Saturday, February 27, 2010

تاکید مهندس موسوی بر انتشار «کلمه‌سبز» و «اعتمادملی»/با توهین به کسانی که مخالف جنبش هستند مخالفم

نخست وزیر دوران امام راحل با اشاره به هماهنگی بالای خود با سیدمحمدخاتمی و مهدی کروبی، تصریح کرد:«جنبش راه سبز هیچگاه از اجرای بدون تنازل قانون اساسی منحرف نشده است و انشاء الله تا انتها هم همین راه را خواهد رفت.»
به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، مهندس میرحسن موسوی در گفتگویی مشروح با سایت به بیان نظراتش پیرامون مسائل روز و از جمله حواشی 22 بهمن پرداخت.
میرحسین موسوی در این گفتگو با انتقاد شدید از برخوردهای خشن صورت گرفته با دارندگان نمادهای سبز در راهپمایی 22 بهمن و برخی درگیری‌ها در حاشیه مراسم وحدت بخش 22 بهمن با ارائه تحلیلیی از هدف جلوگیری از نمایان نشدن جمعیت واقعی جنبش سبز گفت:«بنده و جناب آقای کروبی در مشورتی که داشتیم فکر کردیم پیشنهادی که قبلا داده‌ایم را تکرار کنیم و آن اینکه اجازه داده شود جنبش راه سبز با توجه به اصل ۲۷ قانون اساسی، برای یک راهپیمایی مردم را دعوت کنند.نحوه استقبال می‌تواند به حرف و حدیث‌ها پایان دهد.»
وی تاکید کرد:«ما اعتقاد داریم که اگر دعوت جنبش سبز و تشکل‌های اصلاح‌طلب و مراجع عظام و دیگر شخصیت‌های نظام نمی‌بود، امسال ما یک راهپیمایی بی‌رمقی داشتیم که اکثریت آن را نیروهای نظامی و انتظامی تشکیل می‌داد، یعنی مسیرهای راهپیمایی وضعیتی می‌داشتند که میدان آزادی به هنگام سخنرانی داشت.»
نخست وزیر دوران امام با انتقاد از برخی سخنان که گفته می‌شود عده‌ای به دلیل مسائل مادی در این راهپیمایی شرکت کردند، گفت:«بنده با توهین به کسانی که موافق شعارهای جنبش سبز نیستند مخالفم. قرار نیست و قرار نبود که همه با ما هم رأی باشند و اگر کسی با ما هم رأی نیست انسان بدی شمرده شود. همه هموطنان ما هستند. منهای یک عده قمه کش و آدمکش، همه خواهران و برادران ما هستند.»
وی افزود:«حتی نیروهای نظامی و انتظامی برادران ما هستند.»
موسوی در پاسخ به این سئوال که «آیا بین شما و آقایان کروبی و خاتمی مشورتی برای موضع‌گیری‌ها و تصمیمات صورت می‌گیرد؟»، اظهار داشت:« ارتباط با این بزرگواران همیشه وجود دارد. با دستگیری‌های وسیعی که صورت گرفته، ضرورت این ارتباط مستقیم امروز بیشتر است و بنده خدا را شکر می‌کنم که هماهنگی خیلی خوبی در این زمینه وجود دارد. »
وی تاکید کرد:«البته به نفع کشور بود که بجای سیاست‌های سرکوب و پرکردن زندان‌ها، سیاست حمایت از ایجاد یک تشکیلات نیرومند از کسانی که سیاست‌های ویرانگر موجود را قبول ندارند در چارچوب نظام وجود داشت و به نظر بنده تنها راه عدم انتقال مدیریت جریان های سیاسی و اجتماعی به خارج از کشور همین است.
نخست وزیر دوران امام راحل ادامه داد:« ولی با انحراف شدید صدا و سیما و یکطرفه شدن آن و بسته شدن روزنامه‌های کشور و زندانی شدن ده‌ها روزنامه نگار، به نظر می‌آید که ایجاد تشکیلاتی که بتواند چهره‌های مؤثر را دور هم گردآورد تا به صورت آشکار و در چهارچوب قانون اساسی کار را به پیش ببرند فعلا منتفی است و هنوز به اعتقاد اینجانب راهبرد «هر شهروند، یک رسانه» و همچنین گسترش فعالیت‌های شبکه اجتماعی در جهت گسترش آگاهی های سیاسی و اجتماعی، یک ضرورت است و جایگزینی برای آن وجود ندارد.»
