Sunday, November 15, 2009

رضا پهلوی در محکوم کردن اعدام احسان فتاحیان: حکومت ایران اشغالگر و ایران ستیز است

رضا پهلوی در محکوم کردن اعدام احسان فتاحیان: حکومت ایران اشغالگر و ایران ستیز است

24 آبان- رضا پهلوی شخصیت شناخته شده اپوزیسیون ایران در یک بیانیه به اعدام احسان فتاحیان، زندانی سیاسی کرد که 20 آبان به چوبه دار سپرده شد، اعتراض کرد. رضا پهلوی در این بیانیه که دیروز انتشار یافت، حکومت ایران را «اشغالگر و ایران ستیز» نامید که «برای بر جا ماندن خود دست به هرگونه پلیدی و جنایتی می زند». وی با خطاب قرار دادن ایرانیان نوشت: «آنچه خمینی پایه گذاشت و کسانی غرقه در نوستالژی خون وخشونت، امروز از آن به عنوان راه طیبه امام یاد می کنند و خواهان بازگشت تام و تمام به آنند، یک نظام آپارتاید محض بود که برترین ویژگی اش تا به همین امروز، بخش کردن انسان ها به خودی و غیرخودی، و یا کافر و مومن بوده است.» در این بیانیه هم چنین آمده است: «نظام آپارتاید ولایی که سیادت و سروری یک طیف غیر مولد را بر همه دیگر قشر ها و گروه های اجتماع رسمیت بخشیده است، برای خود حق مطلق تفسیر و روایت در همه زمینه های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و دینی قائل است و با تکیه به این حق مطلق، که اصولا ناقض هر گونه برداشت اصیل از مفهوم حق است، هر آن کس را که مطابق منافع او عمل نکند، محارب، مفسد و مُرتد نامیده و در نهایت به حذف و نابودی فیزیکی اش دست می زند». رضا پهلوی سپس با اشاره به لایه های مختلف اجتماعی که مورد آزار حکومت قرار می گیرند می افزاید: «در کنار دراویش و عارفان میهن ما که حکومت فقیهان از هیچ فرصتی برای پایمال کردن حقوق اولیه آنان چشم پوشی نمی کند، دو تا از شریف ترین و بلند آوازه ترین تیره های قوم ایرانی، یعنی بلوچ ها و کردها، بزرگ ترین رنج ها را در این سی سال برده اند. آن ها از هر غیر خـودی ای غیر خـودی تر شمرده شـده اند، و این در حالی است که تاریخ ایران بدون این راستین ترین فرزندان ایرانزمین پنداشتنی نیست و اصولا تمدن ایرانی هرگز هیچ یک از فرزندان خود را غیر خودی ندانسته و امروز نیز نمی داند». وی با نوید آزادی ایران و آینده ای که در آن هیچ کس را بر کسی برتری نیست، اعدام احسان فتاحیان را محکوم کرده و می گوید: «مرگ اجباری و نابهنگام احسان عزیزم را از سوی ملت بزرگ ایران به خانواده ی گرامی و همه بازماندگان و دوستان اش تسلیت می گویم و خود را در اندوه بزرگ شان شریک می دانم؛ خون او به هدر نخواهد رفت، و ایرانزمین نام یکایک فرزندان دلیر اش را در حافظه ثبت خواهد کرد.»

اعدام زندانیان سیاسی: دهان کجی رژیم به مردم

21 آبان- پس از اعدام احسان فتاحیان زندانی سیاسی کرد در صبح روز چهارشنبه 20 آبان در زندان سنندج اینک شیرکوه معارفی یک زندانی سیاسی دیگر در شهر سقز در آستانه اعدام قرار گرفته است. احسان فتاحیان که از یک سال پیش در زندان بسر می برد در نامه ای که در آخرین روزهای زندگی منتشر ساخت نوشت «جرم من تنها عضویت در کومله است». به گفته خلیل بهرامیان وکیل شیرکوه معارفی، این زندانی که حکم اعدام وی در دادگاه تجدیدنظر نیز تأیید شد، به سلول انفرادی منتقل شده است. ادعام احسان فتاحیان، زندانی جوان کرد سبب اعتراضات گسترده محلی و بین المللی شد. رژیم جمهوری اسلامی بی اعتنا به درخواست های سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر، احسان فتاحیان را به چوبه اعدام سپرد. اعدام زندانیان سیاسی که از مدتها پیش در زندان بسر می برند همزمان با صدور احکام بلند مدت زندان برای زندانیانی صورت می گیرد که طی رویدادهای اخیر در ایران در تظاهرات خیابانی دستگیر شده اند. جمهوری اسلامی صدور حکم اعدام واجرای آن را با گروه ها و در مناطقی آغاز کرده است که گمان می کند در پیشبرد و اجرای آنها از پشتیبانی افراد بیشتری برخوردار خواهد بود. حال آنکه رویدادهای پس از «انتخابات» 22 خرداد نشان داد که شرایط و معادلات سیاسی جامعه نسبت به سالهایی که رژیم دست باز در سرکوب داشت به شدت تغییر کرده است.

