Monday, April 4, 2011

لاریجانی: ارسال پیام نوروزی اوباما برای ایرانیان مضحک بود

لاریجانی: ارسال پیام نوروزی اوباما برای ایرانیان مضحک بود

لاریجانی

لاریجانی رئیس جمهوری آمریکا را به خاطر فرستادن پیام نوروزی مورد انتقاد شدید قرار داده است

رئیس مجلس ایران پیام تبریک رئیس جمهوری آمریکا به ایرانیان را مورد انتقاد قرار داده است.

به گزارش خانه ملت - پایگاه اطلاع رسانی مجلس - علی لاریجانی، رئیس مجلس و نماینده قم، در سخنانی در آغاز جلسه علنی روز دوشنبه، 15 فروردین (4 آوریل)، ضمن تبریک سال جدید، پیام تبریک باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، برای مردم ایران را "تاسف آور" توصیف کرد.

علی لاریجانی در مورد اقدام آقای اوباما گفت "به نظر می رسد وی لباس رئیس جمهور یک کشور بزرگ را از تن در آورده و در حد رئیس حزب سبز شعبه یکی از شهرهای دور افتاده اروپا سخن رانده است" اما دلیل نامناسب بودن اقدام رئیس جمهوری آمریکا در مخاطب قراردادن مردم ایران را توضیح نداد.

تماشا کنید پیام نوروزی باراک اوباما را ببینید

وی افزود که "همان مقدار که این اقدام برای رئیس جمهور یک کشور مضحک بود، برای ایرانیان درس آموز بود که پشت صحنه دغل کاری یکی دو سال گذشته آنان در پیگیری گفتگو با جمهوری اسلامی ایران را بهتر بشناسند."

رئیس جمهوری آمریکا امسال نیز، مانند دو سال قبل از آن، به مناسبت فرا رسیدن نوروز و سال جدید شمسی، پیامی خطاب به ملت ایران فرستاد و گفت که حکومت ایران نخواهد توانست با ایحاد رعب و سرکوب منتقدان و معترضان، آینده را شکل دهد.

در حالیکه آقای اوباما در پیام نوروزی نخستین سال ریاست جمهوری خود، رهبران جمهوری اسلامی را مخاطب قرار داده و از آنان خواسته بود برای بهبود روابط دو کشور تلاش کنند، بخش عمده ای از پیام سال جاری خود را به اطمینان بخشی به ایرانیان در مورد دستیابی به آزادی و استقرار حکومتی پاسخگو و مورد نظر آنان اختصاص داد.

اوباما

اوباما به تشابه بین حرکتهای اعتراضی منطقه و ایران اشاره کرده است

وی به خصوص اظهار داشت که بین جنبش های سیاسی کنونی خاورمیانه و اعتراضات ایرانیان نسبت به نتیجه بحث برانگیز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری تشابه وجود دارد.

پیام نوروزی رئیس جمهوری آمریکا از تعدادی از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان پخش و در برخی از سایت های خبررسانی منتشر شد.

آقای لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود در نخستین جلسه مجلس در سال جدید، حرکت های اعتراضی در بعضی کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را "رویدادی کم نظیر" توصیف کرد و افزود که این جنبش ها "حکومت های دیکتاتورها و حامیان غربی آنان را دچار سر در گمی کرده است."

مواضع متفاوت

حرکت های اعتراضی ماههای اخیر به سقوط رئیسان جمهوری غربگرای تونس و مصر منجر شده و جنگ بین حکومت ضد غربی لیبی و مخالفان مسلح آن، و همچنین اعتراضات گسترده در سوریه، یمن و بحرین را در پی داشته است.

مقامات و رسانه های دولتی در ایران از اعتراضات در لیبی، بحرین و یمن حمایت کرده اما حرکت اعتراضی در سوریه را به توطئه خارجی نسبت داده است.

رئیس مجلس کشورهای غربی را به تلاش برای انحراف این اعتراضات از مسیر واقعی آنها متهم کردو گفت: "در همه این کشورها، حرکت مردم رو به جلو است و با آگاهی مردم از سیاست های غرب به ویژه آمریکا، امکان انحراف این نهضت ها رو به کاهش است."

تظاهرات ضد دولتی در سوریه

جمهوری اسلامی اعتراضات سوریه را به توطئه خارجی نسبت داده است

وی در عین حال حمایت غرب از حرکت های اعتراضی در منطقه را "بازی مزورانه غرب و بازی سخیف امپریالیستی دیکتاتوری آمریکا" توصیف کردو اظهار داشت که به همین دلیل، پیروزی سریع و کم هزینه مردم امری غیر واقعی است.

علی لاریجانی با اشاره به اعزام نیرو از کشورهای عرب منطقه خلیج فارس به بحرین، دولت آمریکا را به این خاطر که از چنین اقدامی جلوگیری نکرده است به بی صداقتی متهم کرد و گفت که آمریکاییان نمی توانند خود را طرفدار حقوق بشر بدانند و ادعا کنند که در کنار ملت ها قرار دارند.

رئیس مجلس ایران گفت: "آمریکا با دو سلاح زور و فریب به جنگ مسلمانان آمده، در جایی با زور به دنبال مقابله با اراده ملت هاست و درجایی دیگر، با فریب کاری قصد شکستن اراده مبارزین را دارد."

وی کشورهای غربی را به خاطر اقدام نظامی در لیبی مورد انتقاد قرار داد و گفت که "آنان قبل از نجات مردم از زیر آتش هایی که ارتش های غربی و حکومت لیبی برافروخته اند، به دنبال امضای قراردادهای نفتی به صورت آشکار و پنهان هستند."

اشاره آقای لاریجانی به مشارکت کشورهای عضو پیمان ناتو، و برخی کشورهای عربی، در اجرای قطعنامه شماره 1979 شورای امنیت در مورد حمایت از غیرنظامیان لیبی در برابر حملات مسلحانه نیروهای دولتی است.

بروز نا آرامی در لیبی باعث کاهش شدید صادرات نفت این کشور شده که همواره به کشورهای غربی فروخته می شد و اخیرا گزارش شد که دولت قطر قراردادی را با نیروهای مخالف برای عرضه نفت صادراتی از مناطق تحت کنترل آنان امضا کرده است.

No comments:

Post a Comment