Tuesday, March 8, 2011

زنان ایران نه تشنه قدرت سیاسی اند و نه طالب زندگی بی بند و بار

زنان ایران نه تشنه قدرت سیاسی اند و نه طالب زندگی بی بند و بار

شبکه های اجتماعی

امسال نیز چون سال های گذشته به مناسبت روز هشتم مارس، روز جهانی زن، شخصیت ها، سازمان ها و گروه های مختلف ایرانی بیانیه هایی منتشر و خواست های زنان ایران را مطرح کرده اند.

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، وکیل و مدافع حقوق بشر در بیانیه ای که به مناسبت هشتم مارس منتشر کرده است با یادآوری از روز هشتم مارس ۳۲ سال پیش و با خطاب به «هموطنان» می نویسد: «‌۳۲ سال قبل در ۸ مارس – روز جهانی زن – طبق اطلاعیه ای که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرائت شد ، زنانی که کارمند دولت بودند از ابتدایی ترین حق خود یعنی آزادی در پوشش محروم شدند و از آن پس به تدریج هویت و شخصیت زن ایرانی دستخوش هجوم مردانی شد که حق مادری را پاس نمی داشتند».

خانم عبادی در این بیانیه که عنوان آن زنان و قانون اساسی است، این مردان را به گونه «آنان که خود را حتی از مادران شان با ارزش تر می پنداشتند» توصیف می کند و می نویسد: «بیشرمانه در قانون شان نوشتند دیه زن نصف دیه مرد است».

شیرین عبادی درباره این قانون نویسان می نویسد: «سیاست پیشگان حق ناشناس، مبارزات زنان را برای پیروزی انقلاب فراموش کرده در قانون شان نوشتند «شهادت دو زن معادل با شهادت یک مرد است».

خانم عبادی سپس به حقوق خانواده اشاره می کند و چنین ادامه می دهد:«مردانی که دست پرورده فرهنگ پدر سالار بودند برای خوش گذرانی هم جنسان خود قانون نوشتند و چهار زن عقدی و ده ها زن صیغه ای را مجاز دانستند و حتی در چند مرکز دولتی علناً مردان را تشویق به ازدواج موقت کرده، علاوه بر لذت دنیوی، ثواب اخروی را نیز وعده می دادند».

شیرین عبادی در بخش دیگری از این بیانیه روی سخن را به «خواهران گرامی» می گرداند و می نویسد:«سالها صدای حق طلبی زنان را به انحاء مختلف خفه کرده اند . گاه به بهانه سوء استفاده ضد انقلاب، گاه به دستاویز جنگ با عراق، زمانی برای حفظ امنیت ملی و زمانی دیگر به علت مبارزه با استکبار جهانی و دردناک تر آنکه نه تنها حاکمان سیاسی بلکه حتی بسیاری از روشنفکران نیز در به فراموشی سپردن زنان ، سهیم بوده اند». به نوشته خانم عبادی در سی و دو سال گذشته این افراد یا «برای کسب قدرت سیاسی» ویا «برای تثبیت ایدئولوژی خود» سرگرم بوده اند و گوشی برای شنیدن «فریاد حق طلبی زنان» نداشته اند.

به نوشته شیرین عبادی ، زنان شجاعی که از حق برابر دم زدند و ندای تساوی طلبی سر دادند، گرفتار باتوم و شلاق پاسداران رژیم شده یا سر از زندان ها در آوردند و چند نفری هم به چوبه دار سپرده شدند.

خانم عبادی در این بیانیه خواستار رسیدن روزی شده که در آن «رهائی انسان و نه فقط مردان را جشن بگیریم» که به نوشته او در این روز ، «فرزندانمان تاریخ را به گونه ای دیگر خواهند نوشت».

دربخش دیگر این بیانیه که تاریخ آن دوم مارس ۲۰۱۱ رادر پای خود دارد، خانم عبادی به آزاد زنان ایرانی می گوید، روز هشتم مارس ۲۰۱۱ ( اسفند ۱۳۸۹) روزی «ویژه» و متفاوت از دیگر روزهای نظیر آن در سال های گذشته است. زیرا به نوشته او:«در این روز علاوه بر حقوق برابر زنان، خواست های دموکراتیک مردم ایران نیز مورد مطالبه قرار می گیرد». با این حال او هشدار می دهد که: «مبادا در گیر و دار حوادث سیاسی، خواسته بر حق و همیشگی خود را که «تساوی حقوق » است فراموش کنیم».

خانم عبادی در پایان از زنان ایرانی خواسته است: «در این روز همگام و هم دوش با برادران هم وطن خود به خیابان ها آمده و از خواست همگانی حمایت می کنیم». زیرا به نوشته او دسترسی به «حقوق برابر» جز در یک حکومت دموکراتیک امکان پذیر نیست. خانم عبادی بر پایه تجربه های گذشته یاد آوری می کند که از این پس: «اما نباید اجازه داد که به بهانه بروز بحران سیاسی و یا پرهیز از تفرقه باز هم خواست هایمان را نادیده بگیرند».

شیرین عبادی شرط اصلی دسترسی به «حقوق برابر» را اصلاح قوانین تبعیض آمیزدر قانون اساسی دانسته است و از همین رو باز نگری در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نه یک خواست سیاسی بلکه مقدمه یک حرکت مدنی است.

زنان ایران نه تشنه قدرت سیاسی اند و نه طالب زندگی بی بند و بار ، بیزار از تحقیر و ستم، در جستجوی عدالت و برابری هستند .

با هم دلی و همراهی خود جنبش زنان ایران را برای رسیدن به « برابری» یاری کنیم.

No comments:

Post a Comment