محمد خاتمی:
تردید نكنیم كه رضایت مردم شرط مهم تحقق حكومت منسوب و سازگار با دین است
رئیسجمهور سابق کشورمان با محکومیت اقدام تروریستی رخ داده در زاهدان و تسلیت به بازماندگان و مردم زاهدان، آن را جنایتی وحشتناک خواند و گفت:« درست در هنگامی كه تحریمها علیه ایران اعمال می شود از سوی برخی کشورها به تروریستهای منفوری كه هزاران تن از مردم بیگناه از جمله مسئولان عالیرتبه و محبوب را ترور كردند اجازه فعالیت مجدد داده میشود و آنها را از لیست تروریستها خارج می كنند که ملت ما همه این اقدامها را به منزله توطئهای علیه خود تلقی میكند.»سیدمحمدخاتمی در دیدار با جمعی از ایثارگران و رزمندگان دوران دفاع مقدس اعیاد ماههای رجب و شعبان را به آنان تبریك گفت و مقاومت مردم را در برابر تجاوز و نیز تلاش برای پاسداری از انقلاب اسلامی و سربلندی میهن را ستود.وی افزود:« 27 ماه رجب روز بعثت حضرت رسول اكرم (ص) است و پانزدهم شعبان میلاد مبارك حضرت بقیه الله (عج) و سوم شعبان تولد پر بركت حضرت ابا عبدالله است البته اعیاد دیگر هم در مدت هست ؛ ولی این سه عید كه به ظاهر سه واقعه است جدا از هم است در واقع به نظر میرسد كه یك مجموعه تدبیر شدهای است كه تاریخ و سرنوشت بشر را رقم میزند.»رئیس بنیاد باران تصریح کرد:« بعثت كه آغاز نزول وحی بر قلب مبارك آخرین فرستاده خداست در واقع رستاخیز بیان و نشر آیین كامل الهی برای انسان خردمند و آزاد است؛انسانی كه یگانهبینی و یگانه پرستی و دلدادگی و سر سپردگی به یگانه بیهمتا در متن جان و فطرت او نهفته است.»رئیس دولت اصلاحات ادامه داد:« بعثت فراخوان به پرستش ناب خداوندی است كه نامها و صفتهای او همه هستی را پر كرده و پیامبر بزرگوار، نمودار درخشان همه نامها و نمودها و انسان كاملی است كه تمامی آدمیان را به این آئین و راه فرا میخواند، راهی دراز که تا "معاد" امتداد دارد.»رئیس موسسه بینالمللی گفتوگوی فرهنگها و تمدنها یادآور شد:« در آئین اسلام كه (كه نام همه آئینهای یكتاپرستی از آدم تا خاتم است ) و در اسلام به معنی مصطلح آن به گستردگی و كمال خود میرسد، خداوند آغاز و انجام پیدا و جهان هستی است و انسان این موجود برتر آفرینش كه خداوند با آفریدن او به خود آفرین گفته است، جانشین خداست و پیامبر(ص) این مرتبت والا را به او تذكر میدهد و او را بفرمان فطرت فرا میخواند و راه نیكبختی برین و جاودان را كه در بازپسین هنگامه زندگی ظهور مییابد به او مینماید.»وی با بیان اینکه « پیامبر"راهنما" است و الگو و اسوه و راهبر و هادی است»، اظهار داشت:« خداوند در قرآن از جمله رسالت پیامبر(ص) را كه باز خواننده آیات خداست را تزكیه آدمیان و آموزش كتاب و حكمت میداند.»خاتمی تاکید کرد:« این رسالت با تزكیه و تربیت جان انسان و پالایش آن از رذیلتها و آرایش آن به فضیلتها آغاز میشود و آنگاه با تعلیم كتاب (تكوین و تشریع) و حكمت این رسالت تكمیل میشود، البته كتاب دربردارنده حكمت است اما به جهت اهمیت آن حكمت به صورت علی حده نیز ذكر شده است و حكمت عبارتست از اندیشه؛عمل و گفتار محكم و درست كه مطمئنا اخلاق مصداق بارز حكمت است.»رئیسجمهور سابق کشورمان افزود:« اخلاق اجمالا یعنی نیت نیكو و كار نیكو مبتنی بر آگاهی و آزادی اختیار به قصد رسیدن به مقصد والا كه خیر برین است و در اخلاق آنچه خیر است باید انجام گیرد و آنچه شر است نباید انجام شود.»رئیس بنیاد باران همچنین به سالروز ولادت اباعبدالله الحسین(ع) اشاره کرد و گفت:« در سوم شعبان نیز ابر مردی زاده میشود كه به تقدیر الهی قهرمان حماسهای میشود كه در پرتو قرآن، آئین پاك محمدی آنچنان كه بوده و هست بماند و بهرغم تحریفها و انحرافهائی كه به خصوص در عرصه سیاست پیش آمد، دین و آئین در ژرفای جان حق و حقیقت از دگرگونی و تحریف مصون بماند.»