Tuesday, March 1, 2011

دكتر آزمايش: كروبي افكار جهان را نسبت به جفاهای حاكميت دربارهء درویشان آگاه نمود / 10اسفند حضور خواهيم داشت

سحام نيوز: دکتر سید مصطفی آزمایش مسئول روابط بین الملل “انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر در ایران” و از پیروان طریقت درویشی گنابادی در مصاحبه با خبرنگار سایت سحام نیوز به سئوالات مطروحه جواب داد . متن این سئوال و جواب به شرح زیر است:

- اقدام حكومت را در حصر خانگي سران مخالف چگونه تحليل مي كنيد؟ آيا اين اقدامات در سركوب خواست مردم تاثيري دارد؟

جواب اول – حصرِ خانگیِ نامشروع و غیر قانونیِ سرانِ جنبش سبز، برگ ننگینی در کارنامهء جریان سرکوبگر خزنده ای است که نه باوری به اسلامیت نظام دارد و نه به جمهوریت نظام. به گفته حجت الاسلام و المسلمین شیخ مهدی کروبی این جریان شوم “میراث خوار حکومت ” است که نظام جمهوری اسلامی را کاملا ساقط کرده است و اکنون نیز با وارد شدن در روند حصر رهبران جنبش مردمی، قصد تکمیل این توطئهء شوم در نفی شرکت جمهور مردم در تعیین سرنوشت خویش را دارد.

اما این جریان در رسیدن به اهداف نامشروع و غیرقانونی خود ناکام خواهد ماند. حصر خانگی سران جنبش مبتنی بر هیچ حکم قضایی و قانونی و شرعی نیست و فی نفسه نشانهء روشن لگدمال شدن قوانین تضمین کننده حقوق اساسی شهروندی در ایران است. از طرف دیگر مشاهده میشود که نیروهای درون حاکمیت با شدت بخشیدن به اقدامات سرکوبگرانه خود، جبراً مکانیزم دیالکتیکی نفی خودشان را تسریع میکنند و مسلماً – ناخواسته- به رادیکالیزه تر کردن هرچه بیشتر جنبش اعتراضی مردم ایران مدد میرسانند و بااقدامات ناشیانه و نادرست خود، گام به گام اقشار و اصناف و طبقات گوناگون مملکت را با وسعت فزاینده تر به پهنه خیابانها و میدانها در جهت نفی حاکمیت خودشان میکشانند. از جمله این اقدامات نادرست و ناشیانه همین حصر خانگی رهبران جنبش مردمی است. امری که عزم مردم را در محکوم کردن این خشونت عنان گسیخته حاکمیت در روزهای آینده جزمتر خواهد کرد.

- موضع دراويش گنابادي در خصوص اين اقدام حكومت چيست؟

جواب دوم – دراویش گنابادی از زمان استقرار نظام جمهوری اسلامی مداوماً با شدت و ضعف مورد سرکوب و ستم نیروهای درون حاکمیت قرار داشته اند و تخریب و حرق حسینیه های آنان از همان سال پنجاه و هشت آغاز شد و حتی به مقابر اکابر و بزرگان آنها نیز تعرض و دست اندازی تحت عنوان تصرف شرعی و مصادره حکومتی صورت گرفت، که شرح آن دراز است. دراویش گنابادی بلکه عموم مردم ایران از شدت گرفتن این حملات از سال هزاروسیصدوهشتادوچهار به بعد خاطره های تلخی در اذهان خود دارند. حرکتهای خبیثانه و برنامه ریزی شده ای که با نوشتن کتابهای سراپا دروغ به دست نویسنده های مجهول الهویه و معلوم الحال بطور فلّه ای آغاز شد و تا سرهم بندی کردن برنامه های بسیار سبک و بیمغز زیر عنوان “آرماگدون” در “صدا و سیما”؛ و برپایی نمایشگاهها و همایشگاه های بسیار توطئه آمیز زیر نظارت “جامعه مدرسین حوزه علمیه قم” و “وزارت فرهنگ و ارشاد” – با هدف سیاه نمایی کامل مکاتب طریقت و عرفان اسلامی – دنبال شد.

