Wednesday, March 2, 2011

اعتراضات مردمی به بازداشت رهبران جنبش در خیابانهای تهران

جهت استفاده هموطنان عزیز ایرانی
اعتراضات مردمی به بازداشت رهبران جنبش در خیابانهای تهران
اعتراضات مردمی به بازداشت رهبران جنبش در خیابانهای تهران
جــرس: بنا به گزارش منابع خبری و شاهدان عینی، در جریان اعتراضات حامیان جنبش سبز به بازداشت میرحسین موسوی، مهدی کروبی و همسران آنها، روز سه‌شنبه دهم اسفند، تهران و چند شهر دیگر ایران از جمله شیراز، اصفهان و مشهد بار دیگر شاهد سرکوب خشونت بار مردم توسط نیروهای امنیتی، یگان های ویژه پاسداران و لباس شخصی های حامی حکومت بود، که منجر به زخمی و بازداشت شدن دهها نفر از تظاهرات کنندگان شد . منابع خبری جرس امروز عصر گزارش دادند که بعد از تعطیلی دانشگاه تهران و حاکمیت جو پلیسی - پادگانی در دانشگاه و خیابان های اطراف، چهره مناطق مرکزی پایتخت تغییر کرد و این فضای امنیتیِ حاکم بر تهران و چند شهر دیگر، شباهت زیادی به حکومت نظامی اعلام نشده داشت و هر تجمعی از مردم و جوانان، با واکنش شدید نیروهای انتظامی و امنیتی روبرو شد و به طور مداوم گازهای اشک آور به سمت جمعیت شلیک می شد.


منابع خبری جرس گزارش داده بودند که هسته هایی از تجمعات و تظاهرات، ابتدا در میدان فردوسی، خیابان انقلاب، کارگر شمالی، چهارراه ولی عصر و میدان انقلاب شکل گرفت و سپس به میدان ها و خیابان های دیگر کشیده شد.


خبرگزاری آلمان نیز غروب امروز به نقل از شاهدان و منابع خبری خود از سطح خیابان های تهران گزارش داد که مردم در خیابان‌های نواب و بهبودی در تقاطع خیابان آزادی نیز تجمع داشته اند و همزمان با تاریک شدن هوا، هجوم نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی به تظاهرکنندگان شدت گرفت و نیروهای گارد ضد شورش از جمله با استفاده از باتوم، شوکرهای برقی و گاز اشک آور به مردم حمله کرده‌اند.


خبرنگار جرس از تهران گزارش داد که صدای شلیک گلوله در مناطق مرکزی تهران از جمله میدان انقلاب و خیابان‌های اطراف آن تا شامگاه شنیده می شد و همزمان گزارش‌های دیگری نیز از درگیری میان تظاهر کنندگان و لباس‌شخصی ها در حد فاصل چهار راه ولیعصر تا میدان ولیعصر و بلوار کشاورز و کارگر شمالی خبر داده اند.


سامانه خبری کلمه نیز نوشته بود غروب سه‌شنبه نیروهای لباس شخصی و گارد ضد شورش، از تردد مردم از سمت چهار راه ولی‌عصر به سمت میدان انقلاب جلوگیری کرده و عملاً ورودی‌های میدان انقلاب را مسدود کرده‌اند .

بر اساس این گزارش، در بزرگراه رسالت نیز نیروهاى ضد شورش مستقر شده و دلیل آن ظاهرا به خاطر انتشار خبر انتقال آقاى موسوى و كروبى به زندان حشمتیه است كه در یكى از خیابانهاى منتهى به اتوبان رسالت واقع است.


برخى گزارشها از استقرار نفربرهاى شهرى تازه اى در برخى نقاط شهر تهران حكایت دارد كه تا پیش از این دیده نشده بوده این نفربرها به رنگ سیاه اند و سقف مشبكى دارند.


پیش از این گزارش شده بود که از مغازه داران مناطق مركزى تهران از جمله از مغازه هاى اطراف دانشگاه تهران و خیابان كریم خان، خواسته شده تا امروز زودتر محل كسب خود را تعطیل كنند.