به گزارش روابط عمومی دفتر سیدمحمد خاتمی ؛ وی ادامه داد:« پانزدهم شعبان هم زادروز مولود مباركی است كه به فرمان خداوند، باید مدار و محور و سالار و سرور جامعهای باشد كه خدا خواسته است و آئین پیامبر آهنگ سیر و صیرورت آن جامعه است.»دوران طلائی زندگی آدمی در این جهان، در آینده است، نه گذشتهخاتمی تاکید کرد:« به باور ما، جامعه برین و خواستنی و بایستنی در آخر الزمان تحقق مییابد و از این رو دوران طلائی زندگی آدمی در این جهان، در آینده است، نه گذشته و دریغ و افسوس كه غفلت جهل و جور مانع از تحقق زودتر آن جامعه شده است، چه بسیار مردمان حتی موحدان و مسلمانان كه این همه زیبایی و عظمت را در دین خدا ندیدهاند و حتی آن را تا حد اوهام و خرافات فرود آوردهاند.»رئیسجمهور سابق کشورمان یادآور شد:« اینك ما در دوران غیبت معصوم به سر میبریم و تا رسیدن به كمال مطلوب فاصله داریم كه در ازای آن را خدا میداند و بس و فقدان پیامبر(ص) و غیبت ولی خدا مصیبتی است بزرگ، كه شكوه و شكایت آن را از جمله در دعای افتتاح از زبان معصوم(ع) به درگاه خدا میریم و این دوران دوران آزمایش است.بدون تردید در آئین الهی همچنان كه هدف، پرورش شخصیت انسان خوب و افرد بشر است، ظرف وجود آدمبینی جامعه نیز در مركز اهتمام است.»كدام جامعه؛جامعه مطلوب است؟وی با طرح این سئوال که که «كدام جامعه؛جامعه مطلوب است؟»، اظهار داشت:« اگر جامعه كمال مطلوب در پایان تاریخ محقق میشود و اینك در دسترس نیست، آیا میزانژ ها و معیارهایی وجود دارد كه بر پایه آن تا حد امكان بتوان به سوی آن جامعه حركت كرد؟یعنی جامعهای كه در آن انسان(هر انسان) محترم باشد واحساس امنیت كند و از مزایای معنوی و مادی زندگی برخوردار باشد؟»رئیس بنیاد باران تاکید کرد:« با رجوع به آموزههای الهی و سنت و سیرت پیامبر(ص) و معصومان(ع) و نیز تدبر و خردورزی، دستیابی به این موازین كار چندان دشواری نیست.آنچه در یك كلام میتوان گفت این است که میزان روابط و آهنگ حركت در جامعه مطلوب "عدالت" است، منتهی عدالتی كه توسط انسان آگاه و آزاد باید ایجاد و از آن پاسداری شود.عدالت امری تحمیلی نیست، پیامبر با كتاب و میزان آمده است تا مردم آگاه و مصمم شوند و خود به "قسط" برخیزند.»سیدمحمدخاتمی همچنین تصریح کرد:« عدالت كیمیای گرانبها و جامع الاطرافی است كه خلاصه كردن آن در عدالت اقتصادی(كه البته مهم است) آن هم تحت توهمات مدرن ماركسیستی و غیر ماركسیستی جفای به انسان است.عدالت نمیتواند همراه با تحقیر انسان و نادیده انگاشتن كرامت او باشد كه این خود بیداد بزرگ است.»جامعه مطلوب؛ جامعهای اخلاقی استرئیس دولت اصلاحات ادامه داد:« از سوی دیگر جامعه مطلوب؛ جامعهای اخلاقی است، اصلا عدالت شاخهای از اخلاق است؛ وفا، راستی، محبت به دیگران، امانت داری، دوری از خشم و صدها موردی كه در قرآن و متون دینی و نیز آراء فیلسوفان و معلمان اخلاقی آمده است باید بر جامعه حاكم باشد.»نهاد حكومت باید با میزان عدالت و اخلاق ارزیابی شودرئیسجمهور سابق کشورمان با بیان اینکه «فكر میكنم با همین دو میزان، تا حد زیادی مطلوبیت جامعه و فاصله جامعه را با جامعه كمال مطلوب میتوان دریافت»، گفت:« حكومت (نهاد حكومت) كه محور و هسته مركزی جامعه است نیز باید با میزان عدالت و اخلاق ارزیابی شود.»وی با تاکید بر اینکه «از جمله شروط مهم مطلوبیت حكومت این است كه بر آمده از اراده و خواست جامعه و برخوردار از رضایت مردم باشد»، اظهار داشت:« ما توفیق حضور در حكومت معصوم را نداشتهایم، ولی با رجوع به تاریخ و آموزههای دینی تردید نكنیم كه رضایت مردم شرط مهم تحقق حكومت منسوب و سازگار با دین است.»رئیس بنیاد باران یادآور شد:« نه پیامبر(ص) و نه امام علی(ع) و نه نمایندگان اصلی دین، هیچگاه حاضر نبودند بدون رضایت مردم و به اصطلاح امروز، رای و خواست آنان حكومت خود را به هر قیمتی بر مردم تحمیل كنند.»