Tuesday, March 8, 2011

سرنوشت نامعلوم معدنکاران کرمانی پس از ۸۲ روز

سرنوشت نامعلوم معدنکاران کرمانی پس از ۸۲ روز

امکانات فرسوده بهره برداری معادن ذغال سنگ کرمان عامل اصلی حوادث مرگبار

شبکه های اجتماعی

خانواده های سه معدنکار گرفتارشده در اعماق معدن ذغال سنگ هجدک کرمان می گویند با گذشت هشتاد و دو روز از ریزش معدن، هنوز از زنده یا مرده بودن عزیزان خود بی اطلاع اند.

تلاش های گروه های امدادی دولتی نیز تاکنون بی نتیجه مانده و خبرگزاریها گفته اند ریزش های پیاپی و پدیداری حفره ای بزرگ در سقف معدن، این سه معدنکار را زیر هزاران تن خاک پنهان کرده است.

این حادثه بیست و چهارم آذرماه در معدن ذغال سنگ هجدک کرمان در حالی رخ داد که این معدن و دیگر معدن های همجوار یکی از بالاترین آمار حادثه های مرگبار ناشی از ریزش دیواره ها و سقف معدن را به نام خود ثبت کرده اند.

در آن روز چهار معدنکار در ژرفای ششصد متری گرفتار شدند که در نخستین ساعت حادثه به یاری معدنکاران جسد یک نفر از زیر آوار بیرون کشیده شد اما هیچگونه اثری زنده یا مرده از سه کارگر دیگر گرفتارشده در دست نیست.

خانواده های معدنکاران گفته اند با توجه به اینکه مسئولان دولتی از پی حادثه انفجار چاه نفت «بی پی» در خلیج مکزیک و گرفتار شدن معدنکاران شیلیایی اعلام کردند آماده ارائه همکاری برای حل مشکل هستند، آیا همین نیروها نباید به نجات جان معدنکاران کرمان بیایند؟

یک کارشناس ایمنی معادن گفته است کلیه معادن استان کرمان فاقد ایمن سازی کافی هستند و هر آن باید منتظر حادثه انسانی دیگری بود.

سیدجواد منصوری، مدیرکل کار و امور اجتماعی کرمان نیز یکی از دلایل بروز حوادث را در معادن کرمان استفاده از روشهای سنتی در استخراج دانست و بر نظارت جدی بر رعایت استانداردها در معادن کرمان تاکید کرد.

سید جواد منصوری از تعطیلی ده کارگاه ناایمن در سال جاری خبر داد و گفت: سال گذشته نیز پنج کارگاه ناامن در این معدن مورد بازرسی قرار گرفته و تعطیل شده است.

بنا به آمار اداره کار و اموراجتماعی استان کرمان سال گذشته نوزده نفر و سال جاری نیز پنج کارگر معدن این استان براثر ریزش معدن جان خود را از دست داده اند.

یکی از تلخ ترین حوادث معدن کرمان حادثه معدن «باب نیزو» بود که در آن رویداد تلخ یازده نفر از معدنکاران جان خود را دست دادند. اعتراضات گسترده معدنکاران منطقه باعث شد گروه تحقیق و تفحص مجلس به تازگی در این مورد وارد عمل شده و گزارش خود را منتشر کرد.

براساس جمع ‌بندی هیئت تحقیق و تفحص از انفجار در معدن باب نیزو کرمان، واگذاری معدن از مالکیت دولتی به بخش خصوصی (شبه دولتی) با توجه به مستندات، روند قانونی خود را به طور کامل طی نکرده و به صورت ترک تشریفات و با قیمت کارشناسی دو سال قبل از واگذاری و بدون تجهیز و مدرنیزه‌کردن معدن و با تخلف صورت گرفته است.

هیئت تحقیق تفحص از حادثه معدن باب نیزو کرمان درجلسه علنی مجلس قرائت شد.

به گفته یکی از کارشناسان مالکان این معادن یک شرکت صنعتی از زیر مجموعه های یک نهاد نظامی ست.

گزارش هیئت تحقیق و تفحص مجلس اعلام کرده که بخش عمده مطالبات خانواده های قربانیان باب نیزو پرداخت نشده است.

این گزارش همچنین وزرات صنایع و معادن به دلیل اهمال در بهبود ایمنی کار و وزارت کار و اموراجتماعی به دلیل عدم نظارت بر کارکرد معادن که جزو وظایف اصلی این وزارتخانه بشمار می آید مقصر شناخته شده اند.

بنا به گزارشها پس از قرائت این تحقیق در صحن علنی مجلس نه تنها وزیران صنایع و معادن و کارواموراجتماعی برکنار نشدند، بلکه مجلس نیز به آرامی از کنار موضوع گذشت.

گفتنی ست در جریان قرائت تحقیق در صحن علنی و اعتراض نمایندگان علی لاریجانی رئیس مجلس تاکید کرد: «با توجه به اینکه این گزارش برای برخی تقصیر قائل شده است ما آن را به قوه قضائیه برای برخوردهای لازم ارجاع می‌دهیم.»

اما دستگاه قضایی کشور تاکنون هیچ برخوردی با مقصران این حادثه مرگبار نکرده و به قول نماینده ارومیه هرماه یک معدنکار جان خود را بر اثر این حوادث از دست می دهد.

No comments:

Post a Comment