Wednesday, March 2, 2011

اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف کشوربه بازداشت رهبران جنبش سبز

اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف کشوربه بازداشت رهبران جنبش سبز
جــرس: درحالیکه فضای خفقان و پلیسی- امنیتی حاکم بر تهران و شهرهای کشور، پرده ای از یک حکومت نظامی اعلام نشده را به نمایش گذاشته بود، اعتراضات حامیان جنبش سبز به بازداشت میرحسین موسوی، مهدی کروبی و همسران آنها، روز سه‌شنبه دهم اسفند، همزمان با تهران، در شهرهایی چون شیراز، تبریز، رشت، اسلامشهر، اصفهان و مشهد نیز برگزار شد، که همزمان توسط نیروهای امنیتی، یگان های ویژه پاسداران و لباس شخصی های حامی حکومت، با سرکوب خشونت بار مواجه شد که منجر به زخمی و بازداشت شدن دهها نفر از تظاهرات کنندگان گردید.


منابع خبری جرس عصر سه شنبه گزارش داده بودند که در فضای امنیتی حاکم بر شهرها، که از اواسط روز به یک پادگان آشفته و غیر منسجم و البته پر نیرو، مبدل شد، هر تحرک و تجمعی از سوی مردم و جوانان، با واکنش شدید نیروهای حکومتی روبرو می شد و بنا به گزارش چند روز پیش گروهی از پزشکان ایران، گازهای اشک آور و خطرناک کماکان به سوی مردم شلیک می شد.


نکته قابل ذکر اینکه این بار به جای اینکه قاطبه مردم از ماسک استفاده کنند، این ماموران لباس شخصی بودند که جهت مصون ماندن از عوارض گازها، از ماسک استفاده می کردند.


شیراز
از سوی دیگر گزارش‌هایی نیز درباره برگزاری تجمع‌های اعتراض‌آمیز در سایر شهرهای ایران از جمله شیراز، تبریز، مشهد و اصفهان منتشر شده است.


به گزارش ندای سبز آزادی، در شیراز خیابان ساحلی از سمت فلکه گاز مسدود شده و ترافیک تا خیابان ارم ادامه داشت و تظاهرات و سرکوب بسیار شدیدی از جمله در خیابان ملاصدرا شیراز در جریان بود و مردم و جوانان شعارهایی در حمایت از رهبران جنبش و در جهت آزادی آنان سر می دادند، که موجب حملات موتور سواران یگان ویژه و همچنین لباس شخصی ها به آنان و بازداشت چند نفر شد.

این گزارش به نقل از یک شاهد عینی، از بازداشت شماری از تظاهرکنندگان در شیراز خبر داده و جمعیت تظاهر کننده در خیابان‌های مرکزی این شهر را بسیار زیاد و بیشتر از شمار تظاهرکنندگان در روز اول اسفند اعلام کرد. همچنین آمده است "به محض این که تجمع کنندگان شروع به شعار دادن می‌کردند، نیروهای امنیتی به آنها حمله می‌کردند و در این میان از گاز اشک‌آور نیز علیه تجمع‌کنندگان استفاده کرده‌اند."


تبریز
گزارشی منبع خبری جرس از تبریز نیز حاکی از آن بود که عصر سه شنبه در پی فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید در خصوص تجمع اعتراضی به حصر و بازداشت رهبران جنبش، با وجود فضای بسیار سنگین امنیتی حاکم بر
مناطق مرکزی شهر تبریز و به خصوص حوالی دانشگاه تبریز، تعداد کثیری از دانشجویان با همراهی قشرهای مختلف مردمی اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی در مسیر چهارراه آبرسان به سمت فلکه دانشگاه نمودند که در همان دقایق
اولیه تشکیل تجمع با یورش نیروهای امنیتی و لباس شخصی مواجه شدند که در پی آن چهار نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و دستگیر شدند.لازم به ذکر است تعداد دیگری از دانشجویان با کمک مردم موفق به فرار از دست نیروهای امنیتی شدند.نیروهای امنیتی و لباس شخصی ها بدون هیچ گونه ملاحظه ای اقدام به ضرب وشتم معترضان و حتی عابرین پیاده می کردند.


به گزارش ندای سبز آزادی، دهم اسفند به دعوت جنبش سبز آذربايجان، تجمع اعتراضی در تبريز همراه با ساير شهرهای ايران برگزار شد، که از ساعات اوليه بعد از ظهر، منطقه آبرسان و فلکه دانشگاه که برای تجمع اعتراضی اعلام شده بود به قرق نيروهای انتظامی ، لباس شخصی ها و نيروهای بسيج در آمد. از حدود ساعت ۱۷ دانشجويان وجوانانی اقدام به پخش روبان سبز بين جمعيت معترض کردند که با حمله ماموران لباس شخصی مواجه شدند اما با عکس العمل بموقع جمعيت حاضر که با فرياهای الله اکبر بسمت ماموران هجوم برده و با آنها درگير شدند، توانستند فرار کنند. در اين درگيری چند تن از جوانان توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند. بعد از اين درگيری نيروهای کمکی به محل تجمع اعزام شدند.