وی همچنین گفت:«البته این وضع دشوار در کنار ضررهایی که دارد، منافعی هم داشته است و آن اتکا همه علاقمندان به جنبش سبز به خود و شبکه های بیشمار اجتماعی درجامعه است. در این میان، استفاده از فضای مجازی معجزه کرده است و به صورت یک ساختار کاملا قابل اتکا، افراد و شبکه ها را در اتصال و تعامل باهم قرار داده است. شییه بازارهای سنتی که که تعداد زیادی مغازه، حجره، تیمچه، مسجد، قهوه خانه و غیره را به هم متصل می کند و علیرغم تنوع آدم ها و حجره ها، مفهوم بازار یک ساختار به هم پیوسته از واحدها را تداعی می کند. جالب است در یک راسته بازار، می تواند اختلاف عقیده و سلایق و سرمایه وجود داشته باشد، ولی این تنوع، وحدت مفهومی و وحدت عملی بازار را بهم نمی زند، بلکه جزو نقاط قوت آن است.»این کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری دهم تاکید کرد:«جنبش سبز نباید اهداف خود را فراموش کند، همانطور که نباید دچار روزمره‌گی و انفعال بشود و استراتژی خود را از یاد ببرد. هدف جنبش سبز از همان اول، اصلاح در چهارچوب اصولی روشن بود. نقطه اتصال را همگی رنگ سبز گرفتیم. هدف حداقلی و مطمئن که می توانست اجماع گسترده ای ایجاد کند، تحقق اجرای بدون تنازل قانون اساسی بود. البته افرادی و یا حرکت‌هایی در این بین پیدا شدند که خواستند از این خط بگذرند و یا به اصطلاح خط شکنی کنند، ولی جنبش راه سبز هیچگاه از اجرای بدون تنازل قانون اساسی منحرف نشده است و انشاء الله تا انتها هم همین راه را خواهد رفت.»وی افزود:«ملت ما می‌خواهد که در رقابت نفس‌گیر جهانی و منطقه‌ای، عقب نیفتد. ملت ما می خواهد با جهان خارج به جای دعوا و دشمنی، تعامل داشته باشد و سیاست خارجی توسعه گرا را دنبال کند. ملت ما می خواهد کالاهای تولیدی، اعم از کشاورزی و صنعتی، زیر سیل خانمان برانداز واردات بی حساب و کتاب، مدفون نشود. ملت ما می خواهد تحت عنوان خصوصی سازی، بیشترین پروژه ها و فعالیت های اقتصادی کشور در بنگاه های شبه دولتی و نیز سپاه جمع نشود. ملت ما می خواهد به شاخص های بیکاری و فقر به عنوان یک وظیفه دینی و اسلامی و ملی اهمیت داده شود و … با انبوه تبلیغات شاخص خط فقر و بیکاری و تورم از چشم مردم پنهان نشود.»موسوی خاطر نشان کرد:«ما دوست داریم خود حاکمیت به دنبال آزادی زندانیان، توسعه سیاسی و گسترش فرهنگ آزادی و تنوع رسانه ها و آزادی آنها باشد. بنده صریحا می‌گویم انتشار "کلمه سبز" و "اعتماد ملی" حتی اگر ضرری هم داشته باشد، ضرر آن کمتر از رسانه های غیرملی داخلی و رسانه های خارجی است. می دانم قبول نخواهد شد، یا حداقل در شرایط کنونی قبول نخواهد شد. ولی می گویم وجود کانال یا کانال های رادیویی و تلویزیونی برای جنبش سبز، نظام را تقویت می کند و به وحدت ملی کمک می‌کند.»

No comments:

Post a Comment