Saturday, August 10, 2013

نامه سرگشاده ۵۵ زندانی سیاسی ایران به باراک اوباما


 زندانی سیاسی سرشناس ایرانی در نامه‌ای سرگشاده به باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا تحریم‌های آمریکا و جامعه بین‌المللی را عامل بسته‌شدن بیشتر فضای کشور دانستند و خواستار توجه به پیام انتخابات اخیر ایران شدند.
بسیاری از امضاکنندگان نامه سرگشاده به باراک اوباما، چهره‌های سرشناسی هستند که در دوران ریاست‌جمهوری محمد خاتمی دارای پست‌های مهم دولتی یا پارلمانی بودند و در جریان سرکوب‌های پس از انتخابات مناقشه برانگیز سال ۱۳۸۸ ایران بازداشت و زندانی شدند.
گروهی از روزنامه‌نگاران، فعالان دانشجوئی، رهبران احزاب اصلاح‌طلب و فعالان فرهنگی سرشناس نیز این نامه را امضا کرده‌اند.
نگران آینده ‌تیره ایران
زندانیان سیاسی ایران خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا نوشته‌اند:«… این نامه منعکس‌کننده نگرانی جدی افکار عمومی در میهن ما از آینده‌تیره‌ای است که ادامه مسیر رویاروئی ایران و ایالات متحده می‌تواند به آن بیانجامد. ما نیز در این نگرانی با مردم ایران شریکیم.»
امضاکنندگان نامه سرگشاده تحریم‌های آمریکا و جامعه بین‌المللی علیه ایران را “عامل بسته شدن بیشتر فضای کشور” دانسته و انتخابات اخیر ایران را حامل پیامی از سوی ایران و “فرصتی برای تغییر فضا و تعامل مثبت در عرصه بین‌المللی” ارزیابی کرده‌اند.
آن‌ها نوشته‌اند: «در سال‌های اخیر اختلاف بر سر برنامه هسته‌ای ایران به چالش لاینحل غرب با ایران به‌طور کلی و آمریکا و ایران به‌طور خاص و تشدید فضای عدم اعتماد و تقابل بین دوطرف شده است. حاصل این اختلاف اعمال تحریم‌های سنگین و بی‌سابقه بر ایران بوده و قربانی اصلی آن هم مردم ایران هستند که فشارهای طاقت‌فرسائی در این سال‌ها متحمل شده‌اند که همچنان ادامه دارد. اما در انتخابات اخیر چهره‌ای به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شده که شعار او اعتدال و عقلانیت در سیاست داخلی و خارجی بوده و بنای آن تعامل مثبت در عرصه بین‌المللی و پیام آن به دنیا تغییر فضا و برقراری تعاملی سازنده و دوطرفه است.»
این ۵۵ زندانی سیاسی احتمال داده‌اند که دوره دولت روحانی “آخرین فرصت برای حل و فصل عقلانی و قابل قبول چالش هسته‌ای برای دوطرف” باشد. ‌آن‌ها ابراز امیدواری کرده‌اند که با توجه به تجارب روحانی در مذاکرات هسته‌ای، تحریم‌ها منتفی شود و جای خود را به “مناسباتی سازنده و مبتنی بر احترام متقابل” بدهد.
کاهش قدرت خرید مردم
ازدید امضاکنندگان نامه، تحریم‌ها قدرت خرید بیش از نیمی از خانوارهای ایران را در دوسال گذشته به‌طور چشمگیری کاهش داده و میزان سرمایه‌گذاری در بخش‌های غیرنظامی نظیر خودروسازی، پتروشیمی، فولاد و حتی بخش ساختمان را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.
زندانیانی که اکثریت آن‌ها را چهره‌های اصلاح‌طلب تشکیل می‌دهند، در بخشی دیگر از نامه خود ضمن انتقاد از “قانون پیش‌گیری از ایران هسته‌ای” از اوباما خواسته‌اند به اشتباه سیاست‌آمریکا در برابر دولت خاتمی در ده سال پیش هم توجه کند. آن‌ها نوشته‌اند که حل بحران اتمی در آن زمان بسیار ساده‌تر بود و سیاست آمریکا آن را پیچیده کرد.
قانون پیش‌گیری از ایران هسته‌ای، روز ۳۱ جولای ۲۰۱۳ و چهار روز قبل از شروع ریاست‌جمهوری روحانی از تصویب کنگره آمریکا گذشت.
در بخشی دیگر از نامه، زندانیان نوشته‌اند:«اکنون زمان ‌آن است که راه‌حلی مرضی الطرفین جایگزین تحریم‌ها شود…. مبنای چنین راه‌حلی باید از یک‌سو برطرف کردن نگرانی‌های بین‌المللی از سوی ایران و از سوی دیگر پذیرفتن حقوق مشروع ایران در عرصه هسته‌ای براساس معاهدات بین‌المللی از سوی آمریکا و غرب باشد.»
آنچه کنگره آمریکا باید رعایت کند
در پایان این نامه سرگشاده از کنگره آمریکا خواسته شده است که دست‌کم برای مدتی معین که مذاکرات اتمی جدید ادامه می‌یابد از تصویب هر طرح و قانونی که به امکان موفقیت مذاکرات لطمه می‌زند خودداری ورزد تا «هر دوطرف بتوانند به‌جای توقف در گذشته تیره‌و تار به سوی آینده‌ای روشن حرکت کنند.»
محسن میردامادی، محسن امین‌زاده، مصطفی تاج‌زاده، فائزه رفسنجانی، ابوالفضل قدیانی، علیرضا بهشتی، علیرضا رجائی، عبدالله مومنی، محمد امین هادوی، فیض‌الله عرب سرخی، ژیلا بنی‌یعقوب، نرگس محمدی، عیسی سحرخیز، بهمن احمدی‌اموئی، کیوان صمیمی، بهاره هدایت، مسعود باستانی، محمد صدیق کبودوند و مصطفی بادکوبه‌ای از جمله امضاکنندگان نامه سرگشاده به باراک اوباما هستند.
منبع خبر : دویچه وله

No comments:

Post a Comment