Sunday, March 6, 2011

افزایش هفت هزار درصدی آلودگی هوای خوزستان

افزایش هفت هزار درصدی آلودگی هوای خوزستان

آلودگی شدید هوای خوزستان به تعطیلی کامل فعالیت های اجتماعی استان منجر شده است

شبکه های اجتماعی

توفان گردوغبار آلوده به آلاینده های شیمیایی سراسر استان خوزستان را فراگرفته است. این توفان گردوغبار میزان آلودگی هوای استان را به هفت هزار درصد افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، توفان گرد و خاک در هوای استان خوزستان به حدی زیاد شده که آسمان به رنگ قرمز در آمده و تنفس برای مردم به سختی انجام می‌شود و صدای سرفه در خیابان از هر عابر پیاده‌ای به گوش می‌رسد.

نادر شفی خدایی سرپرست اداره کل هواشناسی خوزستان در این باره می گوید: «این سامانه گرد و غباری از شمال کشور عراق به خوزستان وارد شده است.»

نادر شفی‌خدایی با اشاره به اینکه از روز گذشته برای تشکیل و ورود این سامانه به کشور اخطار داده بودیم، افزود: از روز گذشته برای ورود این سامانه به کشور اخطاریه و اطلاعیه صادر کرده بودیم و هشدارهای لازم را برای مردم اعلام شده است.

براساس گزارش ها، کلیه آموزشگاه های استان تعطیل و رفت و آمد شهری به پایین ترین حد خود رسیده است.

سرپرست اداره کل هواشناسی خوزستان افزود: این سامانه از غلظت بسیار زیاد و حرکت بسیار کند برخوردار است و این امر باعث می‌شود تا خروج آن از استان به کندی انجام شود.

همزمان یک کارشناس سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان می گوید، آلودگی هوای خوزستان بویژه در شهر اهواز بیش از هفت هزار و هفتصد درصد افزایش یافته و رکورد آلودگی شهری در جهان را شکسته است.

خبرگزاری فارس به نقل از الهام خاکسار یکی از مدیران اداره کل محیط زیست استان خوزستان گزارش کرد براثر این افزایش بی سابقه آلودگی میزان گرد و خاك در شهرهای مختلف استان به یکباره چندین برابر شده است.

الهام خاكسار در گفتگو با خبرگزاری فارس با اشاره به میزان آلایندگی در شهر اهواز گفت: در شهر اهواز میزان آلایندگی‌ها یكهزار و ۱۱۵۰ میكروموس بر سانتی متر مكعب شده است كه نزدیک به هشت برابر استاندارد است؛ ولی در شرایط كنونی این میزان به ۸ هزار و ۸۶۰ میكروم موس بر سانتی‌متر مكعب رسیده است كه رقمی بیش از ۵۹ برابر حالت استاندارد است.

این مقام مسئول با اشاره به میزان آلایندگی در شهر‌های استان گفت: در شهرهای استان خوزستان میزان آلایندگی لحظه به لحظه در حال افزایش است به نحوی كه شهرستان شوش بحرانی‌ترین منطقه در استان از این نظر به شمار می‌آید.

خاكسار با اشاره به اینكه آلایندگی در شهرستان شوش تا كنون بیش از یك‌هزار میكروموس بر سانتی متر مكعب افزایش یافته، گفت: میزان آلایندگی در شهرستان شوش به بیش از ۹ هزار و ۲۵۰ میكروموس بر سانتی متر مكعب رسیده كه این رقم ۶۲ برابر حالت استاندارد است.

خاكسار با اشاره به اینكه این شرایط همچنان در حال تشدید شدن است، گفت: هیچ اثری از كاهش وضعیت آلاینده‌ها در استان مشاهده نمی‌شود.

آلودگی هوای خوزستان به کلافی سردرگم تبدیل شده؛ زیرا از یکسو به گفته تلاشگران محیط زیست، مسئولان دولتی استان از افشای واقعیت های مربوط به کشنده بودن هوای استان جلوگیری می کنند و همزمان سازمان حفاظت محیط زیست استان بدون رئیس باقی مانده است و گفته می شود هرمز محمودی راد که پیش از این ریاست سازمان حفاظت از محیط زیست خوزستان را برعهده داشت، از آذرماه تاکنون با حفظ سمت به مدیرکلی سازمان حفاظت محیط زیست استان مازندران منصوب شده و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که زیر نظر مستقیم رئیس دولت کار می کند تاکنون ارتباط مشترک استان خوزستان و مازندران را از نظر محیط زیستی روشن نکرده که چرا باید دو استان همزمان یک مدیرکل حفظ محیط زیست داشته باشند.

افزایش شدید آلودگی هوای خوزستان که خطر بیماریهای تنفسی و مرگ و میر شهروندان را افزایش داده، به تعطیلی فعالیت های اقتصادی، بسته شدن آموزشگاه های متوسطه و عالی، و لغو پرواز هواپیماها، منجر شده است.

پزشکان و بیمارستان ها به شهروندان هشدار داده اند مراقبت های پزشکی از جمله ماندن در خانه ها، استفاده از ماسک تنفسی و مراقبت از کودکان و سالخوردگان را مورد توجه شدید قرار دهند.

به گفته پزشکان مسئول تنفس این آلاینده ها می تواند خطر مرگ شهروندان را در پی داشته باشد. این پزشکان همچنین به پیامدهای درازمدت آن از جمله ابتلا به سرطان دستگاه های تنفسی شهروندان اشاره کرده اند.

No comments:

Post a Comment