Wednesday, March 2, 2011

وفای عهد سبزها به رهبران جنبش؛ معترضان خاموش هم به میدان آمدند

ریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۸۹, ساعت ۲:۰۲
وفای عهد سبزها به رهبران جنبش؛ معترضان خاموش هم به میدان آمدند
وفای عهد سبزها به رهبران جنبش؛ معترضان خاموش هم به میدان آمدند
جرس: پارچه نوشته ای بزرگ با عبارت گویای " دیکتاتور به پایان سلام کن " که یکی از شهروندان شجاع هوادار جنبش سبز آن را در اتوبان نیایش تهران نصب کرده بود همه پیام راهپیمایی دیروز معترضان را با خود داشت. ده ها هزار نفری که از خانه های خود به خیابان آمده بودند نه فقط خواهان آزادی رهبران جنبش سبز که خواهان کنار رفتن دیکتاتور بودند.آنها هر جا که امکانش را یافتند با فریادهای مرگ بر دیکتاتور پیام خود را به رهبران جمهوری اسلامی رساندند.


صف نیروهای سرکوبگر همچون همیشه طولانی و باتوم ها و اشک آورها به راه بود اما کسانی که به خیابان آمده بودند شکی در درستی تصمیم شان نداشتند. بسیاری از شهروندان با باتوم و شوکرهای برقی اسیب دیدند و از اثر گازهای اشک آور چشمانشان سرخ شد، بسیاری هم بازداشت شدند و حالا در بازداشتگاه های سرد اسیر بازجوهای بی رحم هستند. همه این جماعت معترض اما ثابت کردند که بر سر عهد خود مانده اند. آنها در واپسین ماه از سالی که میرحسین موسوی سال " صبر و استقامت " نامیده بود باری دیگر پا به میدان گذاشتند تا ثابت کنند که پیروزی را جز صبر و جز استقامت گریزی نیست.

دستاورد بزرگ 10 اسفند

گوشه گوشه مناطق مرکزی تهران دیروز شاهد حضور مردمی بود که پایان دیکتاتور را انتظار می کشند. آنها به دلیل انبوه نیروهای آماده سرکوب امکان راهپیمایی متمرکز را نیافتند و بنا نیز البته بر این بود که این بار راهپیمایی به شیوه غیر متمرکز انجام شود. شیوه ای که نیروهای سرکوب را مستاصل و خسته می کند و ابعاد سرکوب را کاهش می دهد. گزارشها می گویند که سبزها در همه خیابان های مرکزی شهر بودند، در همه میدان های اصلی دیده شدند و از کوچکترین غفلت ماموران برای ابراز اعتراضشان استفاده کردند. پراکندگی معترضان در نقاط مختلف تهران البته تخمین جمعیت را به شدت دشوار کرده است اما همه شاهدان عینی حضور ده ها هزار نفری سبزها را تایید می کنند. همچون همیشه دیروز هم صدای شلیک تیر هوایی و گلوله های رنگی به گوش رسیده ولی بر خلاف دو تجمع قبلی خبر یا گزارشی درباره کشته شدن معترضان منتشر نشده است. یکی از کاربران سبز این را مزیت بزرگ تجمع دیروز دانسته و در همین رابطه نوشته " بزرگترین دستاورد تجمع دهم اسفند این بود که این بار خوشبختانه خبر شهادت یک همراه سبز را نشنیدیم".

نقطه عطف جنبش

برای بسیاری باور کردنی نبود که مردم شهرهای بزرگ پابه پای پایتخت نشینان خشم شان از بازداشت رهبران جنبش سبز را در خیابان ابزار کنند. تصاویری که از مشهد و شیراز و اصفهان و سمنان مخابره شد و گزارشهایی که از تبریز و اهواز آمد همگی گواه آن بود که شعله اعتراض روز به روز در حال گسترده تر شدن است. ناظران می گویند که کشور در حال یک خیزش بزرگ است و زبانه های اعتراض در شهرستان ها را باید نقطه عطف روند حرکت جنبش سبز دانست. یکی از تحلیلگران جنبش در همین رابطه به جرس می گوید که " اگر بخواهیم اعتراضهای سال گذشته را با اعتراضهای امسال مقایسه کنیم در یک کلام تفاوت آن را می توان کشیده شدن دامنه جنبش به شهرستان ها دانست." اعتراض خیابانی در شهرستان ها به ویژه از این جهت اهمیت دارد که دست حکومت برای سرکوب بازتر است و معترضان با حضور در خیابان ها ریسک بالاتری را پذیرا می شوند با این حال ظاهرا روند اوضاع به گونه ای است که سبزها در شهرستانها نیز جایی برای ملاحظه کاری نمی بینند.

