Friday, March 11, 2011

پایان نهمین اجلاس خبرگان؛ گام بلند حاکمیت در پروژه یکدست سازی

پایان نهمین اجلاس خبرگان؛ گام بلند حاکمیت در پروژه یکدست سازی
پایان نهمین اجلاس خبرگان؛ گام بلند حاکمیت در پروژه یکدست سازی
جرس: نهمين اجلاس رسمی دوره چهارم مجلس خبرگان امروز در حالی به پایان رسید که با کناره‌گیری هاشمی رفسنجانی از انتخابات ریاست این مجلس و جانشینی مهدوی کنی، پروژه "یکدست‌" سازی حاکمیت با حذف یکی از پایه‌های انقلاب ۵۷ یک گام دیگر پیش رفت.

در اختتامیه این اجلاس مهدوی کنی،‌ هاشمی رفسنجانی، امامی کاشانی، جنتی، حسن روحانی، آملی لاریجانی و تعداد دیگری از اعضا حضور نداشتند و اجلاس با قرائت بیانیه‌ای توسط دری نجف آبادی به کار خود پایان داد.

در اولین روز این اجلاس، اعلام كانديداتوري مهدوي‌كني، پیرمرد ۸۰ ساله‌ای که به دلیل بیماری، تحت کنترل دائمی پزشکان قرار دارد، با كناره گيري هاشمي رفسنجاني از كانديداتوري همراه بود و به این ترتیب کنی در انتخاباتی بی‌رقیب با به دست آوردن 63 رای از میان ۸۰ رای ماخوذه بر مسند ریاست خبرگان رهبری نشست.

از سوی دیگر، در طی برگزاری این اجلاس دو روزه، خبرگزاری‌های دولتی که پیش‌تر به کرات از ترکیب "خواص بی‌بصیرت" درباره هاشمی رفسنجانی استفاده می‌کردند این بار- شاید برای عادی جلوه دادن کناره‌گیری هاشمی- به طور متناوب از او با عناوینی چون "عالم" و "متقی" یاد کردند.

اذعان عضو خبرگان به نقش مستقیم رهبری در برخورد با معترضان

گرچه رسانه‌های دولتی سعی کردند تا سیاست‌دوگانه‌ای در قبال هاشمی پیش بگیرند اما برخی از اعضای مجلس خبرگان رهبری همچنان به شیوه‌ی پیشین خود در برخورد با "خواص بی‌بصیرت" پا‌فشاری کردند.

علم‌الهدی، نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان روز گذشته در نطق پیش از دستور خود در اجلاس مجلس خبرگان اظهار کرد که "انتظار می‌رفت افراد ذی‌نفوذ در خنثی كردن فتنه دخالت موثرتری می‌كردند."

علم الهدی در بخشی از سخنان خود اذعان کرد که برخورد با معترضان با "دخالت مستقیم" رهبری صورت گرفته است و "عدم دخالت موثر افراد ذی‌نفوذ" را عاملی دانست که رهبری را ملزم کرد "خود مستقیما وارد عمل شده و فتنه را خنثی کند."

همچنین حسن روحانی عضو دیگر مجلس خبرگان رهبري به حرکت اعتراضی مردم در روز ۲۵ بهمن اشاره کرد که "توسط رهبری خنثی شد."

دبیر سابق شورای امنیت ملی که سابقه روابط حسنه و نزدیک با هاشمی رفسنجانی دارد، در بخش دیگری از نطق خود در مجلس خبرگان با تاکید بر این که "عده‌ای خودسر با اهانت به برخی از شخصیت‌های نظام، اعمال ضد اخلاق و افراطی‌گری‌های غیرشرعی و قانونی، فتنه جدیدی را در کشور تدارک دیده‌اند"، گفت: آنها که علیه انقلاب شعار می‌دهند و گروه خودسری که علیه بزرگان نظام به اهانت و فحاشی می‌پردازند دو لبه یک قیچی هستند که علیه منافع ملی فعالیت می‌کنند.

به نظر می‌رسد این تاکید حسن روحانی در پی انتشار فیلمی است که در آن افرادی با ایجاد مزاحمت برای فائزه هاشمی به وی ناسزا می‌گویند و با شعارهای "مرگ بر منافق" نسبت‌های ناروایی به وی و پدرش می‌دهند.

در روز دوم اجلاس خبرگان رهبری (چهارشنبه) نیز نطق نخست پيش از دستور توسط نماینده هرمزگان در مجلس خبرگان ايراد شد که در آن وی با اشاره به برخي تندروي‌هاي سياسي، تفسير و تبيين اظهارات رهبري را احاله به خواص داد.

نعیم‌آبادی در بخشی از گفته‌های خود با "متعالي" دانستن اصل ولايت فقيه نسبت به معضل اشتغال جوانان از مناصب اجرايي کشور انتقاد كرد.

یکی دیگر از ناطقان پیش از دستور امروز، واعظ موسوی، نماينده مردم آذربايجان شرقي بود که در سخنان خود از "نقش محوري ولايت فقيه" سخن گفت و از خبرگان خواست تا در تبيين اصل "مترقي" ولایت فقیه تلاش کنند.

