حمایت قرار داد: «من به عنوان یك مطلع به شما می گویم كه این اولین دوره ای است كه یك وزیر متعهد، فعال و دارای تخصص بالا، مدیریت وزارت مهم نفت را انجام می دهد و پی گیری می كند؛ این سابقه نداشته است من از 30 سال پیش تا كنون كه تمام مسائل كشور را دارم پی گیری می كنم و می دانستم در وزارت نفت چه خبر است این گونه مدیریت خوب و اصولی سابقه نداشته است.»

حمایت قاطع آیت ا..جنتی دبیر شورای نگهبان از وزیر نفت در حالی ست كه میركاظمی در جمع وزرای دولت دهم ركورددار حضور در مجلس و مورد سئوال قرار گرفتن از سوی نمایندگان درخصوص ضعف عملكرد وزارت تحت مسئولیتش است.

میركاظمی كه در دولت نهم بر مسند وزارت بازرگانی تكیه زده بود، بارها در آن مسئولیت نیز از سوی نماینگان مردم به مجلس فراخوانده شد و طرح استیضاح جنجالی او در مجلس هفتم هنوز در اذهان باقی مانده است. در آن زمان كه مقارن با آخرین ماههای فعالیت آن دوره از مجلس بود، طرح استیضاح میركاظمی تنها به این دلیل از سوی نمایندگان از دستور كار مجلس خارج شد كه وزارتخانه های اقتصاد و كشور بدون وزیر اداره می شدند و نمایندگان بررسی عملكرد وزیر بازرگانی را به مجلس هشتم واگذار كردند.

اما میركاظمی در دولت دهم بازهم از سویی دیگر ركوردار بود. او با كسب147رای از286رای موجود در مجلس، كمترین رای اعتماد در میان سایر وزرای دولت دهم را به خود اختصاص داد و راهی وزارت نفتی شد كه در دولت نهم حكایت جالبی داشت.


حكایت سریالی وزیر نفت دولت نهم

دو یار صمیمی و همیشه همراه رییس جمهور یعنی علی سعیدلو و صادق محصولی، گزینه های احمدی نژاد برای تصدی وزارت نفت دولت نهم بودند كه به مجلس معرفی شدند. سعیدلو كه در حال حاضر ریاست سازمان تربیت بدنی را برعهده دارد در آن زمان با ۱۰۱ رأی موافق در برابر ۱۲۳ رأی مخالف و ۳۸ رأی ممتنع، از دریافت رای اعتماد مجلس برای وزارت نفت ناكام ماند.

پس از آن احمدی نژاد، وزیر كنونی رفاه را جهت تصدی این پس به مجلس معرفی كرد، اما صادق محصولی پیش از رای گیری در مجلس در حالی كه با انتقاد شدید نمایندگان درباره آنچه پروت وی گفته می شد، مواجه شد و خود از تصدی این مسئولیت و حضور در مجلس برای گرفتن رای اعتماد انصراف داد.

پس از آن قرعه بنام محسن تسلطی افتاد. تسلطی از سوی رییس جمهور به مجلس معرفی شد و با 139رای مخالف در برابر77رای موافق، باعث شد تا وزارت نفت دولت نهم همچنان بی وزیر اداره شود. پس از آن نیز نوبت كاظم وزیری هامانه شد و این بار مجلس طلسم را شكست و با 172رای موافق در برابر53 رای مخالف و 34 رای ممتنع،وزارت نفت دولت نهم را به وزیری هامانه سپرد.اما این نیز پایان كار وزارت نفت دولت اول محمود احمدی نژاد نبود.

وزیری هامانه كه پیش از وزارت، رئیس هیئت مدیره شركت اوپك را نیز برعهده داشت، در مرداد 86 توسط محمود احمدی نژاد از وزارت نفت بركنارشد. سریال دنباله دار تغییرات در وزارت نفت دولت نهم ادامه پیدا كرد تا نوبت به غلامحسین نوذری رسید. نوذری كه متولد روستای نودان كازرون از توابع استان فارس بود، آخرین وزیرنفت دولت نهم بود؛ وزارت خانه ای كه در دولت دهم، وزیر بازرگانی دولت نهم را بر كرسی وزارت می بیند؛ مسعود میركاظمی.


از حمایت جنتی تا فشار مجلس
حمایت قاطع دبیر شورای نگهبان از میركاظمی در عسلویه همانگونه كه اشاره شد در حالی انجام می گیرد كه مجلس تاكنون بارها وزیر نفت دولت دهم را جهت پاسخ به سوالات نمایندگان فراخوانده است.
میركاظمی كه در دولت نهم و مجلس هفتم به ماجرای استیضاح آن اشاره رفت، در دولت دهم و مجلس هشتم نیز نخستین كاندیدای استیضاح مجلسیان بوده است.

