Sunday, March 6, 2011

جرم محتشمی پور حمایت از خانواده زندانیان سیاسی و اطلاع رسانی است

جرم محتشمی پور حمایت از خانواده زندانیان سیاسی و اطلاع رسانی است
جرم محتشمی پور حمایت از خانواده زندانیان سیاسی و اطلاع رسانی است
جرس: فخرالسادات محتشمی پور، عضو جبهه مشارکت و همسر مصطفی تاج زاده که روز دهم اسفند بازداشت شده در بند دو الف سپاه به سر می برد و به خانواده وی گفته شده تا پایان بازجویی ها، او اجازه تماس تلفنی ندارد.

بازداشت خانم محتشمی پور در حالی صورت گرفته که بیش از بیست ماه است مصطفی تاج زاده علی رغم وضعیت نامناسب جسمانی همچنان در قرنطینه بسر می برد. فخرالسادات محتشمی پور در وبلاگ شخصی اش "روزنه" که تاکنون چهاربار فیلتر و مسدود شده به افشاگری درباره رفتارهای صورت گرفته با زندانیان و خانواده های آنها می پرداخت. او در نامه هایی به دادستان و مقامات قضایی نیز در خصوص وضعیت همسرش اطلاع رسانی میکرد.

گفتنی است، پس از بازداشت فخرالسادات محتشمی پور و تعداد دیگری از خانواده های زندانیان سیاسی و زنان فعال بعد از جلسه قرآن خانواده های زندانیان سیاسی در غروب دهم اسفند، شامگاه چهارشنبه یازدهم اسفند، نیروهای امنیتی با هجوم به خانه خالی محتشمی پور و تاج زاده، به تفتیش آن پرداخته و مجددا بخشی از وسایل را با خود برده اند.

علی طباطبایی داماد تاج زاده و محتشمی پور در خصوص این برخوردهای غیرقانونی می گوید: "سناریویی که این آقایان دارند فشار وارد کردن به آقای تاج زاده است. اما باید توجه داشته باشند که این برخوردها هیچ تاثیری بر آقای تاج زاده ندارد. آقای تاج زاده اعتقاد داشتند که فشار افکار عمومی و حرکت مردم خیلی بر حاکمیت فشار وارد می کند و اگر حضور میلیونی مردم نبود اینها تا به حال سران اصلاح طلب را در همان چند روز اول اعدام کرده بودند. و مدام بر "نقش" مردم در شکست پروژهایی که این آقایان داشتند تاکید می کردند."
روز گذشته سیدمحمد خاتمی در دیدار با فاطمه تاج زاده فرزند کوچک سید مصطفی تاج زاده و فخرالسادات محتشمی پور ضمن ابراز تاسف از دستگیری محتشمی پور بعنوان شیرزنی ثابت قدم که همواره غمخوار و همراه خانواده های زندانیان سیاسی بوده، گفته است: "انتظارمان این بود که در آستانه سال نو زندانیان سیاسی از جمله سیدمصطفی تاج زاده عزیز را آزاد کنند نه آنکه همسرش را نیز بازداشت کنند. اعتقاد دارم این گونه برخوردها و بازداشت ها هیچ اثری ندارد جز آنکه به زیان جمهوری اسلامی تمام می شود و باعث سوء استفاده کسانی می شود که با اصل نظام موافق نیستند."

همچنین خانواده های زندانیان سیاسی، در بیانیه ای درخواست آزادی فوری دستگیرشدگان اخیر به خصوص فخرالسادات محتشمی پور و مهسا امر آبادی از خانواده بزرگ زندانیان سیاسی را کرده و اظهار امیدواری کرده اند: "تا دیر نشده و زمان جبران به پایان نرسیده است مسئولان به فکر چاره اندیشی صحیح و به کار گیری عقلانیت برای خروج از بحران موجود در جامعه باشند."


به همین مناسبت "جرس" با علی طباطبایی داماد خانواده تاج زاده در خصوص بازداشت غیرقانونی خانم محتشمی پور و تداوم فشارها بر خانواده تاج زاده به گفتگو پرداخته که متن آن در پی می آید:

آقای طباطبایی لطفا در خصوص نحوه دستگیری خانم محتشمی پور و اینکه بازداشت کنندگان وابسته به نهادی بودند، صحبت بفرمایید.


ایشان را در خیابان بازداشت کردند و چون تنها بودند از نحوه برخورد و بازداشت ایشان اطلاعی نداریم. اما با توجه به عملکرد اینها بعید است که حکمی هم ارائه داده باشند.