درعین حال مردم ایران همیشه تحسین کننده شجاعت حجت الاسلام و المسلمین شیخ مهدی کروبی بوده و هستند که با استقامت و استواریِ مثال زدنی از سال هزاروسیصدو هشتاد و چهار با انشاد سه نامه سرگشاده به مسئولان وقت، دست به انتقاد متهورانه نسبت به این اعمال وقیحانه زد و افکار عمومی ایرانیان بلکه مردم دردمند جهان را نسبت به جفاهای نظام حاکم در ایران دربارهء درویشان آگاه نمود و روحانیت مستقل را به حمایت از حقوق درویشان به میدان دعوت کرد. امری که موجب شد پیروان طریقتهای مختلف درویشی در اثنای انتخاب خرداد ماه سال هشتادوهشت از کاندیداتوری ایشان حمایت کامل کنند.

- چه عاملي باعث گرديد كساني كه خودشان از خدمتگذاران واقعي اين نظام بودند اكنون توسط همين حكومت زنداني شدند و به آنها خواص بي بصيرت گفته مي شود؟

جواب سوم – اتهاماتی از قبیل “خواص بی بصیرت”، ” سران فتنه”، ”ضد انقلاب” … برچسبهای نخ نمایی بیش نیستند که نزد افکار عمومی داخل و خارج کشور کارآیی و بُرّایی خود را کاملاً از دست داده و تبدیل به مضحکه ای تلخ شده اند. رهبران جنبش مردم ایران بارها برمواضع اصولی خود در دفاع از حقوق شهروندی هموطنانشان شامل اقلیتهای قومی و مذهبی و سایر اقشار و اصناف و طبقات اجتماعی از مرد و زن پافشاری کرده و صریحا اعلام داشته اند که در این راه حاضر به پرداخت هر هزینه و بهایی هستند.

علت بوجود آمدن وضع موجود رشد خزنده و گام به گام یک جریان ناباورمند به اسلام و جمهوریت است. جریانی که به انواع حِیَل کوشیده تا در طول سالیان گذشته اهرمهای قدرت را دست بگیرد و با انکار کامل نقش مردم در تعیین سرنوشت خود، آنها را به سطح نازل بندگان و بردگان تنزل دهد. در علم سیاست به چنین جریانی نه یک سیستم تئوکراتیک یا دین سالار، بلکه “فاشیسم مذهبی” اطلاق میکنند.

- آينده اين جريان حذفي را چگونه پيشبيني مي كنيد؟ آيا نيروهاي تند رو ميتوانند كشور را اينگونه اداره كنند؟

جواب چهارم – آفتاب جریان حذف کننده و استیلا طلب و انحصار گر به لب بام رسیده است. نیروهای تندرو بهیچوجه امکان اداره جامعه را ندارند. چون فاقد ظرفیت مدیریت و برنامه ریزی هستند. با بحرانسازی مستمر نمیتوان یک دفترخانه را اداره کرد چه رسد به کشوری بزرگ مانند ایران را در چهارراه ژئوپلیتیک بین المللی در قرن بیست و یکم و در برهه تحولات شگرف و انقلابهای مردمی برعلیه دیکتاتوریهای مرتجع منطقه. در آینده بسیار نزدیک مشاهده خواهیم کرد که این جریان سرکوبگر و انحصارگرا، ظرفیت خود را برای حذف نیروهای مترقی و مردمی با سرعت زیاد و بصورت ریزشی از دست میدهد. حجت الاسلام کروبی در آخرین پیام تصویری – صوتی خود تصریح کرد که روز پیروزی نهایی بسیار نزدیک و در چشم انداز است و در راه نیل به آن تحمل شداید و فشارها شیرین و دلپذیر است.