رئیس موسسه بینالمللی گفتگوگوی فرهنگها و تمدنها تصریح کرد:« پیامبر(ص) هنگامی یثرب را به مدینه النبی تبدیل كرد كه تمام مردم آن ناحیه (اوس و خزرج) از او خواستند با او بیعت كردند و حتی توافق امنیت غیر مسلمانان مدینه رانیز بدست آورد؛ داستان حكومت امام علی(ع) و كلام بلند او نیز معروف است كه اگر حضور حاضر نبود و یاری فراگیر مردم حجت را بر او تمام نكرده بود و عهدی كه میان عالمان خیرخواه و آگاهان عدالت جو و خداوند بر لزوم جانبداری از ستمدیدگان و رفع بیداد و ستم وجود نداشت امام حكمروائی را نمیپذیرفت.»وی با طرح این سئوال که «چرا در دوران بحران سیاسی اواخر قرن اول و اوایل قرن دوم هجری و سست شدن پایههای حكومت اموی و مروانی كه قطعا امكان فراهم آمدن عِدّه و عُدّه و تشكیل حكومت برای بعضی امامان ما فراهم بود (بنیعباس با شعار خشنودی اهل بیت با همین شیوه روی كار آمدند) چرا امامان حاضر نشدند چنین كنند؟» گفت:« آیا جز این است كه رضایت و خواست و رای مردم برای حكومت معصوم شرط میدانستند؟چه رسد به ما كه در زمان غیبت معصوم به سر میبریم و همه انسانهای محدود و آسیب پذیر و دارای كاستی فراوانیم.»خاتمی با بیان اینکه « لازمه شرط رضایت مردم پاسخگویی حكومت به مردم نیز هست»، اظهار داشت:« در چنین حكومتی، آزادی اندیشه و بیان در جامعه یك اصل محكم و از حقوق اساسی مردم و پاسداشت آن عین عدالت اخلاقی بودن است.»وی ادامه داد:« امروز بشر و بعد از كشاكشهای مهم تاریخی به این نتیجه رسیده است كه "مردمسالاری" كم هزینهترین و پر فایدهترین شیوه حكومت است و حق حاكمیت بر سرنوشت خود و آزادی اندیشه و بیان و نقد بخصوص نقد حكومت، بهرسمیت شناخته شده و از مسلمات و مشهورات زمانه است.»رئیس دولت اصلاحات یادآور شد:« آیا اصرار ما بر مردمسالاری و لوازم آن، عدول از موازین دینی است یا عین پایبندی به آن؟ و آیا پایههای دینی باور را نمیتوانیم از منابع فكری و عمل دینی بدست آوریم؟»خاتمی افزود:« این امام علی(ع) است كه 14 قرن قبل كه منطق وحشتناك "حق با كسی است كه غلبه و استیلاء به هر قیمتی پیدا كند"رایج بود و ترویج میشد؛ از حق و تكلیف حكومت سخن میگوید. طرفه اینكه نصیحت در آشكار و نهان و انتقاد خیرخواهانه را وظیفه مردم و حق حاكم میداند یعنی آنچه امروز با هیاهو و افتخار به عنوان حق مردم شناخته می شود امام آن را وظیفه میداند.»وی همچنین اظهار داشت:« امام(ع) مردم را تشجیع میكند كه در برابر او همچنانكه در برابر جباران سخن میگویند سخن نگویند و نیز خود را نه تنها در برابر همكیشان كه در برابر همه مردم، از هر آئین و گرایشی مسئول میداند و پاس حق و حرمت همه را دارد.»نظام مطلوب در این زمان ، نظام مردمسالار (با همه لوازم و شرائط آن) استرئیسجمهور سابق کشورمان با اشاره به اینکه «اگر میگوئیم نظام مطلوب در این زمان نظام مردمسالار (با همه لوازم و شرائط آن) است ریشههای آن را در رفتار و مواضع پیشوایان دینی خود مییابیم»، افزود:« از سوی دیگر مگر پیامبر(ص) هدف بعثت خود را به كمال رساندن و تمام رساندن حكومتهای اخلاقی نمیداند؟قطعا اخلاقی بودن شرط مطلوبیت جامعه مورد نظر دینی است.مگر میشود اخلاق و رشد فضائل اخلاقی مطلوب باشد ولی ملاك سیاستها و رفتارهای حكومت اخلاقی نباشد؟»وی تصریح کرد:« در دوران خود ما مگر امام راحل فرمان هشت مادهای را در بحرانیترین دوران پس از انقلاب كه امواج ترور و طوفان جنگ بیداد میكرد صادر نكرد؟مگر این فرمان از جمله منشور اخلاقی بودن حكومت نیست؟متهم نكردن افراد، عدم دخالت در احوال مردم، پرهیز از فرد پرستی و تملق و ریا، تامین آزادیهای جامعه به خصوص آزادیهای اساسی، اینها و بسیاری موارد دیگر از جمله شروط و نشانههای اخلاقی بودن و مطلوب بودن حكومت است.»