کروبی: حکومت سر در گم است و با این سیاست دوگانه مردم حق دارند به ما اعتماد نکنند

17 آبان- مهدی کروبی در دومین پیام ویدئویی خود درباره حمله نهادهای سرکوب به تظاهرکنندگان توضیح داد. وی اظهار داشت: «یکی از حوادث مهم که پس از انقلاب در کشور روی داد تسخیر سفارت آمریکا بود. هر سال هم مراسمی برپا می شد. امسال با توجه به مسائلی که وجود دارد، گروه های سیاسی هم اعلام کردند. ما هم قرار بود به میدان هفت تیر برویم و اعلام کردم هر جا که مردم شعارهای انحرافی دادند من متوقف می شوم و آنها از ما جدا شوند. ما این کار را کردیم تا میدان هفت تیر هم آمدیم ولی نیروی پلیس آنجا جلوی ما را گرفتند و بسیار هم خشن با مردم برخورد کردند. حتی محافظان مرا کتک زدند. ما هم سوار شدیم و برگشتیم و اینکه در راه چه دیدیم دیگر نمی گویم فقط بگویم که خشونت با خانم ها بسیار شدید بود» وی در بخش دیگری از این سخنان به سیاست دوگانه جمهوری اسلامی در رابطه با آمریکا اشاره کرد و گفت: «آنچه برای من سئوال است سیاست های دوگانه جمهوری اسلامی و دم خروس و قسم حضرت عباس است. جمهوری اسلامی تا چندی پیش مدام تلاش می کرد تغییر سیاست بدهد، نامه می نوشت، تبریک می گفت، آنها جواب نمی دادند، ادامه مذاکره می کرد» وی افزود: «ولی شما بحث هایی را که آقای میرتاج الدینی نماینده محترم تبریز از ناگفته های یک سفر در یک شماره «ایران» منتشر کرده بخوانید. او می گوید در یک جلسه پنجاه نفر از شخصیت های مهم آمریکایی از سیاستمدار، دانشگاهی و روزنامه نگار و نظریه پرداز و کسانی که تلاش می کنند دو ساعت با حضور رییس جمهور خودمان جلسه داشتیم و بحث خوبی داشتیم!» کروبی می افزاید: «من به عنوان یک عنصر سیاسی عرض می کنم اگر چنین جلسه ای در طول بیست سال گذشته توسط یکی از دولت های قبلی برگزار می شد قطعا کفن پوشان بخصوص در قم و تهران و تبریز معرکه راه می انداختند و حالا چگونه میشود که این جلسه ها هیچ اشکالی ندارد و روزنامه های زنجیره ای مانند کیهان هیچ بحث نمی کنند ولی حالا یک مرتبه این همه هیاهوی گسترده و شعار علیه آمریکا!» وی افزود: «منافع ملت ایران چیزی نیست که دستخوش ما حکومتی ها باشد که هر روزی بر یک تحلیل هایی [تنظیم شود] که اسرارش را هم مردم خبر ندارند. در یک روز پنجاه نفر در یک جلسه بنشینند و با آمریکایی های مهم راجع به روابط دو طرف، افغانستان، هسته ای، نفت بحث بشود و یک روز دیگر همه چیز را به هم بزنند». کروبی در پایان گفت: «با این وضع برای مردم مشکل ایجاد می شود و معلوم می شود حکومت سر درگم است و نمی داند چه کار بکند. من وظیفه خود می دانم اینها را اعلام کنم ولو اینکه عوارضی هم برای من داشته باشد و سختی هایی هم باشد، هیچ اشکالی ندارد. این دوگانگی اعتماد مردمم را از بین می برد و آن وقت به گفته های ها اعتماد نمی کنند و حقشا است که [اعتماد] نکنند». (دومین پیام ویدئویی کروبی)

خاتمی: در این وضعیت بحرانی حذف دلبستگان به نظام بزرگترین توطئه علیه جمهوری اسلامی است

