Sunday, February 28, 2010

واکنش دربرابرفاجعه کوی دانشگاه؛ اول سکوت بعد انکار

طبقه بندی: سایر
واکنش دربرابرفاجعه کوی دانشگاه؛ اول سکوت بعد انکار
یلدا آراسته
شبکه جنبش راه سبز(جرس):احمدی نژاد در تنها واکنش دولت به خبر حمله به کوی دانشگاه در 25 خرداد ماه، درسخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه 6 شهریور ماه گفت:«كارهایی كه در كوی دانشگاه‌ و بازداشتگاه‌ها انجام شد، از اجزای سناریوی دشمن بود و به وسیله وابسته‌های براندازی انجام شد.»

احمدی نژاد اعلام کرد: « شواهد و دلایلی داریم كه نشان می‌دهد ساحت نیروهای انقلابی، نظامی، امنیتی، اطلاعاتی از این اقدام شرم‌آور مبرا است.»

پنج ماه بعد از این اظهارات احمدی نژاد سوم اسفند ماه فیلمی منتشر شد که پرده از راز حمله به کوی دانشگاه برمی داشت. این فیلم بر خلاف ادعای احمدی نژاد گویای این بود که نیروهای سپاه و بسیج به فرمان فرمانده نیروی انتظامی وقت به کوی حمله کردند و دانشجویان را مورد ضرب و شتم شدید قرار دادند .

در خصوص این مدرک تازه اما نه تنها احمدی نژاد که تمام مسولان حکومت ایران سکوت کردند .

شش روز بعد سرانجام یکی از مراجع رسمی ایران به آن واکنش نشان داد . علاء الدین بروجردی رئیس کمسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت این فیلم را ندیده است. وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت که راحت ترین کار در فیلم مونتاژاست و باید با تامل به این فیلم نگریست. چرا که منبع پخش آن بی بی سی است و قابل اطمینان نیست .

با این حال وی وعده داد که این فیلم در کمسیون بررسی خواهد شد.

بسیاری که در هفته گذشته منتظر واکنش مقامات ایران به پخش این فیلم بودند، با اظهارات بروجردی، دور از ذهن ترین پاسخ را دریافت کردند ؛ این فیلم یک مونتاژاست.البته پیش از این نیزاعلام شده بود که فیلم « هاله نور»، حضور مشایی در« مجلس رقص » وعکس وی با یکی از بازیگران زن نیز مونتاژاست . به این ترتیب واکنش حکومت به این فیلم همان است که تا کنون بارها در برابر مدارک و اسناد تخلفات حکومتی نشان داده است : انکار.


سندی از یک جنایت

سوم اسفند فیلم هشت دقیقه ای از حوادث کوی دانشگاه در 25 خرداد ماه از بی بی سی فارسی پخش شد .در این فیلم نشان داده شد که نیروی انتظامی به همراه لباس شخصی ها وارد کوی دانشگاه ،کتابخانه و محوطه خوابگاه شدند و دانشجویان را کتک زدند و اموال آنها را تخریب کردند. راوی این فیلم می گوید که دستور این حمله را سردار رجب زاده رئیس وقت نیروی انتظامی تهران صادر کرده بوده است .

پس از انتشار این فیلم تهیه کننده برنامه 60 دقیقه که پخش کننده این فیلم بود در توضیحاتی اعلام کرد که این فیلم چگونه به دست بی بی سی رسیده است .او در توضیحاتش گفت که کسانی این فیلم را 2 اسفند ماه به دست این مرکز رسانده اند و خواسته اند که قبل از انتشار آن روی اینترنت از یک شبکه خبری پخش شود که سندیت آن بیشتر محرز باشد .

همان شب نسخه 18 دقیقه ای این فیلم روی اینترنت منتشر شد و درحالی که کاربران اینترنتی در جهان این فیلم را دست به دست می کردند هیچ واکنشی از سوی مقامات رسمی ایران دیده نشد .

دستوری برای سکوت

چهارم اسفند ماه خبرگزاری تابناک بدون آنکه اشاره ای به این فیلم بکند، گزارشی منتشر کرد از پخش دی وی دی حوادث بعد از انتخابات در ایران که تصاویر آن از بی بی سی و صدای امریکا گرفته شده بود .
به گفته روزنامه نگاران، شورای عالی امنیت ملی و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در بخشنامه هایی جداگانه به تمامی روزنامه ها و خبرگزاری های داخلی دستور داده اند که از درج هرگونه مطلبی در خصوص فیلم کوی دانشگاه پرهیز کنند .

