Sunday, March 6, 2011

درخواست دانشجویان برای آزادی موسوی و کروبی

درخواست دانشجویان برای آزادی موسوی و کروبی

در روزهای اخیر تعدادی از مراجع تقلید منتقد حکومت، احزاب، نهادها و شخصیت های اصلاح طلب به حصر خانگی و بازداشت دو رهبر مخالفان دولت ایران اعتراض کرده اند

دو انجمن اسلامی دانشجویی و بیش از ۲۸۰ دانشجو و دانش آموخته ایرانی خواهان آزادی فوری میرحسین موسوی، مهدی کروبی و همسران آنان شده اند.

این دانشجویان و دانش آموختگان روز شنبه طی بیانیه ای مشترک، تغییر "رویه ظالمانه" حکومت در برخورد با معترضان و آزادی رهبران مخالفان را خواستار شدند.

آنها گفته اند: "کم ‌ترین خواست ما آزادی بی قید و شرط میرحسین موسوی، مهدی کروبی، زهرا رهنورد، فاطمه کروبی و جمع کثیری از هموطنان، نخبگان و عزیزان این مرز و بوم است که به بهانه‌های واهی و در شرایط غیر انسانی و غیر قانونی در زندان‌های حکومت گرفتارند."

جمهوری اسلامی مردمی بودن "جنبش سبز" معترضان را رد می کند و می گوید که با "جریان فتنه" و "اغتشاشگران" برخورد قانونی کرده است.

این فعالان دانشجویی که شمار زیادی از آنها در خارج از ایران هستند گفته اند حصر و حبس رهبران مخالفان "درجهت مصالح سیاسی حاکمیت، بدون طی روال قانونی، با دستور عالی ‌ترین مقامات حکومت و در نقض آشکار اصل ۳۲ قانون اساسی صورت گرفته است."

آنها گفته اند جمهوری اسلامی "جاهلانه دوام خویش را در ایجاد رعب در دل‌های مردم و منتقدانش می‌ بیند" و برخوردها با مخالفان بنیان حکومت را سست تر خواهد کرد.

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران اخیرا اردشیر امیرارجمند و مجتبی واحدی، از مشاوران ارشد میرحسین موسوی و مهدی کروبی را به ارتباط با گروه مجاهدین خلق و سازمان های امنیتی غربی متهم کرده بود.

این دو چهره سیاسی اتهام های وارده را بی اساس می دانند.

در همین رابطه، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها و انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران نیز دستگیری میرحسین موسوی و مهدی کروبی را محکوم کرده اند.

این دو تشکل طی بیانیه ای از بیان "هتاکی ها" و "نسبت های ناروا" از تریبون های رسمی کشور مانند سازمان صدا و سیما، مجلس و خطبه های نماز جمعه علیه مخالفان دولت انتقاد کرده اند.

آنها گفتند: "با کمال تاسف شاهدیم که از رسمی ترین تریبون ها همچون صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مجلس شورای اسلامی، نمازهای جمعه و دیگر رسانه های حکومتی شخصیت های چون آقایان هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی، میر حسین موسوی و سید محمد خاتمی مورد وقیحانه ترین هتاکی ها قرار می گیرند."

پس از تظاهرات ۲۵ بهمن، گروهی از نمایندگان محافظه کار مجلس شعارهای تندی علیه رهبران مخالفان دولت داده و خواهان اعدام میرحسین موسوی و مهدی کروبی شدند.

پس از آن تعدادی از مقام های بلند پایه حکومت از جمله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان از قوه قضائیه خواستند "سران فتنه در خانه خود زندانی شوند و تلفن و اینترنت آنها قطع شود."

این دو گروه با رد اتهامات "ضد انقلاب" و "هم نوایی با بیگانگان" که علیه مخالفان مطرح شده گفته اند: "شخصیت ها وچهره های فوق الذکر را که در زمره خدوم ترین و برجسته ترین افتخارات ملی محسوب می شوند، از این گونه اتهامات مبرا دانسته و برخورد ها و تضییقات بوجود آمده در خصوص آنها را غیر انسانی و فاقد وجاهت قانونی می شناسیم."

این در حالیست که "شورای هماهنگی راه سبز امید" ضمن تقدیر از هوادارانی که به وضعیت نامعلوم دو رهبر مخالفان دولت ایران اعتراض کرده اند، خواهان تداوم این اعتراضات شده است.

این شورا روز جمعه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که تا آزادی میرحسین موسوی، مهدی کروبی، زهرا رهنورد و فاطمه کروبی، "باید به اعتراضات به هر شیوه ای که ممکن است ادامه داد".

محمد تقی کروبی، پسر مهدی کروبی اظهارات علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران مبنی بر آزاد بودن رهبران مخالفان دولت برای دیدار با بستگانشان را بی اساس دانسته است.

محمد تقی کروبی روز جمعه اعلام کرد که اعضای خانواده آقای کروبی ۲۲ روز است که اجازه ملاقات یا تماس با او را نداشته اند و ۱۲ روز است که از محل نگهداری او و همسرش بی خبرند.

No comments:

Post a Comment