16 آبان پایگاه خبری جماران- محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه خبری جماران، ضمن انتقاد از برخورد مقام‌های جمهوری اسلامی با منتقدان به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری گفت: «به صراحت تأکید می‌کنم حذف دلبستگان به انقلاب با این عناوین و روش‌های بی‌اساس که از سوی جریانی خاص دنبال می‌شود، بزرگترین توطئه علیه جمهوری اسلامی است و نتیجه آن سوق دادن نیروهای اجتماعی به سوی جریاناتی است که با اصل انقلاب و نظام در تعارض هستند». وی حاکمان کنونی را به فاصله گرفتن از دیدگاه‌های آیت‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی متهم کرد و گفت: «امام معتقد بودند که سلایق مختلف باید وجود داشته باشد. حتی به صراحت اعلام کردند که کسی که با اصل نظام مخالف است، او در این مملکت آزاد است و باید امنیتش تأمین شود، مگر اینکه دست به سلاح ببرد یا توطئه‌ای کند که بخواهد به زیربنای نظام آسیب بزند که البته هیچ نظامی هم این را نمی‌پذیرد». خاتمی افزود: «ما نباید برای مردم تصمیم بگیریم. نباید انتخاب و رأی مردم را محدود کنیم». وی با تأکید دوباره بر پایبندی اصلاح‌طلبان به «اصول جمهوری اسلامی» و «لزوم اجرای درست قانون اساسی» افزوده است: «کسانی که به رأی مردم معتقد نیستند و حاضرند در رأی مردم تصرف کنند یا آن را نادیده انگارند، با انقلاب و جمهوری اسلامی بیگانه‌اند». محمد خاتمی سپس با اشاره به اینکه جمهوری مورد نظر آیت‌الله خمینی «همین جمهوری که در دنیا هست» بوده، ادامه می‌دهد: «آنچه که دنیا به آن رسیده، دستاورد بسیار مهمی است. یعنی حکومت‌ها برآمده از مردم هستند. تعیین‌کننده، رأی مردم است. قوای مختلف و منفک از هم وجود دارند. مسئولیت‌ها مشخص است و هیچ قدرت و اختیار غیر مسئولی وجود ندارد. محور و مدار خود مردم هستند. رضایت مردم بسیار مهم است. جمهوری به معنی حکومت مردم بر سرنوشت خویش است».
وی افزود: «دشمن بدش نمی‌آید که به دنیا بگوید در جمهوری اسلامی آزادی نیست. در جمهوری اسلامی حقوق بشر زیر پا گذاشته می‌شود. در جمهوری اسلامی حتی اگر کسی معترض باشد که در فلان مقطعی مثل انتخابات مشکلاتی و انحرافاتی وجود داشته، با روش‌های سخت و خشن با او برخورد می‌شود. دشمن اتفاقاً خیلی خوب از این موضوع برای مشوش کردن چهره انقلاب مردمی ما سواستفاده می‌کند». خاتمی با اشاره به اینکه وضعیت کنونی جامعه ایران بحرانی است، در باره نحوه پایان بخشیدن به این بحران گفته است: «معتقدم که اولاً بزرگان باید بپذیرند که در جامعه مشکل و بحران وجود دارد، ثانیاً در عین حال که همه سلایق باید آزاد باشند، همه امکانات و مصونیت‌ها در اختیار یک سلیقه خاص که جز به حذف نمی‌اندیشد، قرار نگیرد و همه بتوانند صحبت کنند. آن وقت است که زمینه برای وحدت واقعی پیرامون اصول با وجود اختلاف نظرها و سلیقه‌هایی که مردم باید به آن رأی بدهند، فراهم می‌آید و آن وقت ما می‌توانیم به چارچوب‌های اصلی که مردم و امام و نظام جمهوری اسلامی می‌خواستند، برگردیم».

روزنامه گاردین: آزمایش کلاهک هسته ای توسط جمهوری اسلامی

15 آبان- روزنامۀ انگلیسی گاردین امروز بر اساس اسناد محرمانه نوشت آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار توضیحات ایران در مورد آزمایش نوع جدیدی از کلاهک های اتمی توسط این کشور شده است. بر پایۀ اسناد آژانس بین المللی انرژی اتمی دانشمندان ایرانی نوع جدیدی از کلاهک ها را آزمایش کرده اند که دارای سیستم انفجار دوگانه اند و به همین خاطر نه فقط از فن شناسی پیشرفته برخوردارند، بلکه نیز در آمریکا و انگلستان از اسرار محرمانه دفاعی به شمار می روند. عناصر مربوط به این آزمایشات در پروندۀ آژانس بین المللی انرژی اتمی تحت عنوان "وجوه محتمل نظامی برنامۀ اتمی ایران" گنجانده شده که همگی نیز بر پایۀ گزارش های سرویس های اطلاعاتی غربی جمع آوری و شناسایی شده اند.