پس از تشديد فضای امنيتی محل، با توجه به اطلاعيه جنبش سبز آذربايجان که از معترضين سبز درخواست نموده بودند در صورت تشديد فضای امنيتی اقدام به تجمع سکوت و راهپيمايی آرام در مسير تعيين شده بپردازند، معترضان چندين ساعت در محل فوق به راهپيمايی پرداختند که در نهايت با تاريک شدن هوا و تشديد تعقيب و تهديد ماموران لباس شخصی تجمع پايان گرفت.


همچنين طبق گزارش های رسيده، مهندس داوود کهنمويی از اعضای جبهه مشارکت در تبريز نیز، طی تجمعات بازداشت شده بود، که شامگاه سه شنبه برخی از سایت ها از آزادی وی خبر دادند و همزمان گزارش هایی نيز از شاهدان عينی مبنی بر بازداشت چندين نفر در تجمعات امروز مخابره شده است.

مشهد
همچنین به گفته خبرنگار جرس از مشهد، خیابان احمدآباد محدوده سه راه راهنمایی مشهد و همچنین مناطق نزدیک به آن، صحنه برخورد خشن نیروهای امنیتی با مردمی بود که بدون سر دادن شعار در حال راهپیمایی بودند و همین امر باعث شعار دادن جمعیت شد و متعاقب آن، لباس شخصی ها و ماموران گارد، به سمت مردم یورش برده و به صورت فلّه ای گروهی را بازداشت کردند.


اسلامشهر
شاهدان عینی و همچنین تارنمای سحام نیوز گزارش داده بودند که در اسلامشهر در جنوب غربی تهران نیز تجمعات گسترده‌ای در اعتراض به حبس و ربودن مهدی کروبی و میرحسین موسوی برگزار شد.


گفته می‌شود در اطراف دانشگاه آزاد این شهر تجمعات پراکنده‌ای شکل گرفت و معترضان به سر دادن شعارهایی نظیر "مرگ بر دیکتاتور" و "موسوی و کروبی آزاد باید گردند" پرداختند. هم چنین گفته می‌شود که تعدادی از مردم و معترضان نیز بازداشت شده‌اند.


رشت
تارنمای فعالین حقوق بشر و دموکراسی نیز از تجمع مردم رشت در خیابان مطهری و چهار راه میکائیل این شهر خبر داده و ضمن بیان اینکه تجمعات آنها با حملات و هجوم ماموران انتظامی و گارد ویژه پاسداران مواجه و سرکوب شد، از دستگیری بیش از ۱۰۰ نفر در رشت خبر داد.


اصفهان
گزارش رسیده از اصفهان به جرس نیز آورده بود "... از بعد از ظهر، نیروهای سرکوبگر اجازه هیچ تجمع و حتی توقفی را نمی دادند ... هر چه هوا تاریک تر می شد جمعیت بیشتری در حوالی میدان انقلاب دیده می شد...مخصوصا در اطراف ٣٣ پل جمعیت متمرکز زیادتر شده بود و مردم با نگرانی کمتری تجمع می کردند...نیروی انتظامی نقش پررنگ تری نسبت به ٢۵بهمن و اول اسفند داشت و نیروی بیشتری آورده بود. ولی با این وجود باز هم نیروهای بسیج و لباس شخصی به وضوح دیده می شدند...چند تا درگیری هم اتفاق افتاد که توسط بسیج بود و عده ای دستگیر شدند و به کیوسک نیروی انتظامی مستقر در میدان انقلاب که مرکز تجمع نیروهای سرکوبگر اعم از بسیج و لباس شخصی هست برده شدند...جلوی کیوسک یک ماشین سفید رنگ بود که هر کسی رو که دستگیر می کردند داخل آن می بردند و سپس به مکان نامعلومی منتقل می شدند... تا اینکه حوالی ساعت هشت، درگیری شدیدی بین مردم و نیروهای بسیج رخ داد، و شدت درگیری به حدی بود که بسیج با شوکر و اسپری فلفل به جان مردم افتاد...چیزی که جالبه توجه بود این بود که نیروهای بسیج از ماسک استفاده می کردند... قبلا ما از ترس این که شناسایی نشویم ماسک می زدیم ولی حالا دیگه از مردم کمتر کسی ماسک می زند ولی همه بسیجی ها ماسک میزنند و دلیلش معلوم نیست (احتمالا بدلیل مواد شیمیایی بسیار خطرناکی که در گازهای مورد استفاده برای سرکوب استفاده می شود است) .... همزمان مردم روبه روی پاساژ انقلاب تجمع کردند و الله اکبر گفتند، که پلیس و بسیج به سمت آنها یورش بردند و گاز اشک آور شلیک کردند و خیلی ها به طور ناگهانی دچار مشکل تنفسی ناشی از استشمام گاز اشک آور شدند..."


هنوز گزارش های شهر دیگر کشور مخابره نشده است و همچنین از میزان دقیق بازداشت شدگان و زخمی های حوادث اولین سه شنبۀ اعتراضی نسبت به حصر و ربایش رهبران جنبش سبز، گزارشی منتشر نشده است.

No comments:

Post a Comment