Sunday, March 6, 2011

زهرا رهنورد، زنی برابری طلب، حق جو و شجاع

» به مناسبت روز جهانی زن/مروري بر انديشه هاي رهنورد در باره زنان

زهرا رهنورد، زنی برابری طلب، حق جو و شجاع

چکیده :رهنورد همواره علاوه بر تاکید بر حقوق برابر و تساوی حقوقی زنان که خواست همیشگی زنان ایرانی بوده بر خواسته های دمکراتیک آنان نیز پای فشرده و همواره آنان را در این راه همراهی کرده است .رهنورد در حرفهایش تاکید می کند که زنان ایرانی خواستار اصلاح قوانین اند و بیزار از بی بند وباری، به دنبال یافتن حقوق برابر و مساوی با مردان و در جستجوی عدالت و برابری...


کلمه_ سارا پردیس :دو روز بیشتر به هفدهم اسفند(هشتم مارس) روز جهانی زن باقی نمانده و زهرا رهنورد، فعال اجتماعی، نویسنده و استاد دانشگاه بازداشت و بدون هیچ اطلاعی از خانواده اش در بند به سر می برد . این فعال اجتماعی و نویسنده از جمله اولین زنانی بود که در کمپین انتخاباتی به همراه همسرش حاضر شد و حضوری موفق و تاثیر گذار را از خود به نمایش گذاشت . رهنورد که خیلی صریح دیدگاههایش را بیان و انتقاد می کند از همان ابتدای حضورش در این عرصه از حقوق زنان دفاع کرد و بعدها در جنبش سبز پا به پای زنان و دیگر مردم ایران حرکت و مطالبات دمکراتیک مردم را نیزهمراهی کرد . در این گزارش مروری کوتاه بر افکار این زن در حوزه زنان و جنبش دمکراسی خواهانه مردم ایران خواهیم داشت .

مروری بر اندیشه های زهرا رهنورد

زهرا رهنورد در جریان انتخابات سال ۸۸ برای نخستین بار به عنوان همسر یک سیاستمدار به طور رسمی وارد مبارزه انتخاباتی شد و همراه با میرحسین موسوی، در مجامع عمومی حضور یافت. او برای خیلی ها نمادی بود از تغییر. زنی توانمند که محکم از مواضعش دفاع می کرد و در کنار همسرش در فعایت های سیاسی و انتخاباتی موج آفرین شد . او از همان زمان و در جریان مبارزات انتخاباتی از اصلاح قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان و حضور پررنگ‌تر آنان در دولت سخن گفت و پس از آن، هنگامی که مردم در اعتراض به نتیجه انتخابات به خیابان‌ها آمدند، به آنها پیوست و به چهره ای فعال و موثر در جنبش سبز تبدیل شد.

او همواره علاوه بر تاکید بر حقوق برابر و تساوی حقوقی زنان که خواست همیشگی زنان ایرانی بوده است بر خواسته های دمکراتیک آنان نیز پای فشرده و همواره آنان را در این راه همراهی کرده است .رهنورد در حرفهایش تاکید می کند که زنان ایرانی خواستار اصلاح قوانین اند و بیزار از بی بند وباری، به دنبال یافتن حقوق برابر و مساوی با مردان و در جستجوی عدالت و برابری هستند.

هشت مارس سال گذشته : رهنورد به نقض حقوق زنان اعتراض کرد

بیش از دو هفته است که هیچ کس از زهرا رهنورد و فاطمه کروبی خبر ندارد . آنها بازداشت و در زندان به سر می برند. از وضعیت این دو نفر که به همراه همسران شان بازداشت شده اند خبری در دست نیست. اما زهرا رهنورد سال گذشته در بیانیه ای که به مناسبت هشت مارس صادر کرد، به نقض حقوق زنان اعتراض کرد، او به ویژه با اشاره به لایحه حمایت از خانواده که در این سالها مورد توجه دولت احمدی نژاد بوده و در آن آشکارا حقوق زنان نقض می شود بارها انتقاد کرده است .

