Wednesday, March 2, 2011

قذافی می گوید نمی تواند استعفا دهد

قذافی می گوید نمی تواند استعفا دهد

عکس از: AP

شبکه های اجتماعی

معمر قذافی رهبر لیبی بار دیگر درخواست های کناره گیری از مقامش را نادیده گرفته است و اعلام می کند که از حمایت مردم برخورداراست.
در حالی که نیروهای قدافی به ضد حمله ای علیه شورشیان دست زده اند، او روز چهارشنبه در سخنانی در جمع طرفدارانش که از تلویزیون پخش می شد، گفت نمی تواند استعفا دهد زیرا در نظامی که تمام قدرت ها را در دست مردم می گذارد او هیچ مقام سیاسی ندارد. قذافی همچنین این اتهام را که سازمان تروریستی القاعده در پشت سرقیام علیه حکومت ۴۲ ساله وی قرار دارد تکرار کرد.
سربازان قدافی نخستین حمله علیه شهرهایی را که شورشیان در شرق لیبی در کنترل خود دارند روز چهارشنبه آغاز کردند، به بندر نفتی «البریقه» هجوم بردند و به حملات هوایی به شهر «عجبیه» دست زدند. شاهدان می گویند نیروهای طرفدار قذافی پیش از سحرگاه به «البریقه» حمله کردند، و تاسیسات نفتی و فرودگاه را برای مدتی کوتاه متصرف شدند. رزمندگان شورشی می گویند آنها بعدا هر دو محل را پس گرفتند.
رهبران اوپوزیسیون در بنغازی در شرق لیبی می گویند آنها در این باره که آیا حملات هوایی خارجی علیه تاسیسات نظامی قذافی و دیگر مراکز عمده را درخواست کنند یا نه، بحث می کنند. برخی مقامات در شورای اداری بنغازی روز سه شنبه گفتند بن بست شورشیان با نیروهای قذافی ممکن است هرگز بدون حملات هوایی خارجی تمام نشود.
سیف الاسلام قذافی به دولت های غربی علیه عمل نظامی هشدار داد، و گفت «اگر آنها حمله کنند، ما آماده هستیم.»
واشنگتن پست بنقل از سه عضو شورای اداری بنغازی می گوید آنها بزودی حملات هوایی را درخواست خواهند کرد، و قول های قبلی را که خواهان مداخله خارجی نخواهند شد، نقض کردند. اما مشاوران اوپوزیسیون گفتند آنها نمی خواهند هیچ سرباز خارجی در لیبی مستقر شود.
ناراضیان لیبیایی که در این هفته در واشنگتن با مقامات آمریکایی ملاقات کردند نیز خواهان حمایت استراتژیکی بیشتر از نیروهای آمریکا و ناتو، از جمله حملات بر نیروی هوایی، تانک ها و سربازان قذافی شدند.
وزارت امور خارجه آمریکا گفت و گو با تعدادی از چهره های اوپوزیسیون لیبی را تایید کرد، اما جزییاتی ارائه نداد. سوزان رایس نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفته است هنوز زود است درباره کمک نظامی به اوپوزیسیون، در حالی که جناح های گوناگون آن سعی دارند سازمان یافته تر بشوند، بحث کرد.
تلاشگران ضد دولت لیبی همچنان بر شهر زاویه، در نزدیکی طرابلس پایتخت مسلط هستند. اما ساکنان گفتند نیروهای طرفدار دولت پاسگاه ها و راه بندان های خود را به شهر نزدیکتر کرده اند، و کنترل بر نواحی خارج از آنرا افزایش می دهند.

No comments:

Post a Comment