دیده بان حقوق بشر: قوه قضاییه آزار و تجاوز جنسی در زندانها را لاپوشانی می کند

15 آبان- ديده بان حقوق بشر امروز از قوه قضاييه جمهوری اسلامی خواست به جای هر گونه لاپوشانی سريعا به تحقيق درخصوص پرونده های تجاوزجنسی در زندانها بپردازد. ديده بان حقوق بشر سه مورد تجاوزجنسی زندانیانی را که پس از انتخابات رياست جمهوری 22 خرداد دستگير شده بودند مستند کرده است. در آخرين مورد، پزشکی قانونی جراحات متعددی که بر روی بدن فعال سياسی جوان ابراهيم مهتری در نتيجه شکنجه و بدرفتاری که با اظهارات وی درخصوص آزارواذيت جنسی همخوانی دارد را تاييد کرده است. اما مقامات قوه قضاييه از اينکه تحقيقات بيشتری را روی اين پرونده صورت بدهند خودداری کرده و به جای آن به مهتری وخانواده اش گفته اند که اگر درخصوص اين آزار واذيت ها صحبت کنند با تبعات سختی مواجه خواهند شد. سارا لی ويتسون مديربخش خاورميانه وشمال آفريقای ديده بان حقوق بشر دراين زمينه گفت: "اين خجالت آور است که دولت ايران چشمان خود را بر روی شواهد رسمی درخصوص آزار وآذيت شديدجنسی روی زندانيان که توسط مسوولان زندان صورت گرفته می بندند. "

مهتری ۲۷ ساله، ابتدا در تاريخ ۲۶ ژوييه دستگير ودر تاريخ اول اگوست آزاد شد. در تاريخ ۱۹ اگوست چندين مامورامنيتی که به اعتقاد مهتری وخانواده اش از اعضای سپاه پاسداران بودند وی را از محل کارش ربودند و بعد به مکانی در شرق تهران منتقل کردند. او به ديده بان حقوق بشر گفت که در جريان بازداشت به شدت مورد ضرب وشتم قرار گرفته است و با باتون مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است.
به گفته وی در تاريخ ۲۴ اگوست کسانی که وی را دستگير کرده بودند در نقطه ای در تهران او را درحالی که دستان و پاهايش بسته و نيمه هوش بود رها کردند. خانواده ای که او را يافتند به يک بيمارستان منتقل کردند. پزشکی قانونی که وابسته به قوه قضاييه است روز بعد مهتری را معاينه کرد. مهتری به ديده بان حقوق بشر گفت که به محض اينکه مقامات بيمارستان متوجه شدند که او تازه از زندان آزاد شده تلاش کردند گزارش پزشک قانونی را از بين ببرند اما يکی از نزديکانش موفق شد هنگامی که از بيمارستان ديدن می کرد يک کپی از ان بگيرد.
دومين فرد ابراهيم شريفی ۲۴ ساله است که در تاريخ ۲۳ ژوئن دستيگر شد. او به ديده بان حقوق بشر گفت که در زندان زمانی که دستان، چشمان و پاهايش بسته بوده است مورد تجاوز قرارگرفته است. او همچنين گفت به دليل تالمات ناشی از اين واقعه بعد از آزادی از زندان چندين بار تا آستانه خودکشی پيش رفته است. او اضافه کرد که مقامات قوه قضاييه از اينکه شکايت او را بپذيرند خودداری کرده اند و به جای آن به او گفته اند که اگر درمورد اتفاقاتی که برايش رخ داده صحبت کند خانواده با خطر مواجه خواهند شد.
سومين مورد پرونده های تجاوز مريم صبری ۲۱ ساله است که در تاريخ ۳۰ جولای در جريان مراسم چهلم نداآقاسلطان در بهشت زهرا دستگير شد. صبری بعد از آن دستگير شد که عکسی از وی روی وب سايتی نزديک به سپاه پاسداران که عکس هايی از تظاهر کنندگان را برای شناسايی شان روی وب سايت خود قرار می داد منتشر شد. صبری می گويد که وی چهار بار پياپی توسط زندانبانان مورد تجاوز قرار گرفت.
مهتری تنها موردی است که مدارک پزشکی قانونی و رسمی از جراحاتی که بر روی بدن وی وجود دارد، اظهاراتش در خصوص تجاوز با باتوم را نيز تاييد می کند. برخی منابع نزديک به مهدی کروبی که کميته ای را برای تحقيق در خصوص وضعيت زندانيان سياسی که بعد از انتخابات دستگير شده اند تشکيل داده گفتند که مقامات قوه قضاييه به کروبی گفته اند که تجاوز با باتوم که توسط پزشکی قانونی نيز مستند شده محرز است اما هويت کسانی که چنين اقدامی را مرتکب شده اند نامشخص است. مهتری درحال حاضر در خارج از ايران به سر می برد. بعد از اينکه وی کشور را ترک کرد مقامات امنيتی دو بار به خانه پدر وی حمله کردند. در جريان دومين حمله به خانه پدر وی آنها او را تهديد کردند که اگر درخصوص آنچه بر پسرش رفته صحبت کند وی را نيز دستگير خواهند کرد.

