Thursday, July 29, 2010

واکنش میرحسین موسوی به سخنان محسن رفیقدوست

واکنش میرحسین موسوی به سخنان محسن رفیقدوست
میرحسین و ناگفته های جنگ
در پی اظهارات هفته گذشته محسن رفیقدوست در مصاحبه با خبرگزاری فارس که در آن مطالبی راجع به نقش موسوی در دوران دفاع مقدس و نیز شخصیت وی مطرح کرده بود، موسوی واکنش تندی نشان داد.
به گزارش البرز به نقل از آفتاب، موسوی گفت: این روزها به بهانه سالروز صدور قطعنامه ۵۹۸ که هیچ سالی از آن یاد نمی‌شد تحریف‌های آشکار و برنامه‌ریزی شده‌‌ای درباره تاریخ دفاع مقدس و نقش دولت در آن صورت گرفته است. این روزها عده‌ای مدعی شده‌اند که می‌خواستند بغداد را فتح کنند و دولت آن زمان مانع آن شده بود. بنده هنوز لب به سخن درباره دهه اول انقلاب باز نکرده‌ام و هیچ‌گاه هم میل نداشته‌ام در این‌باره صحبت کنم ولی ظاهرا مجبورم در صورت ادامه این تحریف‌ها برای دفاع از رزمندگان سلحشور و مدیران برجسته‌ای که در این میان سهمم عمده داشتند ناگفته‌های خود را بگویم و نیز بگویم که استعفای سال ۶۷ بر سر چه بود.
اگر زمان جنگ دولت را در اختیار می‌گرفتید بر سر کشور همان می‌آوردید که بر سر اموال مستضعفان و یتیمان در بنیاد مستضعفان آوردید.
موسوی گفت: آن وزیر سابقی که خود می‌داند چگونه به اینجانب تحمیل شد در عین آنکه بیش از همه در جریان سر ریزشدن همه‌جانبه امکانات دولت به جبهه‌ها بود حالا می‌گوید که اگر امکانات دولت در اختیار جبهه‌ها قرار می‌گرفت ما بغداد را فتح می‌کردیم. باید جمله ایشان را این‌گونه معنی کنید که اگر دولت در اختیار بنده و دوستان مان قرار می‌گرفت ما چه فتوحاتی داشتیم. بنده می‌گویم شما که نمی‌دانم به تحریک چه کسانی در عرض یک هفته چندین مصاحبه علیه دولتی که در آن کار می‌کردید انجام دادید اگر دولت را در اختیار می‌گرفتید بر سر کشور همان می‌آوردید که در طول مدیریت خود بر سر بیت‌المال و اموال مستضعفان و یتیمان در بنیاد مستضعفان آوردید.
میر حسین موسوی گفت: من باور نمی‌کنم که شما فراموش کرده باشید که 4 میلیارد دلار از 6 میلیارد دلار در آمد نفتی کشور هزینه جبهه‌ها و جنگ می‌شد و آن 2میلیارد مابقی نیز در حقیقت برا‌ی حفظ کیان کشور بود که آن هم می‌تواند در خدمت دفاع مقدس تعبیر شود‌. شما مرا مجبور می‌کنید بگویم علی‌رغم نتیجه درخشان دفاع مقدس که به بهای نثار خون‌های بسیار و جانفشانی رزمندگان جان برکف یک سانتیمتر از خاک کشور تقدیم دشمن نشد و این دومین مورد در طول جنگ‌های کشورمان از زمان فتحعلی‌شاه تا انقلاب اسلامی بود، اگر پیوندی قوی‌تر بین جبهه‌ها و دولت وجود داشت و دولت را به بهانه درز خبرها از ماجرای طرح‌های جنگی و دفاعی کنار نمی‌گذاشتند نتیجه‌های بهتری از عملیات گرفته می‌شد. فتح بغداد با تحویل دولت به چند فرمانده نظامی امکان‌پذیر نبود. بلکه برای شکست قطعی دشمن لازم بود از همان اول رابطه دولت با اداره عملی جنگ و طراحی‌های نظامی قطع نشود که چگونگی قطع این ارتباط داستان دیگری دارد که شاید در فرصتی دیگر به آن بپردازم.

وی گفت: این جنگ ناگفته‌های فراوان دارد و من ندیده‌ام که آقای هاشمی به عنوان جانشین فرمانده کل قوا از مشکلاتی که در مورد هماهنگ کردن ارتش و سپاه داشت سخنی گفته باشد. مشکلاتی که به اعتقاد من ربطی به بدنه سپاه و ارتش نداشت و من شاهد بودم که این مشکلات تا چه حد فرساینده بوده است. بعد از 3 سال از شروع جنگ به اعتقاد من اشتباهات اساسی در تعیین استراتژی‌های جنگی پیش آمد که اعزام نیرو به کردستان یکی‌اش بود و از آن مهم‌تر دل بستن به عملیات‌های بزرگ کلاسیک شبیه عملیات‌های دشمن بود که مزایای نسبی ما را در کنار امکانات کشور به شدت تقلیل داد و حدود 5 سال همه امکانات کشور حتی تا حد جمع‌آوری برف روب‌ها از جاد‌ه‌ها و کامیون‌های دولتی و حتی مصادره کامیون‌های بخش خصوصی و همه ظرفیت‌های مالی - صنعتی کشور به کار گرفته می‌شد اما نتیجه آن شد که همه شاهد بودیم.
موسوی در پایان سخنان خود گفت: ایده‌ای که این وزیر سابق درباره فتح بغداد مطرح کرد باقیمانده همان دل بستن‌ها به طرح‌های کلاسیک جنگی و نتیجه‌بخش بودن عملیات‌های بزرگ برای شکست دشمنی بود که ماهانه فقط دو میلیارد دلار از همسایه‌های عرب خود برای جنگیدن با ما باج می‌گرفت و هنگام ختم جنگ بیش از 50 لشگر داشت. این نگاه به جنگ از همان بدو طرح خود در میان رزمندگان مخالفانی داشت و تا جایی که بنده در جریان بودم و در تماس‌هایی که فرماندهان معترضی چون شهید حاج داوود کریمی با بنده داشتند آنها عملیاتی از جنس نقشه‌های دوران نخست دفاع مقدس را ترجیح می‌دادند‌ و این طرح‌ها با توانایی‌های اقتصادی و اجتماعی کشور سازگاری بیشتری داشت و در آینده اگر لازم بشود و به اجبار به این بحث‌ها کشانده شوم موضوع را با بسط بیشتری طرح خواهم کرد.

No comments:

Post a Comment