Monday, February 22, 2010

فشارها بیشتر شود، بیشتر می ایستیم

فشارها بیشتر شود، بیشتر می ایستیم
فاطمه کروبی در مصاحبه با “روز” اعلام کرد که او و خانواده اش پای حقوق و مطالبات مردم و ارزش ها و آرمان های انقلاب ایستاده اند و به هیچ عنوان نسبت به حقوق مردم و آرمان های انقلاب کوتاه نخواهند آمد.
با خانم کروبی، نماینده سابق مجلس و دبیرکل مجمع اسلامی بانوان و مدیرمسئول نشریه “ایران دخت” در شرایطی گفتگو کرده ایم که فرزندش، علی کروبی با تن و روحی رنجور از شکنجه، از بند رها شده و از سوی دیگر امروز، حسین کروبی، فرزند دیگر او باید خود را به وزارت اطلاعات معرفی کند تا به “پاره ای سئوالات” جواب دهد.اما با وجود همه این فشار ها، فاطمه کروبی بر پیگیری حقوق و مطالبات مردم تاکید می کند و می گوید فشارها، هر چه بیشتر شود، ما در پی گیری حقوق مردم مصمم تر می شویم.
اولین گفتگوی خانم کروبی، نماینده اصلاح طلب مجلس پنجم، دبیرکل مجمع اسلامی بانوان و همسر مهدی کروبی، بعد از کودتای انتخاباتی ۲۲ خرداد را در ذیل بخوانید.
خانم کروبی، شما بعد از ۲۲ خرداد و در پی حوادث بعدی، سکوت اختیار و غیر از دو نامه ای که منتشر کرده اید، هیچ اظهارنظری درباره وقایع اخیر نداشته اید. آیا این سکوت علت خاصی دارد؟
شما روحیات مرا کاملا می شناسید و از مجلس پنجم که خبرنگار پارلمان بودید، با وجود اینکه ما در اقلیت بودیم شما کاملا مواضع من را شناخته اید. من فردی هستم معتقد به آرمان های امام و انقلاب و همواره تلاشم در این راستا بوده که حرکات و گفتارم کوچکترین لطمه ای به نظام و انقلاب نزند. چه قبل از انقلاب که ۱۵ سال زندگی بسیار سختی داشتیم و مدام پشت درهای زندان ها بودیم و چه بعد از انقلاب که در کارهای اجرایی، به عنوان وظیفه شرعی و اخلاقی تمام تلاش خود را کرده ام؛اما متاسفانه حوادث تلخی در این مدت پیش آمد که من ترجیح دادم کمتر حرف بزنم.
آیا این سکوت بدین دلیل نبوده که ترجیح میدهید با سکوت خود در محل امنی باشید که در صورت بازداشت آقای کروبی و فرزندانتان، حداقل شما آزاد باشید و بتوانید پی گیری کنید؟ یعنی نوعی تقسیم کاری نبوده؟
نه به هیچ عنوان چنین نیست. شما مرا دو روز نیست که می شناسید و از مجلس پنجم با روحیات من کاملا آشنا هستید. حتی نامه ای که من سه روز پیش منتشر کردم نیز نه به خاطر فرزند خودم، بلکه به خاطر فرزندانی است که در زندان به سر می برند.
شما به تلاش هایتان در قبل و بعد از انقلاب در راستای آرمان های امام و انقلاب اشاره کردید اما اکنون همسر شما از سوی حاکمیت به عنوان یکی از سران فتنه معرفی می شود و مدعی هستند که آقای کروبی به اسرائیل و امریکا وصل هستند و از آنها خط می گیرند. چه احساسی به شما دست میدهد که زندگی خود را وقف انقلاب کرده اید و اکنون با این مسائل روبرو هستید؟
اینقدر این حرفها و ادعاها، پوچ و بی ارزش است که من هرگز به این ادعاها اهمیتی نداده و پاسخی نمی دهم. این آقایان که این حرفهای بی ارزش را مطرح می کنند باید در پیشگاه خدا پاسخ دهند و بدانند که فحاشی کردن و اهانت کردن، بدون ارائه سند و مدرک هیچ ارزشی ندارد. من اطمینان دارم که آقای کروبی معتقد به آمان های انقلاب است و برای همین هیچ اهمیتی به این ادعاهای پوچ نمی دهم و این ادعاها هیچ تاثیری در پی گیری مطالبات و حقوق مردم و آرمان های انقلاب از سوی ما ندارد. خانواده من پای حقوق مردم و آرمان های انقلاب ایستاده اند و کوتاه نمی آیند. من همسرم را خوب می شناسم. فرزندانم را هم خوب می شناسم و اگر حکومت مستندی درباره ادعاهایی که مطرح می کند دارد، ارائه دهد.