از زمان بازداشت هیچ تماس تلفنی داشته اند؟

الان سه روز از بازداشتشان می گذرد که هیچ تماسی نگرفته اند اما پیگیری هایی که انجام دادیم متوجه شدیم ایشان در بند دو زندان اوین هستند. ماموران زندان هم گفته اند تا زمانیکه بازجویی ها تمام نشود امکان تماس تلفنی و ملاقات به ایشان داده نمی شود.

توضیح ندادند بازجویی ها و اتهام خانم تاج زاده چیست؟

خوب همانطور که پیش بینی می شد این برادران دست به اینگونه برخوردها بزنند زیرا سایت جوان و رسانه های کودتا از پیش اعلام کردند که اتهام خانم محتشمی پور بخاطر نوشته ها و نامه های سرگشاده ایشان است. اینکه چرا درنوشته هایشان از کودتا و دادگاه های نمایشی صحبت می کردند و یکسری چیزهایی دیگر که واقعا مسخره است، چون اینها کلماتی هستند که مردم در خیابانها تکرار می کنند.

طی ماههای گذشته فشارها بر روی خانم تاج زاده افزایش یافته بود و چندین بار هم وبلاگ ایشان فیلتر شد. می توانید از این فشارها برایمان بگویید؟

بله در چند ماه گذشته چهار بار وبلاگ ایشان فیلتر شد و هر بار هم تهدید می شدند که دست از نوشتن بردارند. اگر به نوشته های خانم محتشمی پور نگاه کنید می بیند که اعتقاد ایشان این بود که اینها بدنبال یک جامعه تک صدایی هستند که هیچکس حرفی نزند و معتقد بودند که اگر ما به خواسته اینها تن بدهیم اینها به اهداف غیرقانونی خود می رسند و ما باید شاهد این روندهای غیر قانونی باشیم. و هر بار که وبلاگشان فیلتر می شد باز یک روزنه جدیدی پیدا می کردند تا به اطلاع رسانی ادامه دهند.

مشخص بود که چه کسانی ایشان را تهدید می کردند؟

بله، بازجوهای آقای تاج زاده بودند.


خانم محتشمی پور در حمایت و امید دادن به خانواده های زندانیان سیاسی خیلی فعال بودند و برای دیدار با مراجع و علما خیلی پیگیری می کردند. به نظر شما این حمایت ها می تواند یکی از دلایل بازداشت و تحت فشار گذاشتن خانواده های زندانیان سیاسی در جلوگیری از پیگیری عزیزان خود باشد؟

خوب آقایان چندین بار اعلام کرده بودند که حمایت از خانواده های زندانیان سیاسی جرم است. اما خانم محتشمی پور یکی از دغدغه هایشان خانواده های زندانیان سیاسی بود و بیشتر از اینکه نگران همسر و خانواده اشان باشد بیشتر نگران خانواده های زندانیان بود. یکی از برنامه های ثابتشان سر زدن به خانواده های زندانیان سیاسی بود و نمی گذاشتند که آنها و بخصوص بچه هایشان احساس تنهایی کنند و برای بچه هایشان جشن تولد می گرفتند و احساس می کردند که این کارها وظیفه اشان است و باید از خانواده ها حمایت کنند. خوب بخاطر همین مسائل سعی می کنند با دستگیری خانم محتشمی پور از این کارها جلوگیری کنند.

وکیل خانم محتشمی پور موفق شده اند پرونده ایشان را پیگیری کنند؟

با وکیل ایشان که صحبت داشتیم ایشان هم نمی توانستند کاری از پیش ببرند. خوب در موارد مشابه هم شاهدیم که برای اکثر وکلا پرونده درست کرده اند و دستشان را بسته اند. اما قرار شد تا هفته دیگر صبر کنیم ببینم وکیلشان چطور می توانند پیگیری کنند.

فکر می کنید آقای تاج زاده از بازداشت همسرشان اطلاع دارند؟

سناریویی که این آقایان دارند فشار وارد کردن به آقای تاج زاده است. حتی زندانی کردن دخترشان به مدت دو روز هم در ارتباط با تحت فشار گذاشتن و شکستن آقای تاج زاده صورت گرفت. خوب در این مدت هرکاری کردند نتوانستند ایشان را بشکنند و کماکان آقای تاج زاده بر عقاید و حرف های خودشان باور دارند و هر هفته مقالاتشان منتشر می شود. یک دلیل عمده نگرانی هایشان از وجود خانم محتشمی پور این بود که مقالات آقای تاج زاده منتشر می شود و چون نمی توانند مشکلات امنیتی خودشان را حل کنند و از درز نوشته های آقای تاج زاده جلوگیری کنند فکر می کنند با دستگیری افرادی که با ایشان در ارتباط هستند می توانند این روند را متوقف کنند در صورتیکه این امکان ندارد.