اولین واکنش ها

اولین واکنش را به طور رسمی جمعی از دانشجویان گروه فلسفه دانشگاه تهران نشان دادند .آنها در نامه ایسرگشاده به غلامعلی حدادعادل اعلام کردند که در اعتراض به رفتار با دانشجویان سرکلاس های درس وی حاضر نخواهند شد .

میرحسین موسوی هم در گفتگویش با کلمه به انتشار این فیلم اشاره کرد و گفت : « فیلمی که اخیرا در مورد حمله به خوابگاه دانشجویان پخش شد نشان می دهد که تا چه اندازه روحیه فرقه گرایی، سبعیت ایجاد می کند.به نظر کسانی که مشغول ضرب و شتم دانشجویان هستند، فرزندان این ملت از حیوانات هم کم ارزشترمی نماید و فاجعه بارتر اینکه در سطوح مختلف، مسئولین می گویند که نمی دانند حمله کنندگان چه کسانی هستند. این توهینی بدتر به شعور دانشجویان و مردم است.»

هشت اسفند ماه هم روزنامه کیهان سکوت رسانه ای را شکست و در مطلبی کوتاه از این فیلم یاد کرد و آن را سندی با کارگردانی رسانه های بیگانه برای اختلاف افکنی میان نیروهای انتظامی و امنیتی دانست.

حمله شبانه

24 خرداد ماه دانشجویان تهران و چند شهر دیگر ایران در اعتراض به نتایج انتخابات 22 خرداد درمحوطه کوی دانشگاه تجمع کردند . در تهران این تجمع از ساعت 9 شب آغاز شد. ساعاتی بعد نیروهای امنیتی محوطه کوی را محاصره کردند. بنا به گفته شاهدان نیروهای انتظامی با پرتاب گاز اشک آور داخل محوطه کوی می خواستند که این تجمع را بر هم بزنند.

ساعت 2 نیمه شب سرانجام نیروهای انتظامی همراه با لباس شخصی ها وارد کوی می شوند .
آنها شروع به ضرب و شتم دانشجویان و تخریب اموال می کنند .بنا به آنچه دانشجویان از حمله آن روزگفته اند از ساعت سه و نیم نیمه شب تا پنج صبح اتاق به اتاق رفته اند و دانشجویان را کتک زده اند و اموالشان را تخریب کرده اند .

اظهارات یکی از دانشجویان که در 25 خرداد ماه ثبت شد مطابق با همان چیزی است که در این فیلم دیده می شود .

او در گفتگو با رادیو فردا از حمله با گاز اشک اور و سنگ پرانی دانشجویان می گوید و اضافه می کند :
همزمان با تبادل سنگ میان نیروهای پلیس و دانشجویان، شدت پرتاب گاز اشک‌آور به داخل محوطه کوی که تا ساعت دوی بامداد ادامه داشت در حدی بود که اصلاً نمی‌شد در منطقه کوی دانشگاه نفس کشید و چندین نفر از دانشجویان از حال رفتند. با این حال روشن کردن آتش در ورودی کوی مانع از ورود پلیس ضد شورش به دانشگاه بود.

این دانشجوی حاضر در محل درگیری در کوی دانشگاه اضافه کرد که درگیری داخل کوی حدود نیم ساعت ادامه داشت و پس از آن دانشجویان سعی کردند داخل ساختمان‌ها پناه بگیرند که این بار نیروهای لباس شخصی وارد ساختمان‌ها شدند و با شکستن در تعدادی از اتاق‌ها بعضی از دانشجویان را کشان کشان بردند و با وارد کردن ضربات باتوم و با همکاری نیروهای پلیس آنها را بازداشت کردند.
و این صحنه ای است که در این فیلم نمایش داده می شود.

هیچ کس مسئول نیست

آن شب 160 نفر بازداشت شدند. دفتر تحکیم وحدت اعلام کرد که در درگیرهای کوی دانشگاه تهران و شیراز 7 نفر کشته شده اند و مسئول آن را بسیج و نیروی انتظامی دانست .

دولت ایران اما این آمار را تائید نکرد و تنها اززخمی شدن تعدادی خبر داد. چهار هزار دانشجو تحصن کردند و خواستار استعفای فرهاد رهبر رئیس دانشگاه شدند .
آن ها بر این باور بودند که این نیروها بدون اجازه رئیس دانشگاه نمی توانستند وارد محوطه کوی شوند.

پس از 18 تیر ما 1378 قانونی مبنی بر ممنوعیت ورود نیروهای انتظامی به محوطه دانشگاه تصویب شد بر اساس این قانون این نیروها تنها با تقاضای رئیس دانشگاه اجازه ورود به دانشگاه را دارند .