زهرا رهنورد ، سال گذشته در بیانیه روز جهانی زن خود به قانون چند همسری انتقاد کرد:«دنیای امروز دنیای فردیت ها، دنیای عشق و محبت یک زن و یک مرد به یکدیگر، دنیای فرزندانی که به آغوش یک پدر و یک مادر نیازمندند و نه یک پدر و چندین مادر، است.»

او با انتقاد از ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده نوشت : «راستی آیا لازم است برای ایجاد یک نظام «هدونیستی لذت گرا قانون تدوین شود.»

او تاکید کرد که تصویب کنندگان چنین لوایحی به دنبال لذت گرایی هستند و نهایتا اقدامات شان به انهدام بنیان خانواده می انجامد .

رهنورد همچنین در این بیانیه از تصویری که صدا وسیما از زن ایرانی به نمایش می گذارد انتقاد کرد: «گویی برای هر یک از مطالبات به حق زنان برای کسب آزادی و رفع تبعیض، پاسخی متضاد در آستین نیروهای واپس گرا و حاکمیت، پنهان شده است.»

دیه نامساوی زن و مرد، قوانین “تبعیض آمیز” مربوط به طلاق و تابعیت زنان از مردان، سن پائین مسئولیت کیفری برای دختران و مشکلات قانونی حضانت کودکان توسط مادران از دیگر مواردی است که زهرا رهنورد سال گذشته در بیانیه خود به مناسبت روز جهانی زن به آنها توجه کرد .

بزرگداشت ولادت حضرت فاطمه و ازادی زندانیان سیاسی زن

رهنورد که در این دو سال گذشته یکی از حامیان اصلی زندانیان سیاسی و خانواده هایشان بوده است همواه و به مناسبتهای مختلف از حکومت درخواست کرد که زندانیان سیاسی را آزاد کنند.

او در بیانیه ای که به مناسبت روز ولادت حضرت فاطمه و هفته زن صادر کرد این درخواست را بار دیگر تکرار کرد و نوشت :« این فرصت بزرگ را غنیمت شمارید و یکبار هم که شده صدق گفتار و عمل تان را ثابت کنید. مناسبت ها همیشه نباید بهانه آزادی دزدان و آدم کشان باشد یکبار هم مناسبت ها را بهانه آزادی زندانیان سیاسی قرار دهید.همه زندانیان را به پاس بزرگداشت زهرا (س) آزاد کنید و این اقدام را با زنان زندانی آغاز کنید، مطمئن باشید کوچک نمی شوید و کسی نمی گوید جا زده اید.»

این قرآن پژوه ضمن تکریم شخصیت والای فاطمه صدیقه(س)ایشان را نه فقط الگویی برای زن مسلمان که نماد تام و کمال اسلام دانست:« امیدوارم آن بانوی اطهر، آن بانوی بی همتا با تمام ابعاد وجودیش از کلمات روحانی و معنوی و علمی تا نقش های سیاسی و اجتماعی، لطافت مادری و همسری، پیوسته در نقطه اوج آرزوهای انسانی قرار گیرد.»

او با ابراز تاسف از رفتار حاکمیت طی سالهای اخیر نوشت :«رفتار فعلی حاکمیت فرسنگها از شخصیت فاطمه زهرا فاصله گرفته آیا می توان پذیرفت که حاکمیت به صدیقه کبری، زهرا(س) اعتقاد داشته باشد، و تا این حد دروغ بگوید، زنان و مردان را سرکوب کند و راه تنفس آزادی را با خفه کردن حلقوم¬ها، مسدود کند؟»

زهرا رهنورد: برابری جنسیتی آرمانی غیر قابل گذشت است

رهنورد همچنین در این مدت بارها به لایحه موسوم به حمایت از خانواده در سخنرانی ها و نوشته هایش اعتراض کرد و همسو با فعالان جنبش زنان از دولت و مجلسیان خواست که این قانون را کنار بگذارند و بیش از این به شخصیت زن و خانواده توهین نکنند .

