Sunday, January 23, 2011

ده بچه حدودن کافیه

طنز/ده‌ بچه حدوداً کافیه
شکیبا، شهرام



در عهد جاهلیت که به دوره اصلاحات مشهور بود، دائم شعار می‌دادند که «دو بچه کافیه». این یعنی اگر کمتر هم بود، بهتر.


کار این بی‌حیثیتی که ریشه در جاهلیت داشت، به جایی رسیده بود که روی بسته صابون و شامپو و جعبه دستمال‌کاغذی و بسته‌بندی آدامس هم نوشته شده بود «دو بچه کافیه» و من هرگز نفهمیدم ربط آدامس به این ماجرا چه بود. زمین چرخید و زمان گذشت و قمر از عقرب درآمد تا شرایط کنونی شد. شرایط که کنونی شد، تازه چشم دل و درون همه بر حقیقت گشوده شد و بساط جاهلیت برچیده شد... و حالا وقت جبران است لذا «جانان من برخیز تا جبران بسازیم.»
در عهد جاهلیت کار به جایی کشیده بود که در دانشگاه‌ها عملاً بی‌ناموسی به جوان مردم درس می‌دادند و اسمش را هم گذاشته بودند: «کنترل جمعیت و تنظیم خانواده» که البته تاریخ نشان داد آنها اساساً بلد نبودند جمعیت و جماعت را کنترل کنند و تنها در شرایط کنونی بود که جماعت و جمعیت و اجتماع و اجتماعات و ... درست و دقیق کنترل و جهت‌دهی شد.
زهرا سجادی، معاون آموزش و پژوهش مرکز امور زنان ریاست‌جمهوری اعلام کرده است که از بهمن ماه امسال درس «کنترل جمعیت و تنظیم خانواده» از دروس دانشگاهی حذف می‌شود و به جای آن کتاب «روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری» تدریس می‌شود.
اینکه سیستم آموزشی و دروس دائم نو و به‌روز شود، اتفاق خوبی است اما چند سؤال اساسی پیش می‌آید. در عهد جاهلیت روش‌های پیشگیری از بارداری درس می‌دادند. سؤال این است: الان که سیاست کاملاً برعکس گذشته است، در «شکوه همسرداری» چه چیزهایی قرار است در دانشگاه تدریس شود؟ آیا این درس فقط نظری است یا کارگاه و آزمایشگاه هم دارد؟ اگر کسی عمداً هی از این درس بیفتد چه می‌شود؟ کدام اساتید مبرزی این دروس را تدریس می‌کنند؟ و... همین سؤالات است که شور و نشاط دانشجویان را برای تحصیل علم بیشتر می‌کند.
رئیس‌جمهور هم پنج‌شنبه گذشته در میان مردم یزد گفته است: «فرمول دو بچه کافی است، برای نابود کردن جامعه است. این فرمول در نهایت ما را به اروپایی‌ها می‌رساند که امروزه گرفتار شده‌اند. اگر نگاهی به نخبگان بیندازیم، می‌بینیم که بیشتر نخبگان در خانواده‌های پرجمعیت بزرگ شده‌اند. شعار دو بچه کافی است، متعلق به نظام‌های لیبرالیستی و غربی است و ما قبول نداریم.»
1- بالاخره «دو بچه کافیه» شعار است یا فرمول؟ این دو تا با هم فرق دارد.
2- اگرهر خانواده‌ای از یک مرد و یک زن تشکیل شود و دو بچه هم داشته باشند که رشد جمعیت منفی نمی‌شود. تازه باید به این مسئله آمار اتفاقات و اشتباهات را هم اضافه کرد که اساساً تعداد را بالا می‌برد. مملکت ما هم که از باب اتفاق و اشتباه چیزی کم ندارد.
3- خب، در قدیم مردم زیاد بچه درست می‌کردند، لذا خانواده‌ها پرجمعیت بود. نخبگان هم که از فضا نمی‌آمدند، از دامان پاک خانواده‌ها برمی‌خاستند که طبیعتاً همه‌شان پرجمعیت بوده‌اند. بالاخره 9 نفر از 3 نفر بیشتر است. پس احتمالش هم بیشتر است که بچه‌شان نخبه بار بیاید. مگر این که بپذیریم 3 از 9 بزرگتر است که البته اگر دستور بدهید، می‌پذیریم. اساساً چند خانواده 3 نفره در قدیم می‌شد پیدا کرد؟
4- من نمی‌دانم واقعاً این که تهیه پول برای خرید 7 دست لباس بچه از تهیه پول برای 2 دست لباس بچه سخت‌تر است، خیلی به لیبرالیسم ارتباط دارد؟
5- تا جایی که ما شنیده‌ایم، لیبرال یعنی «آزادیخواه» که البته فحش هم نیست و ربطی هم به روش‌های پیشگیری از بارداری ندارد.

No comments:

Post a Comment