Thursday, July 25, 2013

واکنش محسنی اژه ای به یورش به بند ۳۵۰: دروغ است اما رسیدگی می کنیم!

  1. واکنش محسنی اژه ای به یورش به بند ۳۵۰: دروغ است اما رسیدگی می کنیم!

    اشتراک سه شنبه, ۱ مرداد, ۱۳۹۲
    چکیده :در حالی که بر اساس نامه های 41 زندانی سیاسی این بازرسی کاملا غیرمعمول و خشن بوده است، اما رییس سازمان زندانها و سخنگوی قوه قضاییه اصرار دارند که یک بازرسی معمولی بوده است. همچنین محسنی اژه ای بی توجه به خبر منتشره و تکرار همه مفاد آن در دو نامه ۴۱ زندانی خطاب به برادران لاریجانی آن را دروغ خوا...ند اما قول رسیدگی داد!...

    کلمه- گروه خبر: در حالی که بر اساس نامه های ۴۱ زندانی سیاسی این بازرسی کاملا غیرمعمول و خشن بوده است، اما رییس سازمان زندانها و سخنگوی قوه قضاییه اصرار دارند که یک بازرسی معمولی بوده است. همچنین محسنی اژه ای بی توجه به خبر منتشره و تکرار همه مفاد آن در دو نامه ۴۱ زندانی خطاب به برادران لاریجانی آن را دروغ خواند اما قول رسیدگی داد!

    پیش از آن رییس سازمان زندانها مدعی شده بود که بازرسی بند ۳۵۰ اوین تنها یک بازرسی معمولی بوده که به نظر میرسد ادعای اژه ای هم ناشی از همین گزارش باشد اما پس از آن بود که ۴۱ زندانی سیاسی در دو نامه پیاپی خواستار رسیدگی به وقایع روز پنج شنبه زندان اوین شدند.

    روز گذشته در نشست خبر ماهانه سخنگوی قوه قضاییه، خبرنگار روزنامه بهار پرسید جزییات دقیق درگیری میان زندانبانان و زندانیان و همچنین نامه ۴۱ نفر از زندانیان خطاب به رییس قوه قضاییه را بیان کنید.

    اما سخنگوی قوه قضاییه بدون آنکه اشاره به اینکه چه خبری دروغ است مدعی شده خبری که اخیرا منعکس شده دروغ است و بازرسی طبق روال عادی صورت گرفته است. اما در عین حال گفته است که در این راستا اگر نامه‌یی نوشته شده باشد، قطعا آن را بررسی می‌کنیم.

    پس از هتک حرمتی که در بازرسی گارد به قران کریم انجام شد، ۴۱ زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین در نامه های جداگانه ای به روسای قوه قضاییه و مقننه خواستار رسیدگی به این مساله شدند.

    در نامه زندانیان سیاسی به رییس قوه قضاییه با اشاره به بازرسی غیرعادی و هتک حرمت قرآن در یورش ماموران به زندان از وی خواستند نسبت به این هتک حرمت بی تفاوت نبوده و هیاتی بی طرف از نمایندگان مجلس را برای بررسی این تخلفات به بند ۳۵۰ زندان اوین اعزام کند.

    زندانیان همچنین در نامه ی خود به علی لاریجانی با درخواست تشکیل گروه بی طرف بررسی تخلفات انجام شده خاطرنشان کردند: از آنجا که اطمینان داریم شما نسبت به چنین تخلفاتی نمی توانید بی تفاوت باشید ما امضا کنندگان این نامه درخواست داریم هیاتی بی طرف از نمایندگان مجلس را برای بررسی این تخلفات به بند ۳۵۰ زندان اوین اعزام فرمایید تا گزارش بی طرفانه از این ماجرا و سایر تخلفات مسوولین ذی ربط علیه زندانیان این بند برای اطلاع مردم تهیه کنند. البته امیدواریم این هیات واقعا بی طرف باشد تا اشتباهات برخی اعضای هیات قبلی که به زندان اوین اعزام شده بودند تکرار نشود.

