Monday, January 24, 2011

ادعای ماموران امنیتی برای توقیف تئاتر «متولد ۱۳۶۱»: «نوا» همان «ندا»


ayevz5m5pssmfn24dns3.jpg

مامورین امنیتی با حضور در سالن ایرانشهر، نمایش”متولد ۱۳۶۱″ را توقیف کردند. درحکم توقیف نمایش که توسط حمید شاه آبادی، معاون وزیر ارشاد صادرشده، علت توقیف نمایش، باز سازی زندگی ندا اقا سلطان ذکر شده است.

پس از توقیف نمایش های اتللو به کارگردانی عاطفه تهرانی، پارکینگ به کارگردانی حمید پورآذری و هداگابلر به کارگردانی وحید رهبانی، این چهارمین نمایش است که بعد ازگرفتن مجوزهای لازم و چند شب اجرا توقیف می شود.

این نمایش که توسط نغمه ثمینی نوشته شده و به عنوان اولین تجربه کارگردانی پیام دهکردی بر صحنه رفته بود، برای کسب مجوز چندین بار توسط شورای انتخاب مرکز هنرهای نمایشی، شورای نظارت خانه هنرمندان و مدیران این دو مرکز بازبینی شده بود.

این نمایش که بازیگرانی همچون پگاه آهنگرانی، ستاره پسیانی، خاطره حاتمی، آیه کیانپور، ضیا ساداتی، سارا بهرامی و نازگل نادریان درآن ایفای نقش می کردند به دغدغه های نسل دهه ۶۰ وآسیب های اجتماعی وفرهنگی آنها می پرداخت. رویدادهای زندگی”نوا”عنوان قهرمان اصلی نمایش از کودکی تا سال ۸۸ با ساختاری اپیزودیک روایت می شد، و با مرگ او در رخدادی تراژیک به پایان می رسید.

یکی از دست اندرکاران نمایش به “روز” گفت: “شب قبل از توقیف افرادی از ارشاد و اطلاعات به سالن آمدندوازاجرا فیلمبرداری کردند. دیروز و درحالیکه بازیگران برای اجرای اماده می شدند، ناگهان مامورین امینتی به سالن ریختند و اعلام کردند نمایش به دستور مقامات بالا توقیف شده است.”

مامورین وقتی با اعتراض دست اندرکاران که مجوز مرکز هنرهای نمایشی را داشتند رو به رو شدند، اعلام کردند که نمایش بدستور حمید شاه آبادی، معاون سپاهی وزیر ارشاد توقیف شده است.

یکی از اعضای گروه اجرا هم به روز گفت: “معلوم نیست وضعیت خانواده تئاتر در آینده چگونه خواهد بود. تشدید فشارهای دولت بر تئاتر همه را نگران کرده است. حس اعتماد و اطمینان از میان رفته است و به این ترتیب کیفیت خروجی نمایش های تولید شده پایین تر از همیشه شده است.مردم دیگر به تئاتر نمی آیند و مجموعه تئاتر شهر به تدریج تبدیل به ساختمانی با جمعیت اندک شده است.”

No comments:

Post a Comment