ترس از اعتراف به واقعیت

هنوز حکومت این جسارت و جرات را نیافته که بازداشت رهبران جنبش سبز را به صراحت اعلام کند. مانند همه روزهای بحرانی آنها خود را ناگزیر از تکذیب می بینند و مایلند با پاک کردن صورت مساله از جواب دادن طفره روند. علیرغم گزارشهایی که درباره انتقال میرحسین موسوی، مهدی کروبی و همسرانشان به بازداشتگاه حشمتیه تهران منتشر شده است مقام های حکومت مدعی هستند که این افراد در بازداشت به سر نبرده و تنها محدودیت هایی درباره آنها اعمال شده است. "غلامحسین محسنی اژه ای" به عنوان بالاترین مقامی که تاکنون درباره وضعیت رهبران جنبش موضع گیری کرده با تکذیب خبرهای مربوط به بازداشت این افراد مدعی شده که خبر بازداشت را رسانه های معاند منتشر کرده اند. او هیچ توضیح دیگری درباره این که اکنون رهبران جنبش در چه محلی نگهداری می شوند و تحت چه شرایطی هستند ارایه نداده است. رسانه های حکومتی نیز در رویه ای همسو سعی کردند چشم خود را بر اعتراضهای سراسری دیروز ببندند و در معدود خبرهایی که پیرامون تجمع هواداران جنبش سبز منتشر کردند نیز دست به کار جعل و تحریف شدند. خبرگزاری "فارس" وابسته به سپاه پاسداران در خبری مدعی ناکامی هواداران جنبش سبز شد و گفت که این تجمع را صهیونیست ها و شبکه های رسانه ای معاند برنامه ریزی کرده بودند. پایگاه رجانیوز هم در خبری شلوغی خیابان های تهران را ناشی از خرید شب عید مردم دانست و به این ترتیب دست به تکرار همان ادعایی زد که چند روز پیش از سوی وزیر اطلاعات پیرامون تجمع 25 بهمن عنوان شد و از سوی سبزها مورد استهضا قرار گرفت.

شعله ای که زبانه می کشد

اعضای شبکه های اجتماعی جنبش سبز برای ادامه دادن اعتراض ها اشتراک نظر دارند و رصد فعالیت های آنان از برنامه ریزی برای سازماندهی تجمع های بعدی حکایت دارد. بسیاری از کاربران پس از پایان یافتن تجمع دیروز یادآور شدند که این تجمع نخستین اعتراض عمومی به بازداشت رهبران جنبش بوده و در واقع یک نوع بیدار باش عمومی برای اعتراضهای بعدی به حساب می آید. گروهی از کاربران نیز که از هفته پیش طرح سه شنبه های سبز را با هدف برپایی اعتراضهای خیابانی هفتگی طرح کرده اند اکنون برای دنبال کردن این طرح مصرتر و مطمئن تر به نظر می رسند. شورای هماهنگی راه سبز امید هم که متولی تجمع اعتراضی اول اسفند و تجمع دیروز بوده است ضمن حمایت از طرح سه شنبه های سبز خواهان گردهمایی معترضان در سه شنبه آخر سال شده است. برخی ناظران می گویند فاصله نسبتا زیاد میان تجمع کنونی با برنامه پیشنهادی برای تجمع سه شنبه آخر سال ممکن است قدری از پتانسیل اعتراض بکاهد اما گروهی دیگر عقیده دارند که فاصله زمانی موجود تا اعتراض خیابانی بعدی این امکان را می دهد که تبلیغات لازم پیرامون آن صورت بگیرد و حکومت را نیز برای روزهای بیشتری در التهاب و تشویش نگه دارد. از دید ناظران اگر در فرصت موجود تا تجمع بعدی بتوان معترضان بالقوه در برخی شهرهای دیگر را نیز به جمع شهرهای در حال اعتراض اضافه کرد امید و انگیزه جنبش باز هم بالاتر خواهد رفت. کشیده شدن دامنه اعتراض به شهرهای مختلف در سراسر ایران همان استراتژی یگانه ای است که رهبران جنبش طی یک سال و نیم گذشته بر آن تاکید داشته اند. آنها حالا در نقطه ای نامعلوم تحت بازداشت به سر می برند ولی پیامشان شهر به شهر می رود و امید پیروزی را با خود می آورد.

No comments:

Post a Comment