Wednesday, March 2, 2011

برگزاری تجمع‌های اعتراضی در شهرهای مختلف ایران

از انتخابات

برگزاری تجمع‌های اعتراضی در شهرهای مختلف ایران

10 اسفند در تهران

علاوه بر تهران، تظاهرکنندگان در شهرهای دیگر مانند مشهد، شیراز، تبریز، کرمانشاه و سمنان نیز خواهان آزادی کروبی و موسوی شدند

به دنبال برگزاری تجمع‌هایی در اعتراض به بازداشت میر حسین موسوی و مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت، گزارش‌هایی از وقوع درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف ایران گزارش شده است. همزمان برخی از گزارش‌ها از بازداشت شماری از تظاهر کنندگان حکایت دارد.

شاهدان عینی از شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، مشهد، کرج، سمنان، تبریز و کرمانشاه به بی بی سی فارسی گفتند که تجمع های اعتراضی در این شهرها برگزار شده و در بعضی موارد، میان معترضان و مأموران امنیتی یا مأموران لباس شخصی زد و خوردهایی رخ داده است.

تجمع ها در تهران پس از ساعت ۵ عصر و بیشتر در خیابان ها و میدان های مرکزی شهر آغاز شد و تا شب ادامه داشت.

بنابر برخی گزارشها، در میدان های امام حسین، انقلاب، فردوسی، ولی عصر، توحید، هفت تیر و ونک، بلوار کشاورز و چهار راه جمالزاده درگیری هایی رخ داده و نیروهای امنیتی برای پراکنده کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کرده اند.

سحام نیوز سایت نزدیک به مهدی کروبی، گزارش داده که درگیری هایی در حوالی خیابان آزادی رخ داده و پلیس به سمت کسانی که شعار یا حسین، میرحسین و یا مهدی شیخ مهدی می دادند، حمله کرده است.

این سایت همچنین گزارش داد که "در اسلامشهر در جنوب غربی تهران نیز تجمعات گسترده ای برگزار شد....مردم در جمع های پراکنده در این شهر شعار های مرگ بر دیکتاتور و موسوی و کروبی آزاد باید گردند سر دادند."

از فلکه صادقیه گزارش شده که نیروهای ضد شورش با مردم درگیر شده اند و به سمت آنها گاز اشک آور شلیک کرده اند.

یک شاهد عینی نیز به تلویزیون فارسی بی بی سی گفت در طول روز در خیابان نواب تهران صدای چند تیر را شنیده است که می گوید به اعتقاد معترضان برای ایجاد ارعاب بوده است.

شاهدان عينى مى گويند تجمع هاى پراكنده اى از معترضان در مناطق مرکزی این شهر شكل گرفته است.

گزارش ها همچنین بیانگر بازداشت گروهی از تظاهرکنندگان در روز سه شنبه است.

وب سایت "ندای سبز آزادی" که به مخالفان دولت نزدیک است، در گزارشی از انتقال بعضی از بازداشت شدگان سه شنبه به ساختمان خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، و چند مدرسه از جمله مدرسه آیت‌الله سعیدی خبر داده است.

تجمع معترضان

تجمع روز 10 اسفند به درخواست "شوراى هماهنگى راه سبز اميد" در اعتراض به حصر و بازداشت ميرحسين موسوى و مهدى كروبى از رهبران مخالفان دولت برگزار مى شود

سايت كلمه كه ديدگاهها و نظرات ميرحسين موسوى را منتشر مى كند عصر امروز گزارش داد كه جمعيت زيادى قدم زنان در پياده روها به سمت خيابان انقلاب در حرکت بودند.

بنابر اين گزارش، بيشترين تجمعات در محدوده دانشگاه پلى تكنيك و چهار راه ولى عصر گزارش شده است.

در ميدان ولى عصر، چهار راه ولى عصر، خيابان و ميدان انقلاب، ميدان امام حسين و ميدان آزادى مملو از نيروهاى امنيتى و گارد ويژه است.

به نوشته كلمه، در بزرگراه رسالت نيز نيروهاى ضد شورش مستقر شده اند و دليل آن ظاهرا به خاطر انتشار خبر انتقال آقاى موسوى و كروبى به زندان حشمتيه است كه در يكى از خيابانهاى منتهى به اتوبان رسالت واقع است.

تصاویر ارسال شده از سوی یکی از مخاطبان بی بی سی همچنین بیانگر حضور سنگین پلیس در اطراف خیابان پاستور تهران است.

منزل میرحسین موسوی و بیت رهبری در این خیابان قرار دارد.

