Sunday, March 6, 2011

آیت الله العظمی موسوی اردبیلی: توهین و حکم صادر کردن بدون دادگاه رویه عادی شده

آیت الله العظمی موسوی اردبیلی: توهین و حکم صادر کردن بدون دادگاه رویه عادی شده

چکیده :امید است که مسؤولان محترم و آحاد ملت شریف ایران با یادآوری ارزش های گرانقدر اسلامی و با سرلوحه قرار دادن اجرای عدالت همراه با رأفت و رحمت و التزام به قانون و توجه به حقوق شرعی و قانونی افراد، جهت رفع کدورت­ ها بکوشند و دوستان قدیم از در آشتی درآیند و سوابق مجاهدت­ ها و نیک­خواهی­ ها از یاد نرود و عرصه کشور جولان گاه فرصت ­طلبان داخلی و خارجی...


آیت الله العظمی موسوی اردبیلی در بیانیه ای با اشاره به اینکه بر اساس هیچ یک از ضوابط شرعی، توهین و افترا به هیچ فرد و گروهی حتی در صورت اثبات جرم وی در محکمه عادله، جایز نمی ­باشد اظهار تاسف کرده است که: در شرایط امروز کشور، ناظر و شاهد تبدیل آن به روندی عادی و فراگیر هستیم و هر شخص مسؤول و غیر مسؤولی به خود این اجازه را می­ دهد که بی­ پروا به هر فرد و گروهی که خواست اهانت کرده و یا بدون این که جرم وی در دادگاه صالحه ثابت شده و مجازات آن تعیین گردیده باشد، وی را متهم کرده و پیشاپیش حکم آن را نیز صادر نماید و خود را از عواقب آن در امان می­ بیند.

این مبارز دوران ستم شاهی که از شاگردان و یاران نزدیک بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران بوده است در این نامه با انتقاد به اوضاع جاری کشور می گوید: بسی مایه تأسف و تأثر است که رفتارهایی که از جانب برخی به نام دفاع از اسلام و حکومت اسلامی انجام می­ شود، اعمالی بر خلاف شرع، قانون، اخلاق و کرامت انسانی است و روح عدالت­ طلبی، حق­ جویی و آزادی­ خواهی هر نظام مبتنی بر تعالیم اسلامی را تهدید می­ نماید.

متن کامل این بیانیه که در سایت ایشان منتشر شده است بدین شرح می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

یا أیها الذین آمنوا اتقوا الله ولتنظر نفس ما قدمت لغدٍ واتقوا الله إن الله خبیر بما تعملون

شور و شوقی که در این ایام در کشورهای اسلامی منطقه به چشم می­ خورد و آزادی­ خواهی و عدالت‎طلبی مردمی که در این ممالک پس از رهایی از یوغ استعمار و بر خلاف آموزه­ های اسلامی در بند حکومت­ های جائر و مستبد گرفتار آمده بودند، یادآور خاطرات روزهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی ایران است و مردم کشورمان این رویدادها را آشنا با خود می­ یابند. به یقین تجربه­ های ملت بزرگوار ایران در طی بیش از سی سال جمهوری اسلامی، می­ تواند دستمایه­ ای قوی جهت درس ­آموزی برای این حرکت‎های مردمی باشد.

ولی آنچه باعث نگرانی است، رفتارهایی است که موجب تشویه سیمای نورانی تعالیم متعالی اسلام در پیش دیگران و ابهام ­آفرینی در اسوه بودن آن می­ گردد. بسی مایه تأسف و تأثر است که رفتارهایی که از جانب برخی به نام دفاع از اسلام و حکومت اسلامی انجام می­ شود، اعمالی بر خلاف شرع، قانون، اخلاق و کرامت انسانی است و روح عدالت­ طلبی، حق­ جویی و آزادی­ خواهی هر نظام مبتنی بر تعالیم اسلامی را تهدید می­ نماید.

بر اساس هیچ یک از ضوابط شرعی، توهین و افترا به هیچ فرد و گروهی حتی در صورت اثبات جرم وی در محکمه عادله، جایز نمی ­باشد، حال آن که در شرایط امروز کشور، ناظر و شاهد تبدیل آن به روندی عادی و فراگیر هستیم و هر شخص مسؤول و غیر مسؤولی به خود این اجازه را می­ دهد که بی­ پروا به هر فرد و گروهی که خواست اهانت کرده و یا بدون این که جرم وی در دادگاه صالحه ثابت شده و مجازات آن تعیین گردیده باشد، وی را متهم کرده و پیشاپیش حکم آن را نیز صادر نماید و خود را از عواقب آن در امان می­ بیند. بی­ شک این بلیه آتشی است که اگر محدود و خاموش نگردد، دامن گیر خرد و کلان شده و نه تنها اعتماد مردم به نظام را دچار تزلزل می­ نماید که آشفتگی و هرج و مرج اجتماعی را سبب می‎گردد و چشم ­اندازی تیره و تار در پیش رو به تصویر می‎کشد و چه بسا که موجب سخط الهی و نزول بلا گردد. إن السمع والبصر والفؤاد کل اولئک کان عنه مسؤولاً.

امید است که مسؤولان محترم و آحاد ملت شریف ایران با یادآوری ارزش های گرانقدر اسلامی و با سرلوحه قرار دادن اجرای عدالت همراه با رأفت و رحمت و التزام به قانون و توجه به حقوق شرعی و قانونی افراد، جهت رفع کدورت­ ها بکوشند و دوستان قدیم از در آشتی درآیند و سوابق مجاهدت­ ها و نیک­خواهی­ ها از یاد نرود و عرصه کشور جولان گاه فرصت ­طلبان داخلی و خارجی نگردد.

والسلام علیکم و رحمة الله

عبدالکریم موسوی اردبیلی

۱۲/ ۱۲/ ۸۹

No comments:

Post a Comment