9 تیر ماه محسن کوهکن عضو هیات رئیسه مجلس اعلام کرد که نیروهای پلیس به در خواست فرهاد رهبر وارد کوی شده اند.
چند ساعت بعد از این اظهارات رهبر با خبرگزاری مهر گفتگو کرد و اعلام کرد که هیچ درخواستی برای دخالت پلیس نکرده است و نیروهای انتظامی آن شب با مجوز شورای تامین وارد کوی شده اند .

رهبر در اطلاعیه 26 خرداد ماه از اساتید دانشگاه تهران خواسته بود تا در اعتراض به این تعرض مقابل مسجد دانشگاه تجمع کنند.

تشکیل کمیته حقیقت یاب

پیش از این اظهارات اما علی لاریجانی گروهی را برای بررسی حوادث کوی دانشگاه تعیین کرده بود .

این اقدام پس از آن بود که آقای خامنه ای خواستار رسیدگی به حوادث کوی شد و آن را «تخلف بزرگ » خواند. 26 خرداد ماه لاریجانی خواستار پاسخگویی وزیر کشور به حوادث کوی دانشگاه شد .29 خرداد ماه حمیدرضا کاتوزیان یکی از اعضای گروه حقیقت یاب خسارات وارده به کوی را از حادثه 18 تیر 1378 فجیع تر دانست .

گروه حقیقت یاب متشکل از 6 نماینده به سرپرستی حسن ابوترابی نایب رئیس مجلس هستند.
27 خرداد ماه این گروه اولین گزارش خود را در صحن علنی مجلس ارائه کرد اما خبرگزاری ایلنا به نقل از حسن کامران خبر داد که قرائت این گزارش باعث به وجود آمدن درگیری در مجلس شده است .

13 مرداد ماه این کمیته اعلام کرد که بنا به محتوای گزارش حمله به کوی دانشگاه این گزارش به احتمال زیاد در جلسه غیر علنی خوانده می شود.

رسیدگی نمی شود

مهدی عربشاهی دبیر تشکیلات تحکیم وحدت اما به این گروه حقیقت یاب ایمان نداشت. وی اعلام کرد که پیشتر نیز در برخورد با دانشجویان کمیته های حقیقت یاب برای بررسی ریشه های مسئله تشکیل می شد اما به نتیجه روشنی نرسیده است. خیلی از کسانیکه به عنوان لباس شخصی به کوی حمله می کنند، دارای هماهنگی هایی با برخی از مراکز قدرت هستند. تصورم این است این بار هم به جایی نخواهد رسید.

خودسر بوده اند

16 تیر ماه احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد که تمام بازداشت شدگان کوی دانشگاه به اصرار فرهاد رهبر و با مسوولیت شخص او آزاد شده اند .او حمله کنندگان به کوی را «عده ای خودسر» دانست . اما انتشار این فیلم ثابت کرد حمله به کوی دانشگاه نه توسط افراد خودسر و دشمنان خارجی که توسط نیروهای انتظامی با لباس نیروی انتظامی و با فرمان نیروی ارشدشان صورت گرفته بود. این فیلم سند روشنی است از آنکه این حمله با آگاهی نیروی انتظامی بوده است .


گزارشی که ارائه نمی شود

گزارش بازداشتگاه کهریزک در مجلس قرائت شد. کمیته حقیقت یاب پس از گذشت 8 ماه هنوز گزارش کوی دانشگاه را قرائت نمی کند .

رییس کمیته ویژه مجلس در مورد حادثه کوی دانشگاه با تاکید بر اینکه هیچ‌گونه نگرانی در مورد ارائه این گزارش در صحن مجلس وجود ندارد، خاطرنشان کرد: گزارش کوی دانشگاه تهران همانند گزارش بازداشتگاه کهریزک صریح و شفاف است و پس از نتیجه‌گیری بهتر در صحن مجلس قرائت خواهد شد.

این تاخیر در حالی است که حتی برخی نمایندگان مجلس نیز خواستار آن هستند که این گزارش زودتر قرائت شود. آخرین اظهار نظر در خصوص حوادث کوی دانشگاه پیش از این توسط محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس در 25 شهریور ماه صورت گرفته بود که در آن وعده داده بود گزارش ها تهیه شده است و ریشه این اقدامات خشک خواهد شد .
http://www.alborznews.net/files/fa/news/1387/9/6/3533_731.jpg

No comments:

Post a Comment