قریب به اتفاق سایت های خبری و رسانه های گزارش دهنده، شمار جمعیت حاضر را قابل مقایسه با میزان جمعیت در تظاهرات روز ۲۵ بهمن دانسته و خاطرنشان کرده بودند که خیابان انقلاب و خیابان آزادی و نیز خیابان‌های منتهی به این دو خیابان، عصر سه شنبه شاهد تجمع‌های معترضان بود، که شعارهای "یاحسین میرحسین"،"یا مهدی شیخ مهدی" و "مرگ بر دیکتاتور" سر می‌دادند و اتومبیل های شهروندان نیز، با ایجاد ترافیک، و بوق زدن ممتد، از تحرک ماموران جلوگیری می کردند.


سحام نیوز نیز گزارش داده بود که در جریان درگیری هایی در حوالی خیابان آزادی، پلیس به سمت کسانی که شعار یا حسین، میرحسین و یا مهدی شیخ مهدی می دادند، حمله کرده و از فلکه صادقیه نیز گزارش شد که نیروهای ضد شورش با مردم درگیر شده اند و به سمت آنها گاز اشک آور شلیک کرده اند.


كانون حمایت ازخانواده های جان باختگان و بازداشتی ها نیز گزارش داد که در خیابان فرودسی مسیر خودرو ها را بسته بودند و ماشین ها بطور ممتد بوق می زدند، میدان انقلاب پر از جمعیتی بیسابقه بود، که در جریان حملات ماموران تعدادی دستگیر شدند.

در آخرین گزارش، جو خیابانها و میادین مرکزی تهران بشدت ملتهب و تهران آبستن حوادث برای روزهای آتی گزارش شده است.

بازداشت همسر تاجزاده
بنا به گزارش منابع خبری، فخر السادات محتشمی پور، همسر مصطفی تاج زاده نیز، در جریان اعتراضات روز دهم اسفند در تهران بازداشت شد.
بر اساس گزارش شاهدان عینی، ماموران امنیتی عصر سه شنبه در خیابان های مرکزی تهران همسر تاج زاده را بازداشت کرده اند. فخرالسادات محتشمی پور پیش از این دو بار بازداشت شده بود، که یک بار در راه مراسم درگذشت آیت الله منتظری (٨٨) و بار دیگر نیز روز عاشورای ٨٩، در مقابل زندان اوین، که هر دو بار بعد از چندین ساعت بازداشت شده بود.

هنوز از آخرین میزان بازداشت شدگان و تعداد زخمی های حوادث دهم اسفند ماه تهران گزارشی منتشر نشده است.


مشاهدات یک نویسنده و بلاگر، از نمای نزدیک
مهدی خزعلی، پزشک و تحلیل‌گر سیاسی در شرح مشاهدات خود از حوادث تهران در روز ۱۰ اسفند ۱۳۸۹، به دویچه وله می گوید "ظاهرا از صبح امروز، نیروهای ضدشورش آماده‌باش بودند. این نیروها از صبح در تقاطع‌های اصلی و خیابان‌های حساس مستقر بودند. از ساعت ۵ به بعد نیروهای یگان ‌ویژه و نیروهای بسیجی، خیابان آزادی، انقلاب، محور بلوار کشاورز و میدان هفت ‌تیر را کاملا پوشش دادند و مانع هرگونه تجمعی ‌شدند. منتهی از ساعت ۶ بعد از ظهر به بعد که هوا رو به تاریک شدن رفت، جمعیت به‌صورت راه‌پیمایی آرام و ساکت به‌‌سمت میدان آزادی حرکت کرد. پیاده‌روها کاملا پر بود. در ساعت ۷ شب هیچ مغازه‌ای در مسیر منتهی به میدان آزادی باز نبود. مردم با هم شوخی می‌کردند که همه برای خرید عید بیرون آمده‌ایم. در تقاطع‌های مختلف مثل تقاطع جمالزاده یا تقاطع اسکندری درگیری شد که با فشار باتوم و زدن مردم، راهپیمایان را به داخل فرعی‌ها هدایت می‌کردند."