برخى گزارشها هم از استقرار نفربرهاى شهرى تازه اى در برخى نقاط شهر تهران حكايت دارد كه تا پيش از اين ديده نشده بوده اين نفربرها به رنگ سياه اند و سقف مشبكى دارند.

يك شاهد عينى به بى بى سى گفته كه در برخى مناطق شهر به دليل وجود تعدادى زياد نيروى مسلح در خيابان امكان تشكيل تجمع را محدود شده و اتومبيل ها به شكل اعتراضی، بوق ممتد مى زنند.

پیش از این گزارش شده بود که از مغازه داران مناطق مركزى تهران از جمله از مغازه هاى اطراف دانشگاه تهران و خيابان كريم خان، خواسته شده تا امروز زودتر محل كسب خود را تعطيل كنند.

تظاهرات سه شنبه، ده اسفند، به درخواست "شوراى هماهنگى راه سبز اميد" در اعتراض به حصر و بازداشت ميرحسين موسوى و مهدى كروبى از رهبران مخالفان دولت برگزار مى شود.

شوراى هماهنگى راه سبز اميد از مردم خواسته بود كه در اين راهپیمایى كه از ساعت پنج بعدازظهر از ميدان امام حسين تهران به سوى ميدان آزادى برگزار مى شود، شركت كنند.

مخالفان می گویند آقای موسوی و آقای کروبی به همراه همسرانشان به بازداشتگاه حشمتیه در تهران منتقل شده اند. غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا این موضوع را تکذیب کرد.

اعتراض ها در شهرهای دیگر

به گفته یک شاهد عینی، مخالفان دولت در شیراز در نزدیکی بیمارستان امام رضا، خیابان ملاصدرا و بعضی مناطق دیگر تجمع های نسبتا بزرگی داشتند که در مواردی تعداد آنها به صدها تن می رسید.

در ویدیوهایی که از اعتراضات شیراز به دست بی بی سی رسیده و یا در سایت های اینترنتی منتشر شده است، معترضان شعار می دهند: "مبارک، بن علی، نوبت سید علی".

شاهد عینی دیگری از اصفهان به بی بی سی فارسی گفت که تجمع معترضان در این شهر با سکوت همراه بوده و آنها عمدتا بدون دادن شعار حرکت می کردند.

او گفت که مأموران امنیتی و انتظامی برای متفرق کردن معترضان تلاش می کردند، اما رفتار آنها نسبت به موارد قبلی آرام تر بوده و درگیری چندانی رخ نداده است.

سایت جرس از برگزاری تجمع اعتراضی در مشهد و دستگیری دست کم ده نفر از معترضان در این شهر خبر داده است.

مهدی کروبی و میر حسین موسوی

خبر بازداشت موسوی و کروبی و همسرانشان روز دوشنبه نهم بهمن منتشر شد

روز گذشته (نهم اسفند) سايت كلمه كه ديدگاههاى آقاى موسوى را منتشر مى كند گزارش داد كه آقايان موسوى و كروبى به همراه همسران خود زهرا رهنورد و فاطمه كروبى كه مدتى در حصرخانگى بودند، دستگير شده و به زندان حشمتيه تهران منتقل شده اند كه در نزديكى وزارت دفاع قرار دارد.

به گزارش اين سايت، بازداشت اين چهار نفر و انتقال آنها به زندان قطعى است، اما زمان دقيق انتقالشان به زندان مشخص نيست.

بعد از انتشار خبر بازداشت سران مخالفان دولت، مقامات رسمى ايران سكوت اختيار كرده و تاكنون واكنشى نسبت به آن نشان ندادند تا آنكه غلامحسين محسنى اژه اى سخنگوى قوه قضائيه در گفتگو با خبرگزارى دانشجويان ايران، گفت كه "اخبار منتشر شده از سوى برخى رسانه هاى معاند مبنى بر انتقال آقايان موسوى و كروبى به بازداشتگاه حشمتيه صحت ندارد."

رامين مهمانپرست سخنگوى وزارت خارجه ايران بازداشت رهبران مخالفان را مسئله اى داخلى خوانده و گفت كه "هيچ كشورى اجازه ندارد در آن دخالت كند."
به گفته آقاى مهمانپرست، "به مسائل مربوط به افراد در داخل كشور ما در چارچوب حقوقى و توسط مقامات قضايى رسيدگى مى شود و اين موضوع نمى تواند دستاويزى براى امريكا و برخى كشورهاى غربى باشد."

سخنگوى وزارت خارجه ايران قدرتهاى غربى را به "فرافكنى" متهم كرده و گفته كه اين كشورها سعى دارند با عوض كردن مسئله "توجه افكار عمومى را به موضوعات غير واقعى انحراف دهند."

No comments:

Post a Comment