- مراجع و بزرگان حكومت چه موضعي بايد در اين خصوص اتخاذ نمايند؟

جواب پنجم – از نظر عموم مسلمانان سکوت مراجع مستقل تقلید در چنین شرایط خطیری به هیچ وجه پذیرفته و قابل قبول نیست. خوشبختانه مشاهده کردیم که روز شنبه حضرت آیت الله العظمی دستغیب شیرازی و روز یکشنبه حضرت آیت الله العظمی شیخ یوسف صانعی و حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی با شجاعت و تهور بسیار دیوار سکوت را شکسته و ضمن تقبیح کلیه این اعمال نامشروع در قبال سران جنبش، خواهان رفع بیدرنگ حصر آقایان موسوی و کروبی شده و تصریح کردند که این حصر علامت استبداد و عملی نامشروع و غیرقانونی و جائرانه است. این موضعی است که مردم بطور تاریخی از رهبران دینی و مراجع تقلید انتظار دارند تا اتخاذ شود.

- فراخواني براي حضور دراويش در تظاهرات 10اسفند صادر خواهد شد؟ آيا دراويش در تظاهرات حضور خواهند داشت؟

جواب ششم –همچنان که در بیست و پنج بهمن و اول اسفند چشم جهانیان از حضور جنبش دلاورانه ایرانیان در داخل و خارج کشور خیره شد، (و خیال پردازی های کلیه کسانی که در بلندگویِ نفی و انکارِ زنده ماندن جنبش سبز می دمیدند نقش برآب شد) چنین به نظر میرسد که بازهم در سه شنبه های آخر سال جاری شاهد شرکت اکثریت قاطع هموطنان ما در شهرهای مختلف ایران از شرق و غرب و شمال و جنوب خواهیم بود.

تردیدی نیست که اقشار و طبقات و اصناف مختلف هموطنانمان در این حرکت وسیع و فراگیر مردمی به عنوان شهروندان معترض به حصر سران جنبش شرکت خواهند یافت. البته هواداران حجت الاسلام کروبی و مهندس میرحسین موسوی در میان همه اقشار و طبقات جامعه هستند و بخصوص بعد از انتخابات و در طول یکسال و نه ماه گذشته به دلیل اثبات بیش از پیش پیش بینیهای این دو بزرگوار، تعداد بیشتری از مردم متوجه صحت و حقانیت مواضع ایشان شده و بجمع علاقمندان و هوادارانشان پیوسته اند. امری که به هیچوجه قابل کتمان نیست. در میان این جمعیت بسیار گسترده و دهها میلیونی مردمی با اعتقادات و سلایق و عقاید گوناگون حضور و فعالیت دارند.

اگر بخواهم روشنتر بگویم فراخوانی به درویشان گنابادی برای شرکت در راهپیماییهای سه شنبه های آخرسال هشتاد و نه داده نشده، درعین حال فراخوانی هم برای منع دراویش از شرکت در این راهپیمایی ها داده نشده است. در نتیجه از فضای حاکم بر جامعه میتوان چنین استنباط کرد که بسیاری از شهروندان ایرانی اعم از شیعه و سنی و پیروان سایر اقلیتهای مذهبی وقومی بنا دارند تا به تشخیص خودشان در روز دهم اسفند به خیابانهای شهرهای مختلف ایران بشتابند و ضمن طرح شعارهای خود نسبت به بازداشت غیرقانونی سران جنبش اعتراض کرده و خواهان رفع حصر و آزادی بیقید و شرط و بیدرنگ آنان گردند. در میان آنها مسلماً پیروان طریقتهای درویشی اعم از گنابادی و غیره نیز حضور خواهند داشت.


در پایان به عنوان مسئول روابط بین الملل “انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر در ایران” یادآور می شوم که اگر تا پایان روز یازده اسفند از رهبران جنبش آقایان شیخ مهدی کروبی و مهندس میرحسین موسوی رفع حصر به عمل نیاید ، شعب انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر در ایران همراه با سازمان جهانی عفو بین الملل به برپایی زنجیره ای از نمایشهای وسیع خیابانی، تحصن و پخش اعلامیه برای آگاهی افکار عمومی در شهرهای استراسبورگ (فرانسه)، کپنهاگ ( دانمارک)، لندن (انگلستان) و برلین (آلمان) مبادرت خواهد کرد.

No comments:

Post a Comment