اگر به نام عدالت بی عدالتی شود بدتر استرئیس بنیاد باران خطاب به حضار گفت:« امروز در خدمت شما بزرگان حاضر در جبهه و مدافع اسلام و انقلاب و ایران و جانبازان و بازماندگان شهیدان عزیز هستیم و میدانیم كه فداكاریهای شما و صدها هزار نفر چون شما برای استقرار نظامی بوده است كه اگر نه در حد كمال مطلوب ولی جاری و حركت كننده به سوی آن جامعه بوده است و اینجاست كه باید بد اخلاقی محكوم شود، بد اخلاقی اگر از سوی حاكمان باشد بدتر است.باید بی عدالتی مورد انتقاد قرار گیرد و اگر به نام عدالت بی عدالتی شود بدتر است.»باید از آزادی بیان و اجتماعات و تشكلها دفاع شودخاتمی تاکید کرد:« باید از آزادی بیان و اجتماعات و تشكلها دفاع شود و اگر این آزادیها به نام انقلاب محدود شود بدتر است. باید هر جا احساس كنیم حقی از مردم ضایع میشود تذكر دهیم و به سوی وضعیتی حركت كنیم كه جامعه آزاد؛ برخوردار از حقوق اساسی و دارای اخلاق و عدالت داشته باشیم.»باید از اجزاء و اركان حكومت بخواهیم كه پاسخگویی در برابر مردم را بپذیرند و همه در چارچوب قانون حركت كنندرئیسجمهور سابق کشورمان افزود:« باید از اجزاء و اركان حكومت بخواهیم كه پاسخگویی در برابر مردم را بپذیرند و همه در چارچوب قانون حركت كنند نه آنرا به دلخواه تفسیر و تعبیر كنند و بخش هایی از آن را معطّل بگذارند، اینها از جمله درسهایی است كه از بعثت و مهدویت میتوانیم بگیریم، امروز همه باید هوشیار باشیم و ضمن پافشاری بر خواستهای اساسی و حقوق ملت نباید از خطرات و تهدیدها علیه كشور مردم غافل باشیم.»جنایت وحشتناكی كه توسط تروریستها در زاهدان عزیز رخ داد، محكوم استسیدمحمدخاتمی در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد:« جنایت وحشتناكی كه توسط تروریستها در زاهدان عزیز رخ داد، محكوم است؛ ضمن عرض تسلیت به همه بازماندگان شهدای عزیز و دعا برای سلامتی مجروحان و آسیب دیدگان این فاجعه نباید از دستهای پلیدی كه پشت این قضیهاند غافل ماند.»وی افزود:« درست است كه بسیاری از كشورها این جنایت را محكوم كرده اند ولی اعمال و معیارهای دوگانه آنها موجب بدبینی ملت ما و دیگران خواهد بود؛ درست در هنگامی كه تحریمها علیه ایران اعمال می شود به تروریستهای منفوری كه هزاران تن از مردم بیگناه از جمله مسئولان عالیرتبه و محبوب را ترور كردند اجازه فعالیت مجدد داده میشود و مورد حمایت قرار میگیرند و آنها را از لیست تروریستها خارج می كنند.»سیدمحمدخاتمی خاطر نشان کرد:« مطمئنا ملت ما با نفرتی كه از همه جنایتكاران و تروریستهای خائن دارد همه این اقدامها را به منزله توطئهای علیه خود تلقی میكند؛ به هر حال امیدوارم با ایجاد فضای مناسب و گذر از وضعیت ناپسند كنونی بهتر و بیشتر همه بتوانند در جهت خدمت به انقلاب و كشور و مقابله با تهدیدها كمر همت ببندند.»به گزارش روابط عمومی دفتر سیدمحمد خاتمی، در ابتدای این دیدار، حاضرین در جلسه به بیان دیدگاهها و نظرات خود پرداختند كه مهمترین آنها بدین شرح بود:- در شرائط زمانی حاضر شاهد شبیهسازی تاریخی نادرستی هستیم كه به ناحق نسبت به بخش عمدهای از جامعه و در راس آن نسبت به یاران وفادار حضرت امام (ره) صورت میپذیرد.-ما پاسداران محافظ از دستاوردهای انقلاب كه همواره خواستار عظمت انقلاب و پیشرفت كشور و انشالله پیرو راه حضرت امام راحل بوده و هستیم بر آنیم كه با دقت و تاملی چند باره در سیره معصومین(ع)؛الگوبرداری صحیحی برای زمانه خود داشته باشیم و از خداوند منان مسئلت داریم ما را از هر گونه انحراف و كج اندیشی و عمل ناصالح محفوظ دارد.-ما پاسداران شیعه امیرالمومنین با تاسی به حضرتش نسبت به مخالفین و حتی دشمنان تا زمانیكه دست به سلاح نبردهاند هیچ گونه برخورد سخت و خشن نداشته و تنها همانند آنها مقابله فكری و نظری خواهیم داشت.هر گونه بدعت فكری و عملی به هر نامی نیز مورد قبول نیست.-باید از رواج دروغ و تهمت و برخوردهای ناروا نسبت به یاران با وفای حضرت امام(ره) كه سبب تضعیف اصل نظام است خودداری كرد.
