Sunday, March 6, 2011

اعتراض در عربستان ممنوع شد

اعتراض در عربستان ممنوع شد

عکس از: Reuters

شبکه های اجتماعی

عربستان سعودی هر گونه اعتراضی را ممنوع اعلام کرده است. این اقدام پس از آن صورت می گیرد که تظاهرکنندگان در چند گردهمایی کوچک خواستار اصلاح مدیریت کشور شده بودند.

وزیر کشور عربستان روز شنبه در تلویزیون دولتی اعلام کرد نیروهای امنیتی برای جلوگیری از هر کوششی جهت برهم زدن نظم عمومی استفاده خواهند کرد. این ممنوعیت در پی اعتراض شیعیان اعلام می شود. آنان خواستار آزادی زندانیان سیاسی شده اند. در همین حال برخی منابع خبری از بازداشت مخالفان خبر داده اند.

اقلیت شیعیان عربستان سعودی در منطقه نفت خیز شرق کشور زندگی می کنند. این ناحیه با بحرین، که صحنه اعتراض های اکثریت شیعه علیه رهبران سنی بوده، هم مرز است. شیعیان عربستان نظیر برادران بحرین خود به تبعیض ی سیاسی اعتراض دارند.

فعالان سیاسی در عربستان سعودی از طریق فیس بوک مردم را به شرکت در تجمع های۲۰ اسفند، به عنوان روز خشم و روز ۲۹ اسفند فرا خوانده اند. ماه پیش، بیش از ۱۰۰ استاد دانشگاه، فعال سیاسی و بازرگان سعودی با انتشار نامه ای خواستار اصلاحات سیاسی از جمله برقراری حکومت مشروطه سلطنتی شدند. آنان در یک بیانیه اینترنتی همچنین خواستار مشارکت در فرآیند مجمع مشورتی کشور شدند.

در ماه فوریه ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی یک سلسله مشوق های اقتصادی جدید از جمله افزایش حقوق و بودجه برنامه های اجتماعی را اعلام کرد.

No comments:

Post a Comment