او این لایحه را لایحه اهانت به خانواده و اهانت به زن دانسته و گفته بود :« آیا نمایندگان مجلس حاضرند لایحه حمایت از خانواده در مورد خانواده‌های آنها اعمال شود و آیا حاکمیت حاضر است تا دخترشان صیغه شوند؟»

او برابری جنسیتی را آرمانی غیر قابل برگشت دانسته و گفت برای دفاع از آن تا پای جان ایستاده است .او در این باره تاکید کرد :«
تصویب لایحه به اصطلاح حمایت از خانواده با بندهای کذایی ۲۲ و ۲۳ نه تنها تحقیر و ظلم به زنان و نادیده گرفتن عواطف و احساسات آنان بلکه اهانت به انسان “بما هو انسان” است . ساختار روح و قلب انسانی طوری است که یک زن و یک مرد را برای یکدیگر دیده است . خداوند می فرماید در هیچ وجودی دو قلب قرار نداده ایم. از طرف دیگر مردی که در این دو بند به تصویر کشیده مجسمه هوس و شهوت است که فقط اگر پول داشته باشد می تواند تجسم شهوت را در قامت روح و جسم خود به تحقق در آورد .
حال شما این مجسمه شهوت را در بندهای مذکور الگو سازی شده مقایسه کنید با الگوهای ایرانی و دینی بعد عظیمی که از پیامبر ( ص) می شناسیم. اخلاص و اخلاق حضرت علی رشادت و عقل و جوانمردی پهلوانان چون رستم . گیو ، گودرز و سیاوش و بیژن مظهر سلحشوری و ایمان و اخلاق و حافظ و سعدی و مولوی و جامی نماد اعتلای استعدادها و روح انسانی تا ملکوت و خرد و مجنون و فرهاد و عاشقان دیگر مظهر عشق و وفاداری به زن و….با این خودکامگان دولتمرد .باید پرسید این چه تجسم و چه شخصیتی است که به مرد ایرانی اعطا گردید که هرزه گرایانه این همه قهرمان و پهلوان را رها کند و به ذلت چند همسری با همه مصائب و دغدغه هایش تن دهد آیا این ظلم و اهانت به مرد نیست ؟»

رئیس پیشین دانشگاه الزهرا در مخالفت خود با لایحه حمایت از خانواده تاکید کرده بود :«حاکمیت که ادعای دینداری می‌کند، با لایحه «من درآوردی» به‌ نام لایحه حمایت از خانواده کمر به انهدام خانواده‌های این ملت می‌بندد و به مردان و زنان این کشور توهین می کند .»
لایحه حمایت از خانواده در صورت تصویب و براساس بند ۲۳ آن به مردان کشور اجازه می‌دهد تا در صورت داشتن توان مالی، به صورت قانونی، چند همسر اختیار کنند.

براساس قانون کنونی ، مرد تنها در صورتی می‌تواند مجددا ازدواج کند که اجازه همسر اول را داشته باشد .همچنین زهرا رهنورد و دیگر زنان به بند ۲۲این لایحه نیز که مربوط به تعیین میزان مهریه متعارف است نیز اعتراض کرده اند.

در این سالها همچنین کتابهای رهنورد و به خصوص کتابها ی او در حوزه زنان توسط دولت ممنوع چاپ اعلام شده و او اجازه نشر آنها را نیافته است .

بانوی سبز ایران اکنون در حالی در حبس به سر می برد که بارها در این مدت توسط اقتدارگرایان مورد آزار و اذیت قرار گرفته است . وی در جریان راهپیمایی روز ۲۲ بهمن سال گذشته در حالی که قصد داشت به راهپیمایان بپیوندند در خیابان آزادی مورد ضرب و جرح نیروهای لباس شخصی قرار گرفت . همچنین در روزهای ۱۶ آذر و دیگر روزها این زن مستقل مورد آزار و اذیت نیروهای بسیج و لباس شخصی قرار گرفته است .او همواره تاکید کرده که« به همراه همسرش سینه شان را سپر کرده و برای هرگونه تیر و حمله و تروری آماده هستند او حتی گفته که خود را برای چوبه دار هم آماده کرده است .»

بانوی سبز اکنون در میان ما نیست و روز جهانی دیگری از راه می رسد. او را فراموش نکنیم .

No comments:

Post a Comment