تردید نكنیم كه رضایت مردم شرط مهم تحقق حكومت منسوب و سازگار با دین است
رئیسجمهور سابق کشورمان با محکومیت اقدام تروریستی رخ داده در زاهدان و تسلیت به بازماندگان و مردم زاهدان، آن را جنایتی وحشتناک خواند و گفت:« درست در هنگامی كه تحریمها علیه ایران اعمال می شود از سوی برخی کشورها به تروریستهای منفوری كه هزاران تن از مردم بیگناه از جمله مسئولان عالیرتبه و محبوب را ترور كردند اجازه فعالیت مجدد داده میشود و آنها را از لیست تروریستها خارج می كنند که ملت ما همه این اقدامها را به منزله توطئهای علیه خود تلقی میكند.»سیدمحمدخاتمی در دیدار با جمعی از ایثارگران و رزمندگان دوران دفاع مقدس اعیاد ماههای رجب و شعبان را به آنان تبریك گفت و مقاومت مردم را در برابر تجاوز و نیز تلاش برای پاسداری از انقلاب اسلامی و سربلندی میهن را ستود.وی افزود:« 27 ماه رجب روز بعثت حضرت رسول اكرم (ص) است و پانزدهم شعبان میلاد مبارك حضرت بقیه الله (عج) و سوم شعبان تولد پر بركت حضرت ابا عبدالله است البته اعیاد دیگر هم در مدت هست ؛ ولی این سه عید كه به ظاهر سه واقعه است جدا از هم است در واقع به نظر میرسد كه یك مجموعه تدبیر شدهای است كه تاریخ و سرنوشت بشر را رقم میزند.»رئیس بنیاد باران تصریح کرد:« بعثت كه آغاز نزول وحی بر قلب مبارك آخرین فرستاده خداست در واقع رستاخیز بیان و نشر آیین كامل الهی برای انسان خردمند و آزاد است؛انسانی كه یگانهبینی و یگانه پرستی و دلدادگی و سر سپردگی به یگانه بیهمتا در متن جان و فطرت او نهفته است.»رئیس دولت اصلاحات ادامه داد:« بعثت فراخوان به پرستش ناب خداوندی است كه نامها و صفتهای او همه هستی را پر كرده و پیامبر بزرگوار، نمودار درخشان همه نامها و نمودها و انسان كاملی است كه تمامی آدمیان را به این آئین و راه فرا میخواند، راهی دراز که تا "معاد" امتداد دارد.»رئیس موسسه بینالمللی گفتوگوی فرهنگها و تمدنها یادآور شد:« در آئین اسلام كه (كه نام همه آئینهای یكتاپرستی از آدم تا خاتم است ) و در اسلام به معنی مصطلح آن به گستردگی و كمال خود میرسد، خداوند آغاز و انجام پیدا و جهان هستی است و انسان این موجود برتر آفرینش كه خداوند با آفریدن او به خود آفرین گفته است، جانشین خداست و پیامبر(ص) این مرتبت والا را به او تذكر میدهد و او را بفرمان فطرت فرا میخواند و راه نیكبختی برین و جاودان را كه در بازپسین هنگامه زندگی ظهور مییابد به او مینماید.»وی با بیان اینکه « پیامبر"راهنما" است و الگو و اسوه و راهبر و هادی است»، اظهار داشت:« خداوند در قرآن از جمله رسالت پیامبر(ص) را كه باز خواننده آیات خداست را تزكیه آدمیان و آموزش كتاب و حكمت میداند.»خاتمی تاکید کرد:« این رسالت با تزكیه و تربیت جان انسان و پالایش آن از رذیلتها و آرایش آن به فضیلتها آغاز میشود و آنگاه با تعلیم كتاب (تكوین و تشریع) و حكمت این رسالت تكمیل میشود، البته كتاب دربردارنده حكمت است اما به جهت اهمیت آن حكمت به صورت علی حده نیز ذكر شده است و حكمت عبارتست از اندیشه؛عمل و گفتار محكم و درست كه مطمئنا اخلاق مصداق بارز حكمت است.»رئیسجمهور سابق کشورمان افزود:« اخلاق اجمالا یعنی نیت نیكو و كار نیكو مبتنی بر آگاهی و آزادی اختیار به قصد رسیدن به مقصد والا كه خیر برین است و در اخلاق آنچه خیر است باید انجام گیرد و آنچه شر است نباید انجام شود.»رئیس بنیاد باران همچنین به سالروز ولادت اباعبدالله الحسین(ع) اشاره کرد و گفت:« در سوم شعبان نیز ابر مردی زاده میشود كه به تقدیر الهی قهرمان حماسهای میشود كه در پرتو قرآن، آئین پاك محمدی آنچنان كه بوده و هست بماند و بهرغم تحریفها و انحرافهائی كه به خصوص در عرصه سیاست پیش آمد، دین و آئین در ژرفای جان حق و حقیقت از دگرگونی و تحریف مصون بماند.»