صدها نفر در سراسر ایران دستگیر شدند

15 آبان - عزیزالله رجب‌زاده فرمانده انتظامی تهران به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته است پلیس حضور مناسبی در سطح تهران برای حفظ و تأمین امنیت مراسم ۱۳ آبان و همچنین برقراری نظم داشت. وی گفت: «آمادگی داشتیم اگر تجمع غیرقانونی شکل گرفت، از بی‌نظمی جلوگیری کنیم که در این رابطه پلیس از تجمعات کمرنگی که به صورت غیرقانونی در برخی از مسیرها مانند خیابان‌های قائم مقام فراهانی، کریمخان، شهید مطهری شکل گرفت، جلوگیری کرد». به گفته سرتیپ رجب‌زاده، در روز ۱۳ آبان که طی آن هزاران نفر از مردم در سراسر ایران به اعتراض پرداختند تنها در تهران ۱۰۹ نفر دستگیر شده‌اند که برای ۶۲ نفر از دستگیرشدگان شامل ۴۳ مرد و ۱۹ زن پرونده قضایی تشکیل شده و مابقی افراد با قرار کفالت آزاد شده‌اند. این عده شامل کسانی می شود که توسط پلیس دستگیر شده اند. رجب‌زاده گفت بخشی از دستگیری‌های روز ۱۳ آبان توسط نیروهای بسیج صورت گرفته که پلیس آماری در این زمینه ندارد. فرمانده انتظامی شهر تهران گفت که پلیس در این روز از سلاح گرم استفاده نکرده و هیچ تیراندازی از سوی مأموران پلیس انجام نشد. حال آنکه تمامی گزارش ها و فیلم های مربوط به این روز حاکی از پرتاب گاز اشک آور و شلیک هوایی و یا زمینی است. اگر سخنان فرمانده انتظامی تهران درست باشد پس باید نتیجه گرفت که نیروهای دیگری به مجهز به سلاح سرد و گرم بوده اند و اقدام به تیراندازی و حمله به مردم کرده اند. گزارش ها و صحنه های مشابه از بسیاری از شهرهای ایران که در این روز در آنها تظاهرات بر پا شده است، حاکی از حمله به مردم، ضرب و شتم و دستگیری برخی از آنهاست.

سی سال پس از اشغال سفار ت آمریکا: مردم و حکومت در برابر یکدیگر

13 آبان خبرنامه گویا- به گزارش فرهاد رجبعلی، خبرنگار خبرنامه گویا، هزاران نفر در سالروز تسخیر سفارت سابق امریکا در تهران در خیابان های اطراف سفارت اجتماع کرده و برخلاف سال های گذشته شعار مرگ بر روسیه سر دادند. راس ساعت ده صبح به دلیل بسته شدن ایستگاه های مرکزی مترو جمعیت کثیر در ایستگاه مفتح در تقاطع خیابان مطهری و مفتح تهران گردهم آمدند و با پرچم های سبز رنگ به سمت میدان هفت تیر حرکت کردند. نیروهای امنیتی بلافاصله پس از تشکیل اولین جمع تظاهرکننده وارد عمل شد و به ضرب و شتم مردم پرداخت. اما جمعیت تظاهرکننده خود را به میدان هفت تیر رسانده و برای دقایقی به سردادن شعار پرداختند. از جمله شعارها می توان به: "مرگ بر دیکتاتور"، سفارت روسیه لانه جاسوسیه"، "کروبی دستگیر بشه ایران قیامت میشه" اشاره کرد.

