Saturday, March 5, 2011

حمایت آمریکا و سوئد از تعیین ناظر حقوق بشر برای ایران

حمایت آمریکا و سوئد از تعیین ناظر حقوق بشر برای ایران

مجمع حقوق  بشر سازمان ملل، ژنو

مجمع حقوق بشر سازمان ملل، ژنو

۱۳۸۹/۱۲/۱۴
به دنبال تلاش سوئد در شورای حقوق بشر برای تعیین ناظر حقوق بشر جهت بررسی نقض حقوق بشر در ایران، آمریکا ضمن استقبال از این پیشنهاد، اعلام کرد که ایالات متحده به شدت از این پیشنهاد سوئد حمایت می‌کند.

ایلین داناهو، نماینده آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه در ژنو اعلام کرد که با توجه به «وضعیت حاد» ایران، این پیشنهاد سوئد با استقبال گسترده‌ای در شورای حقوق بشر روبرو شده است.

خانم داناهو همچنین افزود که آمریکا همراه با سوئد به شدت برای پیشبرد این درخواست تلاش خواهد کرد.

هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، به رادیو فردا گفته است سازمان‌های حقوق بشری سال‌هاست در تلاشند تا موافقت سازمان ملل برای تعیین گزارشگر ویژه برای ایران را جلب کنند.



وی افزوده است که این‌بار کشور سوئد پیشقدم شده، پیش نویس این قطعنامه را تنظیم کرده و در جلسات هفته گذشته نسخه‌های این پیش نویس را در اختیار اعضا قرار داده است.

هفته گذشته، فرانک بلفریج، مشاور ارشد وزارت خارجه سوئد در مجمع حقوق بشر سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از «وخامت وضعیت حقوق بشر در ایران»، اعلام کرد که شمار اعدام‌های سال جاری میلادی در ایران به مرز هشدار رسیده است.

وی افزود: «وحشتناک‌ترین شیوه‌های اعدام همچنان مورد استفاد قرار می‌گیرد. گرفتن جان انسان از طریق سنگسار چیزی از یک عمل وحشیانه کمتر ندارد.»

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه در این مجمع اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران سیاست «خشونت در خارج از مرز و حکومت استبدادی در درون مرز» را دنبال می‌کند.

در همین زمینه ناوی پیلای،‌ کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز اعلام کرده بود که ظاهرا به دنبال قیام‌های مردمی در کشورهای عربی، موجی از بازداشت‌های مخالفان و منتقدان دولت در ایران آغاز شده است.

خبرگزاری رویترز گزارش می دهد که پیشنهاد مطرح شده از سوی سوئد مورد استقبال برخی از کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها، از جمله مالدیو و زامبیا نیز قرار گرفته است و این در حالی است که ۱۱۸ عضو این جنبش، که ایران نیز عضو آن است به طور معمول از یکدیگر انتقاد نمی‌کنند.

در صورت تصویب قطعنامه پیشنهادی سوئد، گزارشگر یا ناظری برای بررسی میزان تعهد جمهوری اسلامی به میثاق‌های بین‌المللی تعیین می‌شود و این فرد به طور مرتب وضعیت حقوق بشر در ایران را به این مجمع گزارش خواهد داد.

هادی قائمی به رادیو فردا گفته است که تعیین گزارشگر علاوه بر آن که نشان‌دهنده وضعیت بحرانی حقوق بشر در ایران است، حکایت از آن دارد که همکاری ایران با نهاد‌های سازمان ملل «در حد صفر» بوده است.

به گفته آقای قائمی، اعضای مجمع حقوق بشر طی هفته‌های آینده به این قطعنامه رأی خواهند داد.

این در حالی است که به گفته دیپلمات‌ها، به تصویب رسیدن این قطعنامه در مجمع حقوق بشر تا حدی دشوار خواهد بود، زیرا روسیه و چین به همراه کشورهای عضو این مجمع که در جنبش غیر متعهدها نیز حضور دارند همواره مخالف دخالت در امور داخلی کشورها هستند.

به گزارش رویترز، این کشورها همراه با کوبا به طور کلی در به تصویب رسیدن قطعنامه‌های مجمع حقوق بشر نقش تعیین کننده ای دارند.

No comments:

Post a Comment