به گزارش روابط عمومی دفتر سیدمحمد خاتمی ؛ وی ادامه داد:« پانزدهم شعبان هم زادروز مولود مباركی است كه به فرمان خداوند، باید مدار و محور و سالار و سرور جامعهای باشد كه خدا خواسته است و آئین پیامبر آهنگ سیر و صیرورت آن جامعه است.»دوران طلائی زندگی آدمی در این جهان، در آینده است، نه گذشتهخاتمی تاکید کرد:« به باور ما، جامعه برین و خواستنی و بایستنی در آخر الزمان تحقق مییابد و از این رو دوران طلائی زندگی آدمی در این جهان، در آینده است، نه گذشته و دریغ و افسوس كه غفلت جهل و جور مانع از تحقق زودتر آن جامعه شده است، چه بسیار مردمان حتی موحدان و مسلمانان كه این همه زیبایی و عظمت را در دین خدا ندیدهاند و حتی آن را تا حد اوهام و خرافات فرود آوردهاند.»رئیسجمهور سابق کشورمان یادآور شد:« اینك ما در دوران غیبت معصوم به سر میبریم و تا رسیدن به كمال مطلوب فاصله داریم كه در ازای آن را خدا میداند و بس و فقدان پیامبر(ص) و غیبت ولی خدا مصیبتی است بزرگ، كه شكوه و شكایت آن را از جمله در دعای افتتاح از زبان معصوم(ع) به درگاه خدا میریم و این دوران دوران آزمایش است.بدون تردید در آئین الهی همچنان كه هدف، پرورش شخصیت انسان خوب و افرد بشر است، ظرف وجود آدمبینی جامعه نیز در مركز اهتمام است.»كدام جامعه؛جامعه مطلوب است؟وی با طرح این سئوال که که «كدام جامعه؛جامعه مطلوب است؟»، اظهار داشت:« اگر جامعه كمال مطلوب در پایان تاریخ محقق میشود و اینك در دسترس نیست، آیا میزانژ ها و معیارهایی وجود دارد كه بر پایه آن تا حد امكان بتوان به سوی آن جامعه حركت كرد؟یعنی جامعهای كه در آن انسان(هر انسان) محترم باشد واحساس امنیت كند و از مزایای معنوی و مادی زندگی برخوردار باشد؟»رئیس بنیاد باران تاکید کرد:« با رجوع به آموزههای الهی و سنت و سیرت پیامبر(ص) و معصومان(ع) و نیز تدبر و خردورزی، دستیابی به این موازین كار چندان دشواری نیست.آنچه در یك كلام میتوان گفت این است که میزان روابط و آهنگ حركت در جامعه مطلوب "عدالت" است، منتهی عدالتی كه توسط انسان آگاه و آزاد باید ایجاد و از آن پاسداری شود.عدالت امری تحمیلی نیست، پیامبر با كتاب و میزان آمده است تا مردم آگاه و مصمم شوند و خود به "قسط" برخیزند.»سیدمحمدخاتمی همچنین تصریح کرد:« عدالت كیمیای گرانبها و جامع الاطرافی است كه خلاصه كردن آن در عدالت اقتصادی(كه البته مهم است) آن هم تحت توهمات مدرن ماركسیستی و غیر ماركسیستی جفای به انسان است.عدالت نمیتواند همراه با تحقیر انسان و نادیده انگاشتن كرامت او باشد كه این خود بیداد بزرگ است.»جامعه مطلوب؛ جامعهای اخلاقی استرئیس دولت اصلاحات ادامه داد:« از سوی دیگر جامعه مطلوب؛ جامعهای اخلاقی است، اصلا عدالت شاخهای از اخلاق است؛ وفا، راستی، محبت به دیگران، امانت داری، دوری از خشم و صدها موردی كه در قرآن و متون دینی و نیز آراء فیلسوفان و معلمان اخلاقی آمده است باید بر جامعه حاكم باشد.»نهاد حكومت باید با میزان عدالت و اخلاق ارزیابی شودرئیسجمهور سابق کشورمان با بیان اینکه «فكر میكنم با همین دو میزان، تا حد زیادی مطلوبیت جامعه و فاصله جامعه را با جامعه كمال مطلوب میتوان دریافت»، گفت:« حكومت (نهاد حكومت) كه محور و هسته مركزی جامعه است نیز باید با میزان عدالت و اخلاق ارزیابی شود.»وی با تاکید بر اینکه «از جمله شروط مهم مطلوبیت حكومت این است كه بر آمده از اراده و خواست جامعه و برخوردار از رضایت مردم باشد»، اظهار داشت:« ما توفیق حضور در حكومت معصوم را نداشتهایم، ولی با رجوع به تاریخ و آموزههای دینی تردید نكنیم كه رضایت مردم شرط مهم تحقق حكومت منسوب و سازگار با دین است.»رئیس بنیاد باران یادآور شد:« نه پیامبر(ص) و نه امام علی(ع) و نه نمایندگان اصلی دین، هیچگاه حاضر نبودند بدون رضایت مردم و به اصطلاح امروز، رای و خواست آنان حكومت خود را به هر قیمتی بر مردم تحمیل كنند.»