نیروهای امنیتی و یگان ویژه مانع حرکت تظاهرکنندگان حامی میرحسین موسی به سمت سفارت سابق امریکا در خیابان طالقانی تهران شدند و از ابتدای میدان هفت تیر جمعیت را به سمت خیابان کریمخان و قائم مقام فراهانی هدایت کردند.
بنا به این گزارش، در یورش نیروهای امنیتی بسیاری از تظاهرکنندگان دستگیر و یا زخمی شدند. دو زن میانسال به شدت از ناحیه پا و سر مورد ضرب و شتم قرار گرفته و از ناحیه صورت دچار خونریزی شدید شدند که توسط مردم به بیمارستان های نزدیک منتقل شدند. یکی از دستگیر شدگان در خیابان کریمخان که توسط نیروهای یگان ویژه به داخل خودرو نیروی انتظامی هدایت شده بود، با اصرار مردم از خودرو "ون" به بیرون کشیده شد.
پس از تظاهرات بسیجیان به مناسبت تسخیر سفارت امریکا در خیابان طالقانی تهران، جمعی از آنان با در دست داشتن چوب و چماق و با هدایت یک روحانی که سوار بر نیسانی بود و بلندگویی نیز در دست داشت، فرمان حمله به مردم را در فواصل زمانی مشخص دریافت می کردند. این جمع بسیجی حدود دویست نفر بودند، با ورود به خیابان کریمخان مورد استقبال حامیان میرحسین موسوی قرار گرفتند و آنان با شعارهای "مرگ بر دیکتاتور" پاسخ شعارهای بسیجیان را می دادند.
هر بار که فرمانده روحانی بسیجیان شعار "مرگ بر ضد ولایت فقیه" سر می داد، جمعیت در پاسخ شعار مرگ بر دیکتاتور می داد و هر بار که شعار مرگ بر امریکا داده می شد، حامیان موسوی شعار مرگ بر روسیه سر می دادند. همین عکس العمل ها موجب شد تا بسیجیان به خشم آمده و به تحریک فرمانده روحانی شان به یکباره به مردم یورش برده و چندین بار مردم را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دهند.از نکات قابل توجه در تظاهرات امروز می توان به حضور اول بار و چشمگیر نیروهای یگان ویژه زن اشاره کرد که با تجهیزات مختص به نیروهای زنان وارد عمل شدند و ماموریت داشتند تا با زنان و دختران سبز پوش برخورد فیزیکی نمایند.
تا ساعت 14 به وقت تهران و لحظه مخابره خبر، از خیابان مفتح تا میدان هفت تیر، به سمت غرب، میدان ولیعصر و میدان فاطمی و تا میدان انقلاب تظاهرات و درگیری های پراکنده همچنان وجود دارد. (فیلم های تظاهرات مردم چهارشنبه 13 آبان 88 / 60 ویدئو)