شب گذشته به خانه آقای تاج زاده هم حمله کرده اند و خانه را بازرسی کردند و یکسری از وسائل را با خودشان بردند نمی دانند این افراد وابسته به چه نهادی بودند؟


فکر کنم کلید را از خانم محتشمی پور گرفته اند که به خاطر این بی امنیتی حتی دختر کوچک ایشان به خانه نمی رود. خوب مدام هم از طرف زندان با فاطمه دختر کوچک آقای تاج زاده تماس گرفته می شود و می گویند ما باید بدانیم شما چکار می کنید که این تماس های مشکوک باعث نگرانی ما شده است.

بعد از دستگیری خانم محتشمی پور و چند فعال زن دیگر واکنشهایی از سوی خانواده ها زندانیان سیاسی و جبهه مشارکت صورت گرفت و با صدور بیانیه خواستار آزادی آنها شدند. سید محمد خاتمی هم با ابراز تاسف و نگرانی از این دستگیری ها خواستار آزادی زندانیان سیاسی شده اند. شما فکر می کنید این بیانیه ها تا چه تاثیر گذار است و دستگیری همسران و مادران خانواده های زندانیان سیاسی چقدر بر ملتهب شدن فضای سیاسی کشور دامن می زند؟

این موضعگیری ها در روشن کردن افکار عمومی خیلی تاثیر دارد و من معتقدم هنوز یک گروه کوچکی در این حکومت ممکن است باشد که یک مقدارعقلانیت در آنها وجود داشته باشد و حداقل ممکن است این نامه ها را بخوانند و تحت تاثیر قرار بگیرند و از این اقدامات جلوگیری کنند تا بیشتر از این هزینه ندهند.

آیا اطلاع رسانی و مصاحبه با رسانه ها کمکی به بهبود وضعیت زندانیان سیاسی می کند؟

خود خانم محتشمی پور همیشه می گفتند الان زمان سکوت نیست و باید از "ابزار اطلاع رسانی" استفاده کنیم. حتی دو هفته پیش که خانم محتشمی پور نسبت به وضعیت نگران کننده آقای تاج زاده اعتراض داشتند و گفتند جلوی زندان تحصن می کنند، تهدیدشان کردند اما ایشان به کاری که اعتقاد داشتند ادامه دادند و همین اطلاع رسانی را "مفید" و "موثر" می دانستند.

اشاره داشتید که وضعیت آقای تاج زاده خوب نیست می توانید از وضعیت جسمانی ایشان بگویید؟

آقای تاج زاده در زمان بازجویی فشارهای زیادی را تحمل کردند و آخرین بار که از زندان آمده بودند بازجوها از انجام عمل جراحی ممانعت می کردند که نهایتا با فشار پزشکان و بیمارستان ایشان عمل جراحی دیسک کمر را انجام دادند و بعد از عمل بلافاصله به زندان برگردانده شدند و علی رغم اینکه به مراقبت بعد از عمل نیاز داشتند اما دیدیم که به قرنطینه منتقلشان کردند و الان هم در قرنطینه نگهداری می شوند در صورتی که غیرقانونی است. در ملاقات بار آخر پزشکان تاکید داشتند ایشان نیاز به ام آر آی دارد اما اجازه نمی دهند.
اما باید توجه داشت که این برخوردها هیچ تاثیری بر آقای تاج زاده ندارد. آقای تاج زاده اعتقاد داشتند که فشار افکار عمومی و حرکت مردم خیلی بر حاکمیت فشار وارد می کند و اگر حضور میلیونی مردم نبود اینها تا به حال سران اصلاح طلب را در همان چند روز اول اعدام کرده بودند. و مدام بر "نقش" مردم در شکست پروژهایی که این آقایان داشتند تاکید می کردند.

آقای تاج زاده معتقد هستند ما بعنوان کسانی که در سال پنجاه و هفت قیام کردیم و با حرف هایمان تغییراتی انجام دادیم الان بعنوان آن کسانیکه که آن تغییرات را ایجاد کردیم وظیفه ماست بگذاریم نسل جوان حرف هایش را بزنند و آزاد باشند.

در پایان هر صحبتی دارید بفرمایید.

آقای تاج زاده و خانم محتشمی پور در این مدت پیگیر وضعیت مردم و اینکه مردم به حق خودشان برسند بودند و حاضر نشدند به خواسته اقتدارگرایان تن بدهند بخاطر همین این فشارها بر روی آنها می آورند اما باید بدانند که خانواده تاج زاده کوتاه نخواهند آمد.

با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

No comments:

Post a Comment