ضرب و شتم یک بانوی کهنسال توسط ماموران
مهدی خزعلی از شنیدن صدای تیراندازی در ناآرامی‌ها ۱۰ اسفند خبر داد گفت: "چندین‌بار صدای تیراندازی شنیدیم. در چهارراه ولی‌عصر، در جمالزاده و هم در میدان ولی‌عصر، صدای تیراندازی شنیدیم. هنوز هم درگیری به‌صورت پراکنده ادامه دارد. الان هم که با هم صحبت می‌کنیم (ساعت ۱۰:۳۰ شب به وقت تهران) طرف میدان آزادی و بالای میدان درگیری‌ها ادامه دارد. امروز دستگیری هم خیلی زیاد بود. بعضی‌جاها یک‌دفعه حمله می‌کردند و ۲۰ تا ۳۰ نفر را می‌ریختند در مینی‌بوس. این‌ها چیزهایی است که در خیابان آزادی و خیابان انقلاب دیدم. البته دور کاملی هم تا میدان هفت‌تیر زدم."

این وبلاگ نویس مخالف دولت، از صحنه‌های جالبی که روز سه شنبه در راهپیمایی شاهدش بود می گوید: "در خیابان آزادی صحنه جالبی به‌وجود آمد. یک پیرزن چادری با قدی کوتاه که شاید ۷۰ سال سن داشت در خیابان آزادی حرکت می‌کرد و مرتب رو به نیروهای ضدشورش می‌گفت، "خجالت بکشید، حیا کنید و..." سر تقاطع اسکندری این پیرزن را زدند. مردم اعتراض کردند. دور این پیرزن را گرفتند. پیرزن پوست و استخوان بود. من هم برای این‌‌که به این پیرزن لطمه نخورد جلو رفتم. به یکی از این بسیجی‌ها که سنی از او گذشته بود گفتم این رفتار درست نیست، این پیرزن جای مادربزرگ شماست. بسیجی جلو آمد و من را شناخت. بعد از این که یک ساعت با هم صحبت کردیم به من گفت، "تو سوژه خیلی خوبی برای بازداشت بودی. تو را می‌گرفتیم و می‌گفتیم فلانی را هم در اغتشاشات گرفتیم". گفتم فکر نمی‌کنید به اندازه کافی سوژه دارید و این سوژه به ضررتان خواهد بود. گفتم تا کی می‌خواهید دنبال چنین سوژه‌هایی بگردید که، فلانی و فلانی را گرفتیم. گفتم، حالا فرض کنید که من را بگیرید، بعد آیا من نخواهم گفت چه دیدم؟ چرا متعرض من شدید؟ معترض من شده‌اید برای دفاع از یک پیرزن چادری محجبه‌."


مردم باتوم می‌خوردند ولی عکس‌العملی نشان نمی‌دادند
این نویسنده منتقد دولت از ویژگی راه‌پیمایی ۱۰ اسفند و فرق آن با راهپیمایی ۱ اسفند و ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ می‌گوید: "امروز آرامش کامل بود. هیچ کس شعار نمی‌داد. فقط حرکت بود. حرکت امروز، حرکتی آرام و بدون شعار. مردم باتوم می‌خوردند ولی عکس‌العملی نشان نمی‌دادند. مردم فقط برای کتک‌خوردن آمده بودند. امروز روز صدای پای ساکت مردم بود. می‌خواهم بگویم که، ای مردم، صدای پای ساکت شما به گوش همه، حتی به گوش بسیجی‌‌ها هم خواهد رسید. بزرگترین فریاد ما، جسم کبود ما و سر شکسته ماست. بدن گلوله خورده کشته‌شدگان ماست، افرادی که در زندان‌ها داریم، فریاد ماست. این‌ها بزرگترین فریاد ماست و همین کافی است."


خزعلی معتقد است راهپیمایی ۱۰ اسفند برای حکومت ایران پیامی دارد که مسیر را اشتباه می‌روید. همان آقایانی که به لیبی و مصر و تونس نصیحت می‌کنند که "حرف مردم‌تان را بشنوید"، قبل از این که کنترل از دست همه خارج شود، صدای پای ساکت مردم را بشنوید. از جایی به بعد، از دست همه منتقدین معتقد به نظام هم خارج می‌شود. آن‌موقع کار دست کسانی می‌افتد که کف خواسته‌هایشان بسیار بالاتر است."

No comments:

Post a Comment