Wednesday, March 2, 2011

واکنش تلویحی رئیس قوه قضائیه به اهانت به فائزه هاشمی

سیاست ایران

واکنش تلویحی رئیس قوه قضائیه به اهانت به فائزه هاشمی

فائزه هاشمی

فائزه هاشمی چند بار در جریان تجمع‌های اعتراضی پس از انتخابات سال گذشته بازداشت و آزاد شد که تازه‌ترین مورد آن در تجمع اول اسفند اتفاق افتاد

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران با اشاره تلویحی به اهانت های صورت گرفته علیه اکبر هاشمی رفسنجانی و دختر او، از دادستان تهران خواست که به این موضوع رسیدگی کند.

آقای لاریجانی روز چهارشنبه ۱۱ اسفند (۲ مارس) در همایش دادستان های سراسر ایران گفت که عده ای به خود اجازه می دهند در کوچه و خیابان علیه مخالف سیاسی خود شعار بدهند: "در همین چند روز اخیر نسبت به بعضی از مسئولان و خانواده های آنها هتاکی شد که این ظلم است".

او گفت: "خطاب به خانم یا آقایی کلماتی گفته می شود که واقعا برخی از آنها مستحق حد است، چطور می توان اینها را تحمل کرد".

آقای لاریجانی نامی از مسئول مورد اشاره یا خانمی که مورد اهانت قرار گرفته نبرد، اما به نظر می رسد که اشاره او به تحرکات اخیر علیه اکبر هاشمی رفسنجانی و به ویژه حمله کم سابقه به فائزه هاشمی و همراهانش در حرم عبدالعظیم در جنوب تهران باشد.

در فیلمی که از این حمله در اینترنت منتشر شده است، گروهی که خود را "بچه حزب اللهی های شاه عبدالعظیم" معرفی می کنند با رکیک ترین الفاظ به خانم هاشمی و همراهان او توهین می کنند.

همچنین گزارش ها حاکی از این است که مخالفان آقای هاشمی رفسنجانی در روزهای اخیر در چند نوبت با تجمع در مقابل منزل او در جماران، علیه اعضای خانواده او فحاشی کرده اند.

غلامعلی رجایی، استاد دانشگاه و فعال سیاسی در یادداشتی در وبلاگ شخصی خود نوشته است: "جناب سیدحسن [خمینی] می گفت وقتی عده ای از مثلا لباس شخصی ها به جماران آمدند، من درمنزل ایستاده بودم و فحش های بسیار رکیکشان را به آقای هاشمی می شنیدم. به گوش خود شنیدم که آنها در کمال... به آقای هاشمی خطاب می کردند که میدانی همسرت... است".

رئیس قوه قضائیه ایران امروز گفت: "در مورد حوادث اخیر از دادستان کل و به ویژه دادستان تهران می خواهم که موضوع را پیگیری کنند".

این در حالیست که عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، امروز در پاسخ به سئوالی در مورد "هتاکی به فرزند یکی از مسئولان نظام" گفته بود: "رسیدگی در خصوص افراد خانواده یک مسئول مستلزم شکایت شخص است و بین فرزندان و خود مسئولان تفاوت وجود دارد، در مورد فرزندان به واسطه قانون مسئولیتی بر عهده ما نیست، اما در خصوص مسئولان بارها تأکید کرده ایم که اهانت جرم است".

با این حال او در پاسخ به سئوال دیگری گفته بود که حتی اگر در مورد جنبه خصوصی جرم شکایتی نشود، مدعی العموم می تواند در مورد جنبه عمومی آن اقدام کند.

انتشار ویدیوی حمله و فحاشی به فائزه هاشمی واکنش های گسترده ای را برانگیخته بود.

در یکی از تازه ترین واکنش ها، علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس ایران در نامه ای سرگشاده به رئیس قوه قضائیه، خواستار محاکمه حمله کنندگان و اجرای حد شرعی در مورد آنان شد.

او دشنام هایی که علیه خانم هاشمی و پدر او داده شد را "مصداق حد قذف، یعنی هشتاد ضربه شلاق" دانسته بود.

"قذف" به معنای متهم کردن کسی به زنا یا لواط است.

بعضی سایت های اینترنتی اصولگرا هم حمله و هتاکی علیه خانم هاشمی را محکوم کرده بودند.

No comments:

Post a Comment