    تنش های چند روزه ی اخیر بند ۳۵۰ زندان اوین پس از آن آغاز شد که مسئولان زندان در اقدامی غیرمنتظره علی ناظری، از زندانیان سیاسی این بند را به زندان زابل تبعید کردند که واکنش های زندانیان سیاسی به این تبعید باعث انتقال ۶ زندانی به انفرادی در روز چهارشنبه و انتشار بیانیه ی اعتراضی ۴۴ زندانی سیاسی این بند بود.

    روز پنجشنبه بیش از ۱۵۰ نفر از نیروهای گارد زندان اوین و نیروهای کمکی از زندان قزل حصار به فرماندهی سرهنگ امانیان فرمانده یگان ویژه سازمان زندان های استان تهران و فرمانده گارد زندان اوین و چند تن از نیروهای عملیاتی وزارت اطلاعات به بند ۳۵۰ یورش آوردند و پس از تفتیش بدنی و اخراج زندانیان از اتاق هایشان تحت عنوان بازرسی به تخریب و بهم ریختن وسایل زندانیان، سرقت اموال و اشیاء قیمتی زندانیان و حتی تخریب تاسیسات بند ۳۵۰ از جمله باز کردن کولرها، کندن داکت ها عبور کابل های برق و… پرداختند.

    در این یورش غیر عادی و بی سابقه، قرآن نیز هتک حرمت شد و در نمازخانه بند که آنجا هم از هجوم مصون نمانده بود، ماموران قرآن را به وسط نمازخانه پرتاب کردند و اوراق برخی دیگر از قرآن ها را در سطح نمازخانه پراکنده کردند.

    در حالی که بر اساس نامه های ۴۱ زندانی سیاسی این بازرسی کاملا غیرمعمول و خشن بوده است، اما رییس سازمان زندانها و سخنگوی قوه قضاییه اصرار دارند که یک بازرسی معمولی بوده است.

    محسنی اژه ای با اشاره به اینکه زندان ضوابطی دارد و هیچ زندانی‌ای نیست که رضایت کاملی از زندان داشته باشد. هر چند محسنی اژه ای پیشتر ادعا کرده بود که زندان های ایران بهترین زندان در جهان است، اما این بار گفته است: ما ادعا نمی‌کنیم که زندانیان از ما راضی هستند اما زندان‌های ما و مجموعه سرویسی که به آنها داده می‌شود، نسبت به زندانیان در دنیا امکانات بالایی است.

    وی مدعی شده است که گاهی اوقات زندانیان در داخل زندان سوءاستفاده‌هایی انجام می‌دهند و سازمان زندان‌ها براساس وظیفه موظف است که بازرسی‌هایی را انجام دهد. لذا این بازرسی‌ها ممکن است سبب نارضایتی افرادی شود و همان فردی که بیشترین تخلف را انجام داده، بیشترین سروصدا را راه بیندازد که اتفاقا در همین بازرسی که اخیرا انجام شده، بعضی از زندانیان وسایل ممنوعه مخابراتی داشتند که این وسایل کشف و ضبط شده است.

    ادعای محسنی اژه ای در حالی صورت می گیرد که به گفته حتی مسئولان قضایی خرید و فروش و مصرف مواد مخدر به راحتی در زندان ها به راحتی صورت می گیرد و هیچ اراده ای برای کنترل آن نیست. اما هر از گاهی برای پیدا کردن کتاب و دستنوشته ای به بند زندانیان سیاسی یورش می برند.

    البته یورش به بند بهمن ماه سال گذشته نیز صورت گرفته که در پی ورود ناگهانی دهها نیروی امنیتی به بند ۳۵۰ زندان اوین، اسباب و اثاثیه زندانیان به هم ریخته شد. بدنبال این بازرسی، همه زندانیان از جمله زندانیان بیمار مجبور شدند در هوای زیر صفر و بارش برف در هواخوری زندان منتقل شوند

No comments:

Post a Comment