در آخرین ساعات این اجلاس نیز، بيش از 60 نفر از نمايندگان مجلس خبرگان رهبري با صدور بيانيه‌اي از "مديريت، درايت، وظيفه‌شناسي، تعهد انقلابي و اخلاقي" هاشمي رفسنجاني در طول مسئوليت رياست مجلس خبرگان رهبري و هيأت رئيسه اين مجلس تقدير و تشكر كردند.

میهمانان ویژه اجلاس خبرگان و تحولات منطقه

در نهمين اجلاس رسمی دوره چهارم مجلس خبرگان طی دو روز برگزاری، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه و سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت به عنوان میهمانان ویژه مراسم حضور داشتند.

وزیر امور خارجه که در روز اول میهمان این مراسم بود، در سخنان خود بیش‌تر به حوادث اخیر خاورمیانه پرداخت و "اسلام‌خواهی، عدالت‌خواهی و بروز ظلم و ستم سردمداران" را دلایل اصلی خیزش مردم منطقه دانست.

اما دبیر شورای عالی امنیت، در سخنرانی طولانی خود که صبح امروز ایراد کرد، بیش از همه به حوادث پس از انتخابات که به تبعیت از رهبری از آن به عنوان "فتنه ۸۸" یاد می‌کرد سخن گفت.

جليلي که معترضان را متهم به "تهمت نسبت به سلامت انتخابات" و "اردوکشی خیابانی" می‌کرد، مدعی شد: كشورهاي غربي و در رأس آنها آمريكا با حمايت از سران فتنه خواستار آزادي عمل جريان فتنه در ايران شدند و با تصويب 55 ميليون دلار براي از بين بردن سانسور در ايران، قراردادن ضرب‌الاجل 90 روزه براي اجراي آن و سرمايه‌گذاري در فضاي مجازي كه راه اندازي قريب 874 سايت عليه حكومت را در برداشت، سعي در همراهي با فتنه‌گران داخلي داشتند.

دبیر شورای عالی امنیت همچنین با اشاره به حوادث اخیر منطقه و خیزش مردم در برابر دیکتاتوری گفت: باید به نقش رهبر جمهوری اسلامی در جنبش‌های اخير منطقه به خصوص مصر افتخار كرد.

ریاست مجلس خبرگان و واکنش‌ها در مجلس شورای اسلامی

انتخاب مهدوی کنی به ریاست مجلس خبرگان و کناره‌گیری هاشمی رفسنجانی در مجلس شورای اسلامی نیز واکنش‌هایی را به همراه داشت. ساعتی پس از انتشار خبر انتخاب مهدوی کنی، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی انتخاب وی را تبریک گفت و در پی آن نمايندگان روحاني مجلس و هيات داوري فراكسيون اصولگرايان انتخاب مهدوی کنی به ریاست مجلس خبرگان را به "ملت ایران" تبریک گفتند.

همچنین سيدشهاب‌الدين صدر نايب رئيس دوم مجلس شوراي اسلامي صبح امروز (چهارشنبه) تبریک خود را در صحن علنی مجلس اعلام کرد.

غلامعلی حداد عادل نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام هم با تبريك به "اعضاي مجلس خبرگان" به‏دليل انتخاب مهدوي ‌كني براي رياست اين مجلس گفت: شيوه تغيير رئيس مجلس خبرگان در شأن انقلاب اسلامي بود.

در کنار این پیام‌های تبریک، یک عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس مدعی شد که رقابتي بين هاشمی رفسنجانی و مهدوي كني نبوده است و "این دو با هم هماهنگ بوده‌اند."

غلامرضا مصباحي مقدم با تاکید بر این که "هاشمی کنار نرفته، بلکه دوره ریاست‌اش به پایان رسیده است"، گفت: هاشمي رفسنجاني دو دوره رئيس مجلس، دو دوره رئيس‌جمهور، مدير جنگ و مدير بحران‌ها بوده است كه نبايد اين جايگاه را ناديده گرفت گرچه در حوادث بعد از انتخابات سال گذشته ايشان سكوت كردند كه عده‌اي از آن سوء استفاده كردند.

از سوی دیگر اما، روز گذشته یک عضو فراکسیون اقلیت مجلس با بیان این که "برخی تغییر آقای هاشمی را به حذف نیروهای انقلاب از سیستم، تعبیر خواهند کرد" گفت: باید از اعضای خبرگان، پیام انتخاب مهدوی کنی را سوال کرد.

مسعود پزشکیان نماینده تبریز، معتقد است که کناره‌گیری هاشمی رفسنجانی برای جامعه داخلی و فضای بین‌الملل می‌تواند پیامی داشته باشد که مناسب نباشد و اظهار اشت: آنچه مشخص است اینکه در بیرون، این‌گونه تحلیل می‌شود که سیستم در حال حذف نیروهای انقلاب است و کسانی که حرف و تجربه‌ دارند، حذف می‌شوند؛ این نگاه بیرونی نمی تواند چیز خوبی باشد.

No comments:

Post a Comment