Wednesday, March 2, 2011

گزارش تظاهرات دهم اسفند سبزها در تهران و دیگر شهرها

ا RSS Feeds آر اس اس

گزارش تظاهرات دهم اسفند سبزها در تهران و دیگر شهرها

تصویر از شهروند-خبرنگار

شبکه های اجتماعی

همچنين نگاه کنيد به

تظاهرات روز سه شنبه دهم اسفند سبزها در اعتراض به بازداشت میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همسران آنها در تهران و چندین شهر بزرگ ایران صورت گرفت.

این تظاهرات به درخواست «شورای هماهنگی راه سبز امید» برگزار شد.

گزارش های رسیده از حضور پررنگ نیروهای امنیتی در تهران و شهرهای بزرگ از جمله اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد و کرج، در دهم اسفند حکایت دارد.

دولت ایران از سال گذشته، خبرگزاری های بین المللی را از پوشش اخبار اعتراضات خیابانی منع کرده است.

اما شماری از کسانی که در اعتراضات شرکت کرده اند و یا شاهد آن بوده اند، به کمک لوازم ارتباطی از جمله تلفن های همراه، فیس بوک و تویتر، توانستند گزارش هایی از تظاهرات سبزها در تهران و شهرهای بزرگ ایران را منتشر کنند.

یکی دیگر از منابع خبری تایید کننده تظاهرات دهم اسفند گزارش سایت ها، «خبرگزاری ها» و روزنامه های نزدیک به دولت از جمله «رجانیوز»، «جهان» و «کیهان» است که خط قرمزهای تعیین شده برای رسانه های داخلی را شکسته و گزارش هایی از این رویدادها را منتشر می کنند.

سایت رجانیوز شمار شرکت کنندگان در تظاهرات دهم اسفند را حدود دو هزار نفر اعلام کرده و نوشته است: «جمعيتی كه با انگيزه مشخص در مسير اعلام شده حاضر و بعضاً با مأموران برقرار كننده نظم و امنيت عمومی نيز درگير شدند، از حدود یک پنجم جمعيت ده هزار نفری روز بیست و پنجم بهمن يعنی دو هزار نفر نيز كمتر بود.»

رجانیوز قبلا هرگونه ناآرامی و تظاهرات خیابانی در بیست و پنجم بهمن توسط سبزهای تهران را رد کرده بود.

پیشتر، پس از برگزاری تظاهرات بیست و پنج بهمن ماه معترضان در شهرهای مختلف ایران، ماموران امنیتی راه های ارتباطی میرحسین موسوی و مهدی کروبی را محدود کردند و آنان را در حصر خانگی در آوردند.

مخالفان همچنین از بازداشت رهبران جنبش سبز و همسرانشان خبر داده اند.

سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی می گوید:«شمار معترضان شیرازی که امروز(سه شنبه) در حمایت از رهبران جنبش سبز میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همسران آنها دست به تظاهرات زده بودند، چندین هزار نفر برآورد می شود. شاهدان عینی تعداد معترضان را در شیراز بیش از ده هزار نفر ذکر می کنند.»

به گزارش خبرنگار کلمه از شیراز، «تجمع کنندگان در خیابان های ملاصدرا، نمازی و میدان علم» شعارهایی علیه دولت و شعارهایی برای آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی سر دادند. کلمه همچنین از وقوع درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی و بازداشت شماری از معترضان خبر داده است.

سایت کلمه همچنین در گزارش لحظه به لحظه خود از تظاهرات اعتراضی تهران گزارش کرد: «تهاجم نیروهای لباس شخصی و امنیتی به مردم معترض در خیابان های مرکزی تهران، به ویژه میدان انقلاب، شدت یافته و مسیر تردد از سمت چهار راه ولی عصر به سمت میدان انقلاب مسدود شده است.»

سایت کلمه همچنین تایید کرده: «نیروهای گارد ضد شورش با باتوم، شوکرهای برقی و گاز اشک آور به مردم تجمع کننده حمله کرده اند. و صدای شلیک گلوله هایی که مشخص نبوده مربوط به گلوله های واقعی است یا گلوله های پلاستیکی نیز در میدان انقلاب و خیابان های اطراف شنیده شده است.»

گزارش شده است معترضان با تاریک شدن هوا در خیابان انقلاب و خیابان های منتهی تجمع کردند و به سردادن شعار پرداختند که این امر با حمله نیروهای گارد ضد شورش مواجه بود.

گزارش خبرنگاران کلمه همچنین حاکی است که از حوالی ساعت ۱۸:۳۰ روز سه شنبه، «نیروهای بسیج، لباس شخصی و گاردهای ضد شورش» از تردد عابران از سمت «چهار راه ولی عصر به سمت میدان انقلاب» جلوگیری می کردند و ورودی های خیابان های مختلف را به میدان انقلاب مسدود کردند.

سایت های خبری دیگر نیز حضور معترضان در میدان فردوسی را پرشمار و انبوه اعلام کرده و از افزایش شمار آنان در این میدان خبر دادند.

گزارش ها همچنین از تجمع مردم معترض در خیابان های نواب و بهبودی خبر می دهند.

درگیری میان نیروهای بسیجی و لباس شخصی ها با تظاهرکنندگان در حدفاصل چهارراه ولیعصر و میدان ولیعصر تهران نیز گزارش شده است.

سحام نیوز نزدیک به مهدی کروبی نیز از برگزاری تجمعات اعتراضی روز سه شنبه در اسلام شهر تهران خبر داده است. گفته می شود صدای تیراندازی پیرامون محوطه دانشگاه آزاد اسلامشهر نیز شنیده شده است.

در مشهد، شاهدان عینی گزارش کرده اند شماری از معترضان خیابانی در خیابان راهنمایی مشهد گردآمدند که با واکنش تند نیروهای امنیتی و لباس شخصی ها روبرو شدند. گزارش یکی از شاهدان عینی حاکی از آن است که شمار زنان شرکت کننده در تظاهرات دهم اسفند مشهد بسیار بیشتر از تظاهرات بیست و پنجم بهمن و یکم اسفند بود.

یک شاهد عینی نیز شمار تظاهر کنندگان مشهدی را چند ده هزار نفر برآورد کرد که با حمله نیروهای امنیتی و لباس شخصی ها روبرو شدند.

از کرج نیز گزارش شده است که معترضان در چندین کوی این شهر ظاهرشدند و شعار مرگ بر دیکتاتور و «یا حسین میرحسین» سر داده اند.

یک ناظر نیز در تهران نوشته است: «انبوه نیروهای امنیتی در خیابان های تهران نشانه ای به حضور زنده و شاداب سبزهاست. آن ها نمی توانند مردم معترض را از مردم عادی جداکنند، شاید انگیزه ای ندارند. بعنوان یک عابر پیاده که از نزدیک به چهره هایشان نگاه می کردم، بی انگیزگی و شرمندگی در چهره شان آشکار بود. پیامشان این بود ما مثل شیشه شکستنی هستیم. پایین تر، صدای مرگ بر دیکتاتور شنیده می شود. شعاری که امروزه دیگر برای نیروهای امنیتی چندان حساسیت برانگیز نیست. نقطه ضعف حکومت هم همین است که این شعار مرگ دیکتاتور برای همه مالوف می شود»

No comments:

Post a Comment