Sunday, March 6, 2011

ایران: استاکس نت ممکن است عوارض صنعتی زیادی ایجاد کند

ایران: استاکس نت ممکن است عوارض صنعتی زیادی ایجاد کند

نیروگاه بوشهر

برخی نگرانند که حملایت سایبری به نیرگاه بوشهر حادثه ای مانند چرنوبیل در خلیج فارس ایجاد کند

یک مقام سپاه پاسداران ایران اذعان کرده که ویروس رایانه ای استاکس نت بر صنایع کشور تاثیر گذاشته اما افزوده است که "بخش های عمده ای" از آن کنترل و خنثی شده است.

مقام های ایران پیش تر تایید کرده بودند استاکس نت در تاسیسات اتمی مشکلاتی ایجاد کرده اما همواره تاکید داشته اند که خطر این خرابکاری ها برطرف شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت که طی چهار پنج ماه گذشته با هماهنگی وزارت اطلاعات و مخابرات، دوره های آموزشی متعددی برای مقابله با این ویروس برگزار شده است.

وی گفت: "این ویروس صنعت کشور ما را تحت تاثیر قرار داده است و قابلیت برنامه ریزی نرم افزارها و فرایندهای صنعتی، آن هم خارج از اراده ما را دارد و این ممکن است عوارض صنعتی زیادی را ایجاد کند و البته تاکنون توانسته ایم در بخش های عمده ای آن را کنترل و خنثی کنیم."

آقای جلالی توضیح بیشتری درباره این عوارض نداد اما گفت که "حوزه خطر" نیروگاه ها بیشتر از "حوزه امنیت" آنها اهمیت دارد زیرا "اگر کسی لطمه ای به آنها بزند، خطر آن بین همه کشورهای ساحل خلیج فارس تقسیم می شود."

در ژانویه گذشته نماینده روسیه در ناتو خواستار بررسی حمله سایبری به تاسیسات اتمی ایران شد و هشدار داد استاکس نت ممکن بود فاجعه ای هسته ای مانند چرنوبیل در بوشهر به راه اندازد.

پس از آن یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت حملات کامپیوتری می تواند به مراکز اتمی صدمه بزند اما ایران و روسیه "توجه کافی" برای جلوگیری از هرگونه حادثه احتمالی نشان داده اند."

رسانه های خبری طی چند ماه گذشته گزارش کرده اند که استاکس نت مشترکا توسط دستگاه های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل ساخته شده و هدف از آن آلوده کردن سیستم کامپیوتری تاسیسات اتمی ایران و تعویق روند غنی سازی اورانیوم در ایران بوده است.

مقام های آمریکایی یا اسرائیلی تاکنون این خبر را تایید و یا تکذیب نکرده اند.

اواخر ماه نوامبر سال گذشته، رئیس جمهوری ایران خرابکاری در برخی تاسیسات اتمی این کشور را تایید کرد اما افزود که این مشکلات برطرف و مسیر چنین حملاتی بسته شده است.

اما علی اکبر صالحی که در آن زمان ریاست سازمان انرژی اتمی را بر عهده داشت آسیب رسانی ویروس استاکس نت به تاسیسات اتمی را رد کرد و گفت که متخصصان ایرانی توانستند مانع از نفود آن به تاسیسات اتمی کشور شوند.

سردار جلالی در اظهارات روز یکشنبه خود گفت که ایران در همه بخش های اتمی "بازدارندگی" ایجاد و "تحقیقات غنی سازی را موازی سازی" کرده است.

وی به تاسیسات اتمی فردو در نزدیکی قم بعنوان "نمونه امن" اشاره کرد: "احساس دشمنان ما این بوده که نمی توانند این چرخه را از بین ببرند و این همان مفهوم بازدارندگی است."

آقای جلالی در ادامه صحبت های خود درباره "جنگ ماهواره ای" تلویحا تایید کرد که ایران مشکلاتی در ارسال امواج برخی ماهواره ها ایجاد کرده است:

"در دوران پس از انتخابات که دشمنان سعی کردند به نوعی یک جنگ ماهواره ای علیه ما به راه بیندازند، ما توانستیم تا حدود زیادی مسئله را کنترل کنیم تا این کشورها بدانند در فضای ماهواره یکه تاز نیستند و ماهواره های آنها آسیب پذیر است."

پیش تر عزت الله ضرغامی رئیس صدا و سیمای ایران ارسال پارازیت روی برنامه های ماهواره ای را تایید کرده بود.

اما اظهارات آقای جلالی درباره "مقابله با ماهواره های کشورهای دیگر" احتمالا اشاره به امواجی دارد که ایران نه فقط بر روی کانالهای فارسی زبان همچون بی بی سی و صدای آمریکا ارسال کرد، بلکه دیگر کانالهای تلویزیونی ماهواره ها را مختل کرد.

مسئولان ماهواره هاتبرد چندی پیش اظهار داشتند مجبور به قطع برنامه های بی بی سی فارسی هستند چرا که شدت پارازیت ها به حدی است که در پخش برنامه های سایر کانال ها نیز اختلال ایجاد می کند.

ماهواره نایل ست نیز پس از ارسال پارازیت های شدید دست به اقدام مشابهی زد و علاوه بر بی بی سی فارسی پخش سایر کانال های فارسی را قطع کرد.

سردار جلالی گفت که چهار سال قبل مرکز پدافند غیرعامل فناوری اطلاعات با همکاری وزارت دفاع راه اندازی شد و "تاکنون حدود 70 شرکت بخش خصوصی داخلی در حوزه امنیت و دفاع سازماندهی" شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که "از هکرهایی (برنامه نویسانی که بطور غیرمجاز وارد سیستمهای کامپیوتری می شوند) که حسن نیت دارند و از سلامت روح برخوردارند" در این پروژه ها استفاده شود.

No comments:

Post a Comment