Thursday, April 14, 2011

جایزه سال ۲۰۱۱ پن به نسرین ستوده تعلق گرفت

انجمن آمریکایی قلم (پن) روز چهارشنبه ۲۴ فروردین (۱۳ آوریل) اعلام کرد که جایزه آزادی قلم باربارا گلداسمیت سال ۲۰۱۱ خود را به نسرین ستوده، وکیل، فعال حقوق بشر و روزنامه نویس ایرانی اختصاص داده است.

شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل و یکی از دوستان نزدیک خانم ستوده، روز ۲۶ آوریل با حضور در جشن سالانه انجمن قلم که در موزه تاریخ طبیعی نیویورک برگزار می شود، از طرف خانم ستوده جایزه را دریافت خواهد کرد.

این جایزه به کسانی تعلق می گیرد که به دلیل استفاده از آزادی بیان یا دفاع از آن تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند یا زندانی می شوند.

خانم ستوده اواسط شهریور سال گذشته بازداشت و سپس به تحمل ۱۱ سال زندان و محرومیت از وکالت به مدت بیست سال محکوم شد و هم اکنون دوران محکومیت خود را می گذراند.

کوامی آنتونی آپیا، رئیس انجمن قلم آمریکا گفت که خانم ستوده "به عنوان یک نویسنده و وکیل خود را وقف این اندیشه ساده و قدرتمند کرد که حقوقی که قانون آنها را تضمین می کند، تردیدناپذیرند و همه به طور برابر از آن بهره مند می شوند".

او از دولت ها و مردم سراسر جهان خواست برای آزادی آزادی فوری خانم ستوده به دولت ایران فشار بیاورند.

خانم ستوده اوایل فروردین ماه جایزه زنبق طلایی شهر فلورانس در ایتالیا را هم به خود اختصاص داده بود.

این جایزه هر دو سال یک بار به افراد یا سازمان هایی اهدا می شود که "گام هایی شایسته در پیشبرد و برقراری صلح و دفاع از حقوق بشر" برداشته اند و در این راه "با آسیب و آزار" رو به رو بوده اند.

خانم ستوده از جمله کسانی بود که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در پیام نوروزی امسال خود از آنها نام برد و به نقض حقوق آنها توسط دولت ایران اعتراض کرد.

او در دوران زندان تا کنون چند بار در اعتراض به رفتار مسئولان و شرایط زندان دست به اعتصای غذا زده است.

خانم ستوده پیش از اشتغال به کار وکالت به عنوان روزنامه نگار در مطبوعات ایران مطالبی در مورد حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و کودکان منتشر می کرد.

او در دوران وکالت هم عمدتا به دفاع از فعالان حقوق زنان، متهمان سیاسی و امنیتی و نوجوانانی می پرداخت که پیش از رسیدن به سن قانونی مرتکب قتل شده بودند، اما مجازات اعدام برای آنها در نظر گرفته شده بود.

انصراف از تقاضای تجدید نظر در پرونده

نسرین ستوده وکیل و فعال حقوق بشر در نامه ای به رئیس دادگاه انقلاب از درخواست تجدید نظر در حکم ۱۱ سال زندانش انصراف داده است.

رضا خندان همسر خانم ستوده با اعلام این موضوع به بی بی سی فارسی گفت با توجه به اینکه ماموران زندان در قبل از دادگاه بدوی به او اعلام کرده بودند" که اجازه نمی‌دهند کمتر از ۱۱ سال زندان برای او در نظر گرفته‌ شود و عملا این اتفاق افتاد. مجدد نیز بازجوها به او گفته اند که رای ۱۱ سال زندان را از دادگاه تجدید نظر تحویل خواهند گرفت." به همین دلیل همسرم پیگیری را بیهوده دانست و در نامه ای به رئیس دادگاه انقلاب از درخواست تجدید نظر انصراف داده است.

آقای خندان همچنین با اشاره به اتهامات خانم ستوده گفت ۱۱ سال زندان به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، تبانی و اجماع و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر صادر شده است. در خصوص پرونده حجاب خانم ستوده با اینکه دادگاه تشکیل شده اما هنوز حکمی برای این پرونده صادر نشده است.

همسر نسرین ستوده درخصوص آخرین وضعیت همسرش به بی بی سی فارسی گفت :" پس از فشارها و اعتصابی که در زندان داشت، وزن کم کرده است و از ۵۸ کیلو به ۴۴ کیلو رسیده است. اما در عین حال برای اینکه ما دچار نگرانی نشویم، مشکلاتش را بیان نمی‌کند. در آخرین دیدار ما مشکل بینایی آزارش می داد و مسئولان زندان اجازه مراجعه او به چشم پزشک را نمی‌دهند."

No comments:

Post a Comment