موسوی: ما تا انتها بر سر خواسته های خود مستحکم خواهیم ایستاد

09 آبان سایت کلمه- میرحسین موسوی در آستانه سیزده آبان، سالگرد اشغال سفارت آمریکا که از سوی جمهوری اسلامی روز دانش آموز خوانده شد، چهاردهمین بیانیه خود را منتشر کرد. موسوی در این بیانیه بدون آنکه به اشغال سفارت آمریکا اشاره کند، آن را بیشتر به تبعید آیت الله خمینی و روز تظاهرات دانش آموزان پیش از انقلاب اسلامی ربط داد. وی از اقدام دانشجویان خط امام در اشغال سفارت آمریکا به عنوان «آن حادثه» نام برد و تأکید خود را بر تبعیت «امام» از دانشجویان و مردم گذاشت. در بیانیه از جمله آمده است: «دانشجويان تصور می‌کردند بعد از چند روز حادثه تمام می‌شود و به خانه‌هايشان باز می‌گردند. ولی امام اين رويداد را پيگيری کرد و آن را انقلابی بزرگ‌تر از انقلاب اول ناميد». موسوی در این بیانیه تأکید کرد: «حرکت ما از واگذار کردن اسلام به جبهه خرافه‌پرستان و سپردن انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان، از ناچيز شمردن ميراث و ميوه مبارزات يک‌صدساله مردم ايران و جايگزين کردن آن با تصوراتی گنگ، و از جدايی و بيگانگی نسبت به ريشه‌های تاريخی‌اش نفع نمی‌برد، و اگر برخی دولت‌های بيگانه بر ترويج چنين تمايلاتی اصرار دارند شايد در اين کار سودی ملاحظه می‌کنند. آنها اگر لازم باشد با وجدانی آرام بر سر جنبش امروز ايرانيان پشت ميز معامله می‌نشينند و به همان مقدار آزادی و توسعه سياسی که در کشورهای همسايه‌ وجود دارد برای ملت ما قناعت می‌کنند و در اين قناعت قابل سرزنش نيستند. اين ما هستيم که اگر مصالح خود را به درستی تشخيص ندهيم بايد ملامت ‌‌شويم.» وی سپس فراتر رفته از روز پیروزی در این بیانیه سخن می گوید: «اين روزها هر نگاهی که به نگاهی می‌افتد از پيروزی می‌پرسد. کی به آن می‌رسيم؟ چه چيز ما را به آن می‌رساند؟ کدام قدم و اقدام آن را به پيش می‌اندازد؟ » موسوی با تأکید بر عقلانیت و درستی راه سبز می افزاید: «راه سبز ما يک مسير عقلانی است و اين يک بشارت است، زيرا نشان می‌دهد که ما تا انتها بر سر خواسته‌های خود مستحکم خواهيم ايستاد. اگر دچار تندروی و رفتارهای افراطی بوديم شک نکنيد که با دستانی خالی از نيمۀ راه باز می‌گشتيم، زيرا افراط راه را برای تفريط باز می‌کند. اگر برای قبول اين حقيقت به مثال نياز داريد به سياست خارجی دولتمردان بنگريد. همان وقتی که آنان مناسبات بين‌المللی کشور را به اغراض تبليغاتی آلوده کردند و از خردورزی و متانت کناره گرفتند می‌شد حدس زد که به زودی مصالح بلندمدت مردم را به هيچ معامله خواهندکرد. شانزده سال پيش از اين تهيه سوخت برای تاسيسات هسته‌ای تهران امری بود که نه مسئولان و نه رسانه‌ها انجام آن را يک خبر مهم تلقی نمی‌کردند. امروز قسمت اعظم محصول فعاليت‌های هسته‌ای کشور ،که اين همه جاروجنجال به خود ديده و چندين تحريم برای ملت به همراه آورده است، گويا بايد برای تامين همين نياز ساده تحويل کشورهای ديگر شود، شايد بعدها لطف کنند و اندکی سوخت در اختيار ما بگذارند. آيا اين يک پيروزی است؟ يا يک تقلب آشکار، که چنين تسليمی فتح‌المبين ناميده شود؟ دولتمردان نه مشکلات جهان را حل کردند و نه بر حقوق ترديدناپذير ملت خود تاکيد نمودند، که با گشاده‌دستی از اين حقوق عقب نشستند. آنها نشان دادند که حتی در تسليم شدن و کرنش کردن افراط‌گرند. حتی اگر با تلاش دلسوزان از واگذاری دستاوردهای کشور در زمينه انرژی صلح‌آميز هسته‌ای جلوگيری شود از عواقب افراط و تفريط‌های دولتمردان ايمن نشده‌ايم، زيرا رفتارهای آنان زمينه را برای اجماع بين المللی جهت اعمال تحريم‌ها و فشارهای بيشتر به ملت ما فراهم کرده است.» وی سپس تلاش می کند به پرسش پیروزی کی فرا می رسد پاسخ دهد: «به امید خدا بسیار زود، مخالفان مردم صحنه را ترک می‌کنند. آيا آن روز بايد کشوری تخريب شده برای ملت باقی بماند؟ آن چيزی که امروز بايد نگران آن باشيم مصالح کشور است، زيرا کشور جز صاحبان اصلی‌اش کسی را ندارد که در اين باره ابراز نگرانی کند. ساختن فردا را بايد از امروز آغاز کنيم. بايد برای فردا چنان مهيا باشيم که اگر همين فردا از راه رسيد يکه نخوريم. بايد هريک از ما مردم نه فقط نقش پيشوايی که مسئوليت آن را نيز بر عهده خود احساس کنيم.» موسوی بار دیگر با تأکید بر «اجرای بدون تنازل قانون اساسی» آن را «یک راهبرد کلیدی برای ساختن فردا» می شمارد. وی در همین زمینه می افزاید: «در شرايطی که اصول متعدد قانون اساسی بتوانند بی‌محابا معطل بمانند حقيقت آن است که فرقی ميان قانون خوب و بد وجود ندارد. ساختار سياسی کشور اگر بهترين نظم ممکن باشد به چه کار می‌آيد اگر زندگی‌های ما به آن اعتبار نبخشد، يعنی معنی برايش تدارک نبيند، آن را تنفيذ نکند و اجرای بدون تنازل آن را مطالبه ننمايد؟»