رئیس موسسه بینالمللی گفتگوگوی فرهنگها و تمدنها تصریح کرد:« پیامبر(ص) هنگامی یثرب را به مدینه النبی تبدیل كرد كه تمام مردم آن ناحیه (اوس و خزرج) از او خواستند با او بیعت كردند و حتی توافق امنیت غیر مسلمانان مدینه رانیز بدست آورد؛ داستان حكومت امام علی(ع) و كلام بلند او نیز معروف است كه اگر حضور حاضر نبود و یاری فراگیر مردم حجت را بر او تمام نكرده بود و عهدی كه میان عالمان خیرخواه و آگاهان عدالت جو و خداوند بر لزوم جانبداری از ستمدیدگان و رفع بیداد و ستم وجود نداشت امام حكمروائی را نمیپذیرفت.»وی با طرح این سئوال که «چرا در دوران بحران سیاسی اواخر قرن اول و اوایل قرن دوم هجری و سست شدن پایههای حكومت اموی و مروانی كه قطعا امكان فراهم آمدن عِدّه و عُدّه و تشكیل حكومت برای بعضی امامان ما فراهم بود (بنیعباس با شعار خشنودی اهل بیت با همین شیوه روی كار آمدند) چرا امامان حاضر نشدند چنین كنند؟» گفت:« آیا جز این است كه رضایت و خواست و رای مردم برای حكومت معصوم شرط میدانستند؟چه رسد به ما كه در زمان غیبت معصوم به سر میبریم و همه انسانهای محدود و آسیب پذیر و دارای كاستی فراوانیم.»خاتمی با بیان اینکه « لازمه شرط رضایت مردم پاسخگویی حكومت به مردم نیز هست»، اظهار داشت:« در چنین حكومتی، آزادی اندیشه و بیان در جامعه یك اصل محكم و از حقوق اساسی مردم و پاسداشت آن عین عدالت اخلاقی بودن است.»وی ادامه داد:« امروز بشر و بعد از كشاكشهای مهم تاریخی به این نتیجه رسیده است كه "مردمسالاری" كم هزینهترین و پر فایدهترین شیوه حكومت است و حق حاكمیت بر سرنوشت خود و آزادی اندیشه و بیان و نقد بخصوص نقد حكومت، بهرسمیت شناخته شده و از مسلمات و مشهورات زمانه است.»رئیس دولت اصلاحات یادآور شد:« آیا اصرار ما بر مردمسالاری و لوازم آن، عدول از موازین دینی است یا عین پایبندی به آن؟ و آیا پایههای دینی باور را نمیتوانیم از منابع فكری و عمل دینی بدست آوریم؟»خاتمی افزود:« این امام علی(ع) است كه 14 قرن قبل كه منطق وحشتناك "حق با كسی است كه غلبه و استیلاء به هر قیمتی پیدا كند"رایج بود و ترویج میشد؛ از حق و تكلیف حكومت سخن میگوید. طرفه اینكه نصیحت در آشكار و نهان و انتقاد خیرخواهانه را وظیفه مردم و حق حاكم میداند یعنی آنچه امروز با هیاهو و افتخار به عنوان حق مردم شناخته می شود امام آن را وظیفه میداند.»وی همچنین اظهار داشت:« امام(ع) مردم را تشجیع میكند كه در برابر او همچنانكه در برابر جباران سخن میگویند سخن نگویند و نیز خود را نه تنها در برابر همكیشان كه در برابر همه مردم، از هر آئین و گرایشی مسئول میداند و پاس حق و حرمت همه را دارد.»نظام مطلوب در این زمان ، نظام مردمسالار (با همه لوازم و شرائط آن) استرئیسجمهور سابق کشورمان با اشاره به اینکه «اگر میگوئیم نظام مطلوب در این زمان نظام مردمسالار (با همه لوازم و شرائط آن) است ریشههای آن را در رفتار و مواضع پیشوایان دینی خود مییابیم»، افزود:« از سوی دیگر مگر پیامبر(ص) هدف بعثت خود را به كمال رساندن و تمام رساندن حكومتهای اخلاقی نمیداند؟قطعا اخلاقی بودن شرط مطلوبیت جامعه مورد نظر دینی است.مگر میشود اخلاق و رشد فضائل اخلاقی مطلوب باشد ولی ملاك سیاستها و رفتارهای حكومت اخلاقی نباشد؟»وی تصریح کرد:« در دوران خود ما مگر امام راحل فرمان هشت مادهای را در بحرانیترین دوران پس از انقلاب كه امواج ترور و طوفان جنگ بیداد میكرد صادر نكرد؟مگر این فرمان از جمله منشور اخلاقی بودن حكومت نیست؟متهم نكردن افراد، عدم دخالت در احوال مردم، پرهیز از فرد پرستی و تملق و ریا، تامین آزادیهای جامعه به خصوص آزادیهای اساسی، اینها و بسیاری موارد دیگر از جمله شروط و نشانههای اخلاقی بودن و مطلوب بودن حكومت است.»