Friday, March 12, 2010

تاخير مجدد در راه اندازي نيروگاه بوشهر تا زمستان سال آينده

وزير خارجه روسيه اعلام کرد که کارهاي مقدماتي براي آماده کردن تاسيسات بوشهر براي بهره برداري در حال انجام است و تا پايان سال 2010 بهره برداري از آن آغاز خواهد شد.
به گزارش ايلنا به نقل از راديو بين المللي فرانسه، «سرگئي لاوروف»، وزير خارجه روسيه با اين حال حاضر نشد تاريخ دقيقي را براي افتتاح اين مرکز اتمي ارائه کند. بنا بر اين گزارش، دولت روسيه اعلام کرده است که بهره برداري از تاسيسات اتمي بوشهر که توسط شرکت هاي روسي ساخته مي شود تا پايان سال ميلادي جاري آغاز و ساختمان آن تحويل ايران خواهد شد. قرارداد تکميل ساخت واحد اول نيروگاه اتمي در بوشهر ژانويه 1995 ميلادي در تهران امضا شده بود.
روسيه همچنين موظف شد که يک رآکتور آبي آبي «و.و.ا.ار-1000» و سوخت هسته اي براي آن را به ايران عرضه کند و متخصصان ايراني را آموزش دهد. حجم کل قرارداد حدود يک ميليارد دلار ارزيابي مي شود که از اين ميان قيمت رآکتور حدود 850 ميليون دلار است. پيمانکار کل کارهاي ساخت و مونتاژ واحد اول نيروگاه، موسسه روسي «اتم استروي اکسپورت» است. در ماه فوريه 1998 ميلادي روسيه و ايران توافق کردند که روسيه نه تنها در تجهيز نيروگاه به ايران کمک کند، بلکه به طور کل ساخت آن را تکميل کند. وزير امور خارجه روسيه همچنين گفت که در توافق استارت، تسليحات استراتژيک و تهاجمي به هم مرتبط خواهند بود. به گزارش ايسنا، خبرگزاري نووستي گزارش داد: سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه اعلام کرد که توافقنامه جديد در خصوص کاهش تسليحات استراتژيکي تهاجمي ميان روسيه و آمريکا (موسوم به استارت) ميان تسليحات استراتژيکي و تهاجمي ارتباط برقرار مي کند. وي در پاسخ به سوال خبرنگاران مبني بر اينکه آيا در توافقنامه جديد ارتباطي بين سامانه سپر ضد موشکي و پيمان "استارت" وجود خواهد داشت يا خير تاکيد کرد که بدون ترديد چنين ارتباطي را شامل خواهد شد. وزير امور خارجه روسيه گفت: اين ارتباط (ميان تسليحات تهاجمي، دفاعي و استراتژيکي) خواهد بود و بدون شک منعکس خواهد شد. مهم آن است که اين مساله به عنوان واقعيت عيني وجود دارد.

No comments:

Post a Comment