شما قبلا با انتشار نامه ای از ناامنی خانواده تان سخن گفته و اعلام کرده بودید که مسئولیت هر اتفاقی برای خانواده شما به عهده حکومت است. چه فضایی وجود داشت که چنین نامه ای دادید و آیا هنوز هم آن ناامنی به همان شدت وجود دارد؟
شرایط خیلی بدی پیش آمده بود و من باید اعلام میکردم تا هر حادثه ای که برای خودم یا خانواده ام رخ داد فردا نگویند اول باید جلسه بگذاریم و بررسی کنیم و… همه چیز کاملا مشخص بود. آقای مظفر، وزیر سابق آموزش و پرورش در شبکه دو سیما گفت که سران فتنه را به مردم می سپاریم و آقای بروجردی، نماینده مجلس هم صحبت های مشابهی کرده بودند که در روزنامه ها منتشر شده بود و این سخنان به این معنی بود که اگر اتفاقی برای ما می افتاد حتما می گفتند مردم اینها را کشته اند. لذا مجبور شدم اعلام کنم و هشدار دهم تا مردم بدانند. اما فعلا شرایط کمی بهتر شده و ناامنی به آن شدت وجود ندارد.
می توان گفت شکل این ناامنی عوض شده؟ یعنی یک پسرتان احضار شده و پسر دیگرتان بر اساس نامه ای که خود شما منتشر کردید تهدید به تجاوز شده است؛ از سوی دیگر آقای کروبی نیز مدام از سوی نیروهای تندرو مورد تهدید قرار می گیرد. در اصل، نامه دوم شما نیز از ناامنی برای خانواده شما به صورتی دیگر خبر میدهد.
من به عنوان یک مادر آن نامه را نوشتم و فقط و فقط به این دلیل بود که به شدت نگران فرزندان این سرزمین و سایر مادرانی هستم که فرزندانشان بازداشت شده اند و با این امید نوشتم که جلوی اینکارها گرفته شود. من واقعا شبی که پسرم به خانه بازگشت به شدت منقلب شدم و نمی توانستم باور کنم که چنین اتفاقاتی رخ میدهد که به راحتی به علی بگویند که شانس آوردی وگرنه چند ساعت دیگر اینجا بودی جنازه ات را تحویل میدادیم.
اما دادستان تهران دیروز بازداشت علی را انکار کرده و گفته که پس از پی گیریهای قضایی مشخص شده که وی از سوی هیچ ارگانی بازداشت نشده است و علی باید بازداشت خود را ثابت کند.
از اینکه دادستان تهران چنین چیزی گفته متاسفم که با عجله و بدون تحقیقات اظهار نظر کرده اما از این جهت که حکم قضایی آمده باشد و بر اساس آن علی را بازداشت کنند، بله آقای دادستان درست گفته اند چون علی در راهپیمایی ۲۲ بهمن توسط نیروی نظامی بازداشت شده و الان هم موبایل علی دست آنهاست و غروب زنگ زده و گفته اند که علی برود و موبایلش را پس بگیرد. ضمن اینکه آخر شب علی را در کلانتری آزاد کرده و در کلانتری از او رسما نامه و تعهد گرفته اند که حق مصاحبه ندارد. باید بگویم که از این جهت حق با دادستان است که قوه قضائیه حکم رسمی برای بازداشت علی نداده بلکه علی را در بزرگترین جشن پیروزی ملی ما گرفته وبرده اند. وبقیه نکات را هم که در نامه ام اعلام کرده ام و شما هم بدان واقف هستید.
خانم کروبی، شما فکر میکنید راه حل بحران فعلی کشور چیست و چه باید کرد؟
من امیدوار هستم که بزرگان کشور، مقام رهبری، شخصیت های نظام روش و تدبیری بیندیشند و با گفتگو و تبادل نظر با دلسوزان انقلاب و کسانی که سالیان سال برای انقلاب و کشور زحمت کشیده اند راهی برای برون رفت از این وضعیت پیدا کنند.
اما آقای کروبی گفته اند نه رهبران جنبش سبز و نه حکومت آمادگی سازش و مذاکره ندارند.