اگر به نام عدالت بی عدالتی شود بدتر استرئیس بنیاد باران خطاب به حضار گفت:« امروز در خدمت شما بزرگان حاضر در جبهه و مدافع اسلام و انقلاب و ایران و جانبازان و بازماندگان شهیدان عزیز هستیم و میدانیم كه فداكاریهای شما و صدها هزار نفر چون شما برای استقرار نظامی بوده است كه اگر نه در حد كمال مطلوب ولی جاری و حركت كننده به سوی آن جامعه بوده است و اینجاست كه باید بد اخلاقی محكوم شود، بد اخلاقی اگر از سوی حاكمان باشد بدتر است.باید بی عدالتی مورد انتقاد قرار گیرد و اگر به نام عدالت بی عدالتی شود بدتر است.»باید از آزادی بیان و اجتماعات و تشكلها دفاع شودخاتمی تاکید کرد:« باید از آزادی بیان و اجتماعات و تشكلها دفاع شود و اگر این آزادیها به نام انقلاب محدود شود بدتر است. باید هر جا احساس كنیم حقی از مردم ضایع میشود تذكر دهیم و به سوی وضعیتی حركت كنیم كه جامعه آزاد؛ برخوردار از حقوق اساسی و دارای اخلاق و عدالت داشته باشیم.»باید از اجزاء و اركان حكومت بخواهیم كه پاسخگویی در برابر مردم را بپذیرند و همه در چارچوب قانون حركت كنندرئیسجمهور سابق کشورمان افزود:« باید از اجزاء و اركان حكومت بخواهیم كه پاسخگویی در برابر مردم را بپذیرند و همه در چارچوب قانون حركت كنند نه آنرا به دلخواه تفسیر و تعبیر كنند و بخش هایی از آن را معطّل بگذارند، اینها از جمله درسهایی است كه از بعثت و مهدویت میتوانیم بگیریم، امروز همه باید هوشیار باشیم و ضمن پافشاری بر خواستهای اساسی و حقوق ملت نباید از خطرات و تهدیدها علیه كشور مردم غافل باشیم.»جنایت وحشتناكی كه توسط تروریستها در زاهدان عزیز رخ داد، محكوم استسیدمحمدخاتمی در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد:« جنایت وحشتناكی كه توسط تروریستها در زاهدان عزیز رخ داد، محكوم است؛ ضمن عرض تسلیت به همه بازماندگان شهدای عزیز و دعا برای سلامتی مجروحان و آسیب دیدگان این فاجعه نباید از دستهای پلیدی كه پشت این قضیهاند غافل ماند.»وی افزود:« درست است كه بسیاری از كشورها این جنایت را محكوم كرده اند ولی اعمال و معیارهای دوگانه آنها موجب بدبینی ملت ما و دیگران خواهد بود؛ درست در هنگامی كه تحریمها علیه ایران اعمال می شود به تروریستهای منفوری كه هزاران تن از مردم بیگناه از جمله مسئولان عالیرتبه و محبوب را ترور كردند اجازه فعالیت مجدد داده میشود و مورد حمایت قرار میگیرند و آنها را از لیست تروریستها خارج می كنند.»سیدمحمدخاتمی خاطر نشان کرد:« مطمئنا ملت ما با نفرتی كه از همه جنایتكاران و تروریستهای خائن دارد همه این اقدامها را به منزله توطئهای علیه خود تلقی میكند؛ به هر حال امیدوارم با ایجاد فضای مناسب و گذر از وضعیت ناپسند كنونی بهتر و بیشتر همه بتوانند در جهت خدمت به انقلاب و كشور و مقابله با تهدیدها كمر همت ببندند.»به گزارش روابط عمومی دفتر سیدمحمد خاتمی، در ابتدای این دیدار، حاضرین در جلسه به بیان دیدگاهها و نظرات خود پرداختند كه مهمترین آنها بدین شرح بود:- در شرائط زمانی حاضر شاهد شبیهسازی تاریخی نادرستی هستیم كه به ناحق نسبت به بخش عمدهای از جامعه و در راس آن نسبت به یاران وفادار حضرت امام (ره) صورت میپذیرد.-ما پاسداران محافظ از دستاوردهای انقلاب كه همواره خواستار عظمت انقلاب و پیشرفت كشور و انشالله پیرو راه حضرت امام راحل بوده و هستیم بر آنیم كه با دقت و تاملی چند باره در سیره معصومین(ع)؛الگوبرداری صحیحی برای زمانه خود داشته باشیم و از خداوند منان مسئلت داریم ما را از هر گونه انحراف و كج اندیشی و عمل ناصالح محفوظ دارد.-ما پاسداران شیعه امیرالمومنین با تاسی به حضرتش نسبت به مخالفین و حتی دشمنان تا زمانیكه دست به سلاح نبردهاند هیچ گونه برخورد سخت و خشن نداشته و تنها همانند آنها مقابله فكری و نظری خواهیم داشت.هر گونه بدعت فكری و عملی به هر نامی نیز مورد قبول نیست.-باید از رواج دروغ و تهمت و برخوردهای ناروا نسبت به یاران با وفای حضرت امام(ره) كه سبب تضعیف اصل نظام است خودداری كرد.
No comments:
Post a Comment