کروبی: می خواهند ما را منزوی کنند ولی ما همه جا حضور خواهیم داشت و از هیچ چیز باکی نداریم

4 آبان- مهدی کروبی در یک پیام ویدئویی به تشریح حمله در نمایشگاه مطبوعات پرداخت. وی در این پیام تأکید کرد: می خواهند ما را منزوی کنند تا در خانه بمانیم و جایی نرویم ولی ما مثل سابق در همه مراسم و راهپیمایی ها حضور خواهیم داشت. کروبی گفت: منتها ما تا حالا نمی گفتیم به دوستان که کجا می خواهیم برویم، ولی حالا بعد از این اعلام خواهیم کرد. او در بخش دیگری از پیام خود گفت: من تعجب می کنم که چرا اینها اینطور می کنند چون این حرف هایی که من می زنم هیچ کدام جدید نیست و از همان زمان رحلت امام نظرم را می گفتم. تازه آن موقع ما در غربت [تنها] بودیم و مردم نمی دانستند این [نظارت] استصوابی چیست و تغییر خبرگان رهبری چرا بوده. حالا که دیگر مردم همه چیز را می دانند! وی در بخش دیگری از پیام خود به یک نکته بسیار مهم اشاره کرد و گفت: تنها وقتی که یا هر دو [منظور دو جناح حکومت است] در قدرت باشند و یا هیچ کدام در قدرت نباشند آن وقت معلوم خواهد شد که چه کسی باید توبه کند!

سیاست اتمی اوباما در برابر رژیم ایران در آستانه شکست

4 آبان خبرگزاریها- برنارد کوشنر وزير امور خارجه فرانسه در مصاحبه با روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف گفته است اگر رژیم تهران معامله هسته‌ ای وين را نپذیرد، هدف حمله نظامی قرار خواهد گرفت. وی هم چنین گفت اسرائيل اين فرصت را در اختيار ما گذاشت تا بتوانيم بحران هسته ای رژیم تهران را از طریق گفتگو حل کنيم، ولي آنها خيلي سريع عمل خواهند کرد. به نوشته دیلی تلگراف با رد مهلت آژانس بین المللی انرژی اتمی از سوی رژیم تهران، سياست مصالحه باراک اوباما در قبال جمهوری اسلامی در آستانه شكست قرار می گیرد. روزنامه فرانسوی فيگارو نیز در سرمقاله خود با عنوان "فرصت از دست رفته" نوشت پیشنهاد البرادعی يک فرصت طلايي بود كه به رژیم تهران ارایه شد اما ملاها كه تاكنون مي گفتند اورانيوم غنی شده را براي فعالیتهای غيرنظامي مي خواهند، در جواب به پيشنهاد اخیر گفتند ترجيح مي دهند اورانيوم غني شده را نزد خودشان نگاه دارند. فيگارو نوشت رژيم تهران مي خواهد باز هم وقت بخرد كه ديگر امكان پذير نيست. مانور مشترک نظامی آمريكا و اسرائيل نشان داد كه گزینه نظامي روي ميز قرار دارد و جدی است.

نمایشگاه مطبوعات: حمله به کروبی و واکنش مردم با شعار «مرگ بر دیکتاتور»

1 آبان- مهدی کروبی یکی از نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات 22 خرداد که با افشاگری های خود در مورد شکنجه و تجاوز در زندان های رژیم مورد خشم زمامداران رژیم و عوامل آن قرار گرفت، با حضور در نمایشگاه مطبوعات بااستقبال شرکت کنندگان در این نمایشگاه روبرو شد. به گزارش ادوار نیوز گروهی از نیروهای لباس شخصی در جریان این بازدید با چماق به وی حمله کرده و با فحاشی عمامه وی را به زمین انداختند. مهدی کروبی تا کنون بارها مورد حمله لباس شخصی ها قرار گرفته است. این اتفاق به گزارش ادوار نیوز حدود ساعت پانزده روی داد. بنا به همین گزارش، مردمی که در نمایشگاه حضور داشتند به پشتیبانی از کروبی پرداخته و با سر دادن شعار «کروبی، کروبی، حمایت ات می کنیم»، «مرگ بر دیکتاتور»، «کروبی زنده باد، موسوی پاینده باد» حمایت خود را از این دو شخصیت معترض اعلام کردند.

No comments:

Post a Comment