باید دید منظور از سازش و مذاکره چیست و آیا این سازش و مذاکره به نفع مردم است یا نه. به نظر من مصالح و منافع کشورو مطالبات و حقوق مردم بسیار مهم است و اصلا بحث شخصی نیست و در هر کاری باید به حقوق مردم و منافع کشور اولویت داد و با در نظر گرفتن این دو، حرکت کرد.
خب من صریح تر می پرسم خانم کروبی آیا امکان اینکه آقای کروبی در مذاکرات احتمالی با محمود احمدی نژاد سازش کند و وی را به عنوان رئیس جمهور ایران بپذیرد وجود دارد؟
چنین چیزی به هیچ عنوان امکان ندارد. ما ۴۷ سال است که با هم زندگی می کنیم و من ایشان را به خوبی می شناسم و میدانم که چنین چیزی امکان ندارد رخ دهد. از سوی دیگر بخش مهمی از مشکلات و بحران فعلی کشور به رفتار، کردار و مدیریت ایشان برمیگردد و بسیاری از مشکلات اقتصادی ـ امنیتی…. نیز باز به مدیریت ایشان برمیگردد که راه قانونی در قانون اساسی ما برای برخورد با این مساله پیش بینی شده است و ما دنبال اجرای قانون اساسی هستیم که اگر اجرا شود پیشرفته ترین قانون اساسی را داریم.
یعنی بحث استیضاح و برکناری احمدی نژاد از سوی مجلس مورد نظرتان است؟
بله قانون اساسی ما به خوبی این مورد را پیش بینی کرده و من امیدوارم از ظرفیت های قانون اساسی، که اگر اجرا شود واقعا قانون پیشرفته ای است، در این زمینه به موقع استفاده شود.
خانم کروبی طی هشت ماه گذشته ما شاهد بازداشت های فله ای بسیاری از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی بوده ایم. بفرمایید آیا این بازداشت ها مشکلی از جمهوری اسلامی حل می کند؟
این بازداشت ها هرگز به نفع جمهوری اسلامی نیست؛ این افرادی که بازداشت شده اند همه به کشورشان علاقه مند هستند و اگر علاقه مند نبودند از کشور می رفتند اما با تمام محدودیت ها در کشور ماندند. از طرف دیگر در قانون اساسی ما بر آزادی بیان تاکید شده و هیچ یک از این افراد چیزی خلاف قانون اساسی نگفته و نخواسته اند. زندانی کردن افراد مشکلی را حل نمی کند و مشکل جامعه و کشور با زندانی کردن افراد حل نمی شود بلکه باید با تدبیر مشکلات را حل کرد. من بسیار متاسفم، بخصوص برای بازداشت خانم های روزنامه نگار و فعالان سیاسی زن و امیدوارم هر چه زودتر همه را آزاد کنند. من یادم می آید عضو هیات منصفه مطبوعات که بودم همیشه سعی میکردم کمتر مدیرمسئول خانمی به زندان برود و محکوم شود. آن زمان بیشتر نشریات مدیران مسئول زن داشتند و نه روزنامه ها.
خانم کروبی به عنوان آخرین سئوال میخواهم بپرسم شما و خانواده تان تا کجا پای مطالبات و حقوق مردم خواهید ایستاد و فشارها و نگرانی ها برای آقای کروبی و فرزندانتان، تاثیری در این زمینه ندارد؟
من تازه وارد سیاست نشده ام و این سختی ها هم تازه نیست. من ۱۵ سال داشتم که وارد منزل آقای کروبی شدم که آغاز مبارزات حضرت امام بود و تا امروز فراز و نشیب های بسیاری داشتیم. در رژیم گذشته همیشه ساواک بود و بازداشت ها و استرس ها و نگرانی ها؛ الان هم که بچه ها بزرگ شده اند، این حوادث هم به وجود آمده؛ من واقعا استرس دارم، اما نگرانی و استرس من نه برای همسرم و نه برای فرزندانم، بلکه برای کشورم و برای انقلاب است و برای مردم کشورم. برخی تصور میکنند که من این حرف ها را به خاطر مصاحبه می گویم اما واقعیت غیر از این نیست. نگرانی من برای امنیت مردم است؛ مردم در امنیت باشند من و خانواده ام نیز امنیت خواهیم داشت و صراحتا می گویم که فشارها هر چه زیادتر باشد، من و خانواده ام مصمم تر خواهیم شد.
فرشته قاضی / روز

No comments:

Post a Comment