در اردیبهشت ماه سال جاری،سیف ا... جشن ساز طی حمكی از جانب میركاظمی از سمت مدیرعاملی شركت نفت ایران بركنار شد و این سمت به احمد قلعه بانی رسید. این بركناری و انتصاب باعث شد كه زمزمه هایی از نارضایتی های مجلسیان به گوش برسد.

بیست و یک روز پس از این انتصاب بود كه میركاظمی بخاطر طرح سوال 64 نماینده كه در بین آنها نام سه نماینده استان بوشهر یعنی میگلی نژاد، پورفاطمی و جلالیان هم دیده می شد، باز به مجلس فراخوانده شد.
موضوع سوال نمایندگان عدم برنامه ‌ریزی صیحح وزارت نفت در برداشت به موقع از میادین نفتی مشترك نفت و گاز بود. اما دبیر شورای نگهبان در حالی از تخصص میركاظمی در حوزه نفت سخن می گوید و آن را در 30سال گذشته بی نظیر می داند كه میركاظمی از هیچگونه تحصیلات و تخصص كاری در حوزه نفت برخوردار نیست.

از سوابق كاری میركاظمی پیش از وزارت بازرگانی و نفت می توان به این موارد اشاره كرد: مدیرعامل سازمان اتكا/مشاور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رییس مركز مطالعات و پژوهشهای لجستیكی و ریاست دانشگاه شاهد.

حمیدرضا كاتوزیان رییس كمیسیون انرژی مجلس در زمان معرفی میركاظمی بعنوان وزیر نفت از سوی رییس جمهور در رابطه با عدم تخصص میركاظمی در این حوزه گفت: «نگرانی ما یكی برای وزارتخانه نفت است و دیگر برای شخصیت میركاظمی. به اعتقاد من میركاظمی فرد هوشمندی است و ما نمی خواهیم افرادی مثل وی كه شخصیت محترمی دارند لطمه ببینند، چنین افرادی باید در وزارتخانه هایی كه مرتبط با رشته تحصیلی وتجربیاتشان است به كار گرفته شوند نه در وزارت نفت كه همخوانی با سوابق وتحصیلاتشان ندارد.»


بركناری میركاظمی از كارگروه نفت با حكم احمدی نژاد
در فرودین ماه امسال نیز وزیرنفت با حكم رییس جمهور از ریاست كارگروه نفت بركنار شد و جانشین او كسی نبود جز محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهمور.

كارگروه نفت در مهرماه1388به دستور رییس جمهور تشكیل شده بود. اعضای این كارگروه را معاون اول رییس جمهور، وزیران نفت، صنایع، اقتصاد، اطلاعات، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، رییس كل بانك مركزی، رییس دفتر رییس‌جمهور (اسفندیار رحیم مشایی) و مدیرعامل شركت ملی نفت تشكیل می دهند.

اهمیت این كارگروه در این حد است كه بر اساس مصوبه هیئت وزیران، تصمیمات و مصوبات اكثریت اعضا یا وزیران عضو كارگروه در حكم تصمیمات رییس‌ جمهور وهیئت ‌وزیران بوده و با رعایت آیین‌نامه داخلی هیئت ‌دولت قابل صدور است.


داستان كاهش تولید و نارضایتی رییس جمهور
در دی ماه سال گذشته میركاظمی در حالی كه اعلام كرده بود برای تحقق اهداف دولت و وزارت نفت باید حداقل سالانه 52 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب كنیم، در حاشیه چهارمین همایش بین‌المللی نفت و گاز موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی اعلام كرد «ما امسال نتوانسته‌ایم 20میلیارد دلار تفاهم‌نامه امضا كنیم چه رسد به اینكه قرار داد ببندیم، اما اگر با شركت‌های متقاضی سرمایه‌گذاری به توافق برسیم ممكن است میزان سرمایه‌گذاری از این رقم هم فراتر رود» (خبرگزاری مهر).

این سخنان وزیر نفت و ارائه گزارشی از جانب وی به رییس جمهور مبنی بر كاهش تولید نفت در دولت نهم،باعث شد تا رسانه ها از نارضایتی رییس جمهور از میركاظمی سخن بگویند و دلیل اصلی بركناری میركاظمی از كارگروه نفت را همین